X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 اردیبهشت 1402
تعداد بازدید خبر : 199
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 13 اردیبهشت,1402 | 02:56 ب.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 13 اردیبهشت,1402 | 02:40 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 13 اردیبهشت,1402 | 02:56 ب.ظ

نقض سیستماتیک حقوق بشر توسط رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها

  • نقض سیستماتیک حقوق بشر توسط رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها

بازداشت اداری طی چند دهه سیاست سیستماتیک رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها از جمله اسرای سابق بوده است؛ سیاستی که باعث شد جنبش اسرا در محکومیت این سیاست دست به اعتصاب غذا زده و دادگاه‌ها را تحریم کند.

 

به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر، شبکه الجزیره در گزارشی به توسعه سیاست بازداشت اداری رژیم اسرائیل و نحوه مقابله فلسطینی‌ها با آن در زندان‌های این رژیم پرداخته است.

سازمان‌های حقوق بشری که با امور زندانیان و اسرا سروکار دارند، بازداشت اداری را که اسرائیل علیه اسرای فلسطینی به کار می‌گیرد، به عنوان بازداشت یک فرد به دستور رهبران نظامی و به توصیه سرویس‌های اطلاعاتی پس از جمع آوری مطالب طبقه بندی شده «محرمانه» تعریف می‌کنند.

در واقع «بازداشت اداری»؛ به دستگیری و بازداشت افراد حقیقی به دست دولت‌ها، بدون محاکمه و عموماً به دلایل امنیتی گفته می‌شود.

این سازمان‌های حقوق بشری می‌گویند که رژیم اشغالگر اسرائیل برای بازداشت غیرنظامیان فلسطینی بدون اتهام مشخص و بدون محاکمه، به سیاست «بازداشت اداری» متوسل می‌شود که این امر فرد زندانی و وکیل او را از آگاهی از دلایل بازداشت محروم می‌کند و اغلب منجر به تجدید حکم بازداشت برای چند بار متوالی می‌شود.

طبق این گزارش، رژیم صهیونیستی از زمان اشغال کرانه باختری و غزه در سال ۱۹۶۷، سیاست بازداشت اداری را که از قیمومیت انگلیس به ارث برده است، اجرا می‌کند، بنابراین اسرائیل امروز تنها طرفی است که طبق سیاست بازداشت اداری عمل می‌کند.

به گزارش باشگاه اسرای فلسطینی، مقامات اشغالگر از سال‌های اولیه اشغال کرانه باختری و نوار غزه در سال ۱۹۶۷ تا کنون به طور فزاینده‌ای از این سیاست استفاده کرده‌اند.

در طول سال‌های انتفاضه اول یعنی بین سال‌های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۴، حدود ۱۹ هزار حکم بازداشت صادر شد و این تعداد در طول انتفاضه دوم تقریباً مشابه بود و از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ به حدود ۱۸ هزار پرونده رسید.

اما سال ۲۰۲۲ تغییرات زیادی در واقعیت عملیات بازداشت اداری رخ داد، طوری که رژیم صهیونیستی دو هزار و ۴۰۹ حکم بازداشت اداری صادر کرد و از این تعداد حدود ۸۵۰ شخص همچنان در بازداشت اداری باقی مانده‌اند که بالاترین میزان در بیش از ۱۰ سال گذشته است.

از این تعداد ۱۹ کودک بودند که حکم بازداشت اداری علیه آنها صادر شد و درحال حاضر از این ۱۹ کودک هفت تن همچنان در بازداشت اداری هستند. همچنین دو زن در بازداشت اداری به سر می‌برند.

طبق گزارش الجزیره، رژیم صهیونیستی همچنین سیاست بازداشت اداری را برای اسرای سابق به کار گرفته است و طی سال گذشته میلادی ۴۳ شهروند فلسطینی ساکن قدس اشغالی در چارچوب همین سیاست بازداشت شدند و این رژیم چندین بار این بازداشت‌ها را تمدید کرده است.

الجزیره در ادامه گزارش داد: از آنجایی که رژیم اشغالگر به بازداشت اداری تعداد بیشتری از فلسطینی‌ها ادامه داد، اسرا ناگزیر به انجام اقدامات مبارزاتی از جمله تحریم دادگاه‌های نظامی اسرائیل و اعتصاب غذا شدند. در سال ۲۰۲۲، ۷۵ اسیر در اعتراض به اقدامات خودسرانه صهیونیست‌ها چند نبرد اعتصاب غذا تحت عنوان «شکم‌های خالی» را در دستور کار خود قرار دادند.

طبق این گزارش، یکی از طولانی‌ترین این اعتصاب‌ها، اعتصاب «خلیل عواوده» اسیر فلسطینی بود که به مدت ۱۷۲ روز ادامه داشت؛ چراکه رژیم اسرائیل برای ادامه بازداشتش عمداً اتهام جدیدی را علیه او مطرح می‌کرد.

یکی دیگر از شخصیت‌های برجسته‌ای که با اعتصاب غذا اقدام به مقابله با سیاست بازداشت اداری صهیونیست‌ها کرد، خضر عدنان، فرمانده اسیر جنبش جهاد اسلامی بود که بامداد سه‌شنبه پس از ۸۶ روز اعتصاب و در نتیجه بی‌توجهی و سهل انگاری پزشکی صهیونیست‌ها در زندان به شهادت رسید.

 

ارسال نظر: