X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 06 اردیبهشت 1402
تعداد بازدید خبر : 139
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 06 اردیبهشت,1402 | 03:58 ب.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 06 اردیبهشت,1402 | 03:48 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 06 اردیبهشت,1402 | 03:58 ب.ظ

ستایشی: اتهام محاربه برای سه نفر از متهمان پرونده شهادت آرمان علی‌وردی/ پرونده ۲ خبرنگار بازداشتی به دادگاه ارسال شد

  • ستایشی: اتهام محاربه برای سه نفر از متهمان پرونده شهادت آرمان علی‌وردی/ پرونده ۲ خبرنگار بازداشتی به دادگاه ارسال شد
نشست سخنگوی قوه قضاییه با جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.
به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر، مسعودی ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری امروز (چهارشنبه ۶ اردیبهشت) ضمن تبریک و تهنیت عید سعید فطر، بیان کرد: در راستای تاکیدات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مبنی بر پاس داشتن اتحاد و برای برطرف ساختن مشکلات مردم اعلام می‌کنم قوه قضاییه خود را مصداق تاکیدات رهبر معظم انقلاب دانسته و تمامی اقدامات خود را در بستر ایجاد وحدت و رفاه اجتماعی به کار خواهد گرفت.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: مردم با مشکلات و تنگنا‌های اقتصادی روربه رو هستند، باید تمام همت مسئولان برای رفع این گره‌ها منسجم و پیوسته شود؛ رئیس قوه قضاییه به تمام مسئولان و صاحبنظران درون قوه قضاییه دستور داد تا پیشنهادات اجرایی خود را اعلام کنند.

وی با بیان اینکه باید اقدامات عملی در قوای سه گانه برای تحقق این امر انجام شود، گفت: آماده‌ایم با مسئله شناسی و ظرفیت قانونی قضایی این مسائل را به نفع ملت حل کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ترتیبی برای تبادل اسدالله اسدی با دولت بلژیک اتخاذ شده است، گفت: در رابطه با اسدالله اسدی بر اساس گزارش‌هایی که دریافت کرده ایم موافقتنامه انتقال محکومین بین ایران و بلژیک محقق و نهایی شده است اسناد نیز تبادل شده است بر این اساس هر دو طرف می‌توانند هر زمان که تمایل داشتن نسبت به انتقال محکومین اقدام کنند.

وی افزود: طرف مقابل یعنی بلژیک درخواست داده بود، ایران نیز تقاضا داده است و امیدوارم این اقدام پس از تشریفات صورت گیرد و با توجه به اینکه قول داده ایم اسد الله اسدی به زودی آزاد خواهد شد امیدواریم حمید نوری نیز در روز‌های آتی از گرفتاری نجات پیدا کنند و به کشور خود باز گردند.

ستایشی در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده متهمان شهادت شهید آرمان علی وردی گفت:برای ۸ نفر از متهمان دخیل در پرونده شهادت آرمان علی وردی در جریان اغتشاشات پاییز سال گذشته کیفر خواست صادر و به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارجاع شده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: متهمان در حال معرفی وکیل به جلسات دادگاه هستند ۳ نفر از این متهمان از طریق تمسک به سلاح سرد و ارتکاب به قتل اتهام محاربه و اقدام علیه امنیت کشور که منجر به شهادت طلبه بسیجی شده اند، دارند.

وی گفت: اتهام سایر متهمان اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور بوده است، از این ۸نفر، ۷نفر بازداشت و یک نفر آزاد است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه تصمیم نهایی دادسرا درباره برخی از افرادی که در ناآرامی‌های سال گذشته بازداشت موقت هستند از جمله خبرنگاران بازداشتی مانند نیلوفر حامدی و الهه محمدی چه زمانی اتخاذ می‌شود، گفت: برداشت ما این است که این سوال در رابطه با دو خبرنگار است، چرا که دایره این مووضوع میزان موسعی نیست که کسانی در بازداشت هستند، افتخار ما در تشکیلات قضایی این است که نسبت به جرایم مختلفی که در جامعه صورت می‌گیرد در کمترین زمان ممکن پرونده در دادسرا رسیدگی و برای صدور رای شرعی و قانونی به مرجع صالح محاکماتی ارسال می‌شود.

وی افزود: در برخی از پرونده‌ها اقتضا دارد، قرار قانونی شدیدی که در قرار‌های تامین به نام قرار بازداشت موقت نامیده می‌شود برای برخی از افراد صادر می‌شود یا برای برخی افراد قرار تامین وثیقه صادر می‌شود و تا زمانی که قرار قبولی وثیقه صادر نشود باید فرد در بازداشت باشد.

ستایشی در رابطه با دو خبرنگار فوق الذکر بازداشتی بیان کرد: پرونده متضمن کیفر خواست که به متهمین ابلاغ شده به منظور رسیدگی و صدور رای شرعی و قانونی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال شده است و اقداماتی نیز از زمانی که پرونده این افراد به دادگاه ارسال شده، صورت گرفته است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: اتهام این دو خبرنگار ارتکاب همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام است که متضمن کیفرخواست قانونی به دادگاه ارسال شده است و در جلسه ۲۸ فروردین ماه که فرآیند ابلاغ کیفرخواست به متهمان و وکلا محقق شد پرونده مقدمتا مطالعه شد و هر دو متهم در روز ۲۸ فروردین با خانواده‌های خود در محل دادگاه ملاقات کردند.

وی افزود: پرونده در حال حاضر در اختیار وکلای متهمان قرار دارد و این بر اساس قاعده یا اصل حق دفاع است که در مسائل محاکماتی و فرایند دادرسی حق دفاع می‌درخشد، بنابراین پرونده برای تدارکات دفاع در اختیار وکلا قرار گرفته است تا مطالعه کنند و پس از مطالعه و مهیا شدن برای دفاع وقت رسیدگی مطابق مقررات تعیین می‌شود.

ستایشی عنوان کرد: از تاریخ ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ فرآیند مطالعه برای تدارکات دفاع صورت گرفته است همچنین پیش‌بینی می‌شود ظرف یک ماه وقت رسیدگی تعیین و جلسات دادگاه شروع شود تا وضعیت این دو نفر نیز در دادگاه انقلاب اسلامی تهران تعیین تکلیف شود.

برچسب ها:
ارسال نظر: