X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 09 خرداد 1402
تعداد بازدید خبر : 184
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 09 خرداد,1402 | 09:58 ق.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 09 خرداد,1402 | 09:43 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 09 خرداد,1402 | 09:58 ق.ظ

ابراز نگرانی گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره میراث «هولناک» نقض حقوق کودکان در کانادا

  • ابراز نگرانی گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره میراث «هولناک» نقض حقوق کودکان در کانادا
گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره میراث «هولناک» نقض حقوق کودکان در کانادا به شدت ابراز نگرانی کرد و از دولت این کشور خواست تا به راهی برای پایان دادن به رنج و اندوه بومیان پیدا کند.

به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر، یک کارشناس سازمان ملل در بیانیه ای در پایان یک بازدید رسمی 10 روزه از کانادا گفت: شهادت بازماندگان برنامه مدارس مسکونی کانادا وحشتناک است.

بر اساس گزارش وب سایت حقوق بشر سازمان ملل، این کارشناس سازمان ملل از دولت کانادا خواست که به طور کامل توصیه های کمیسیون حقیقت یاب را برای دستیابی به مصالحه و پاسخگویی در این کشور اجرا کند.

وی افزود: بیش از 150000 کودک ملل اول، از خانواده های خود جدا شدند و مجبور به تحصیل در مدارس دولتی تحت مدیریت کلیسای کاتولیک قرار گرفتند و در طول تحصیل برخی از این کودکان فوت شده و یا ناپدید شده اند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حقوق مردمان بومی ضمن ابراز تاسف در گفتگو با قربانیان، نسبت به شدت جنایات روی داده، گفت: «کانادا باید به تأثیر نامطلوب میراث های استعماری برای پاسخگویی در قبال جنایات گذشته رسیدگی کند.

گزارشگر سازمان ملل افشاء کرد رنج و اندوه بین نسلی ناشی از مدارس مسکونی و تبعیض نژادی ساختاری همراه با بحران کنونی مربوط به زنان و دختران بومی مفقود و کشته شده منجر به نقض حقوق بشر در کانادا شده است.

در ادامه بیانیه گزارشگر ویژه آمده است که زنان و دختران بومی 12 برابر بیشتر از سایر زنان در کانادا در معرض خطر قتل یا مفقود شدن هستند.

گزارشگر ویژه خاطرنشان کرد که فراخوان عدالت برای تحقیقات ملی برای زنان و دختران بومی مفقود و کشته شده در کانادا هنوز اجرایی نشده و از دولت کانادا خواست تا به علل ریشه‌ای نژادپرستی سیستماتیک و تبعیض علیه زنان و دختران بومی، به طور جدی رسیدگی کند.

این کارشناس سازمان ملل نسبت به اینکه مردم بومی اغلب قربانی توهین‌های نژادی، دستگیری‌های خودسرانه و تبعیض‌آمیز و استفاده نامتناسب از زور توسط پلیس هستند ابراز نگرانی کرد و افزود: دولت کانادا باید نژادپرستی ساختاری و سیستماتیک علیه مردم بومی را از بین ببرد و به حق مردم بومی برای تعیین سرنوشت، اراضی، سرزمین‌ها و منابع احترام بگذارد.



ارسال نظر: