X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 22 فروردین 1402
تعداد بازدید خبر : 199
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 22 فروردین,1402 | 10:58 ق.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 22 فروردین,1402 | 08:33 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 22 فروردین,1402 | 10:58 ق.ظ

فیلم|تداوم خشونت پلیس فرانسه در برابر معترضان

  • فیلم|تداوم خشونت پلیس فرانسه در برابر معترضان
پلیس فرانسه با وجود انتقادات گسترده حقوق بشری، خشونت بسیاری در برابر اعتراضات مسالمت آمیز از خود نشان می‌دهد.
به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر، برای مقامات فرانسوی، پلیس به عنوان محافظانی است که تضمین می‌کند شهروندان می‌توانند به طور مسالمت آمیز به لایحه افزایش سن بازنشستگی از سوی امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه اعتراض کنند؛ اما برای مدافعان حقوق بشر و تظاهرات کنندگان عملکرد آن‌ها به گونه دیگری است و با چماق یا گاز اشک آور از ماموریت خود فراتر رفته‌اند.

بر اساس گزارش میامی هرالد، افرادی در راهپیمایی اعتراضی پاریس دچار نقص عضو شده‌اند؛ نارنجک پلیس انگشت زنی را در روئن گرفت. یک کارگر راه آهن که با ترکش نارنجک برخورد کرد چشم خود را از دست داد.

«انسانیت شما کجاست؟»؛ زنی با فریاد بر سر مأمورانی که مردی ظاهرا بی خانمان را در پاریس به زمین کوبیدند، او را لگد ملل می‌کنند و از الفاظ رکیک استفاده می‌کنند در حالی که به او دستور دادند بلند شود و برود.

ویدئویی که در توییتر منتشر شده، نشان می‌دهد که یک رهگذر دیگر به یک مرد کمک می‌کند تا در نزدیکی میدان باستیل در صحنه بایستد؛ خشونت به خشم در خیابان‌ها می‌افزاید و تلاش‌ها برای دعوت به گفتگو بین دولت و اتحادیه‌های کارگری را که در حال برنامه ریزی تظاهرات سراسری هستند، پیچیده می‌کند.

اعتراضات که از ژانویه آغاز شد، پس از تصمیم مکرون در ماه گذشته برای ارائه لایحه افزایش سن بازنشستگی از طریق مجلس ملی بدون رأی گیری شدت گرفت. حال سوال این است که آیا پلیس نماینده خشونت است یا نظم؟

«جرالد دارمانین»، وزیر کشور فرانسه به تازگی در یک مصاحبه رادیویی در توجیه خشونت‌های پلیس فرانسه، آن‌ها را «اقدامات فردی» افسرانی عنوان کرده که «از خشونت نامتناسب استفاده می‎‌کنند.»

این مقام فرانسوی مدعی است: خشونت پلیس وجود ندارد. آیا نمی‌توانیم گهگاه از نیرو‌های نظم تشکر کنیم؟ در همین حال وزیر خارجه این کشور اخیرا مدعی شد که از زمان آغاز اعتراضات، ۳۸ افسر پلیس توسط واحد‌های بازرسی داخلی تحت بازرسی قرار دارند.

نگرانی در مورد خشونت پلیس فرانسه تنها محدود به مرز‌های داخلی این کشور نیست و فراتر از فرانسه نیز طنین انداز شده است.عفو بین‌الملل، فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر و شورای اروپا - نهاد اصلی حقوق بشر در این قاره - از جمله سازمان‌هایی هستند که به استفاده بیش از حد پلیس از زور در جریان جنبش اعتراضی عمدتا مسالمت‌آمیز اشاره کردند.

به گفته «سباستین روش»، کارشناس نیرو‌های امنیتی در مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه، پلیس فرانسه با نارنجک‌های گاز و گلوله‌های لاستیکی که در اکثر کشور‌های اروپایی ممنوع است به تظاهرات فرستاده می‌شود.

«روش» گفت که تظاهرات و سلاح‌های بالقوه قطع‌کننده ترکیبی قابل احتراق هستند، و«وسوسه» استفاده از این تسلیحات بسیار بزرگ خواهد بود.همزمان با آغاز اعتراضات ضد دولتی در فرانسه کاربران رسانه‌های اجتماعی و نهاد‌های حقوق بشری ویدئو‌ها و تصاویر بسیاری را از صحنه‌های خشونت پلیس فرانسه منتشر کرده‌اند.

این تصاویر انواع خشونت‌ها از جمله ضرب و شتم معترضان، استفاده از گاز اشک آور، گلوله پلاستیکی، اسپری فلفل و دیگر انواع خشونت‌ها را به تصویر می‌کشند، اما مقامات فرانسه این موضوع را به بهانه‌های مختلف توجیه می‌کنند.

فایل های پیوستی
ارسال نظر: