X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 14 فروردین 1402
تعداد بازدید خبر : 203
تاریخ ثبت : دوشنبه, 14 فروردین,1402 | 10:51 ق.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 14 فروردین,1402 | 10:40 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 14 فروردین,1402 | 10:51 ق.ظ

تداوم اخراج پناهجویان از انگلیس به روآندا علیرغم مخالفت نهادهای حقوق بشری

  • تداوم اخراج پناهجویان از انگلیس به روآندا علیرغم مخالفت نهادهای حقوق بشری
وزیر کشور انگلیس برغم موج گسترده مخالفت‌های نهاد‌های مدنی داخلی و بین الملی گفت: عملیات اخراج پناهجویان به روآندا تا تابستان انجام می‌شود.


به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر، سوئلا براورمن، وزیر کشور انگلیس برغم موج گسترده مخالفت‌های نهاد‌های مدنی داخلی و بین الملی که اخراج پناهجویان به کشور آفریقایی روآندا را اقدامی مغایر با اصول انسانی وحقوق بشری دانسته اند، گفت: تا تابستان عملیات اخراج و انتقال پناهجویانی که بصورت غیر قانونی به این کشور آمده اند به کشور آفریقایی روآندا انجام خواهد شد.

دولت انگلیس همزمان با تشدید اقدامات ضد پناهجویان از جمله انتقال پناهجویان افغانستانی از میهمان سرا‌ها و هتل‌ها به کشتی‌ها و پادگان‌های متروک ارتش این کشور، طرح جنجالی اخراج پناهجویان به روآندا را نیز با جدیت پیگیری می‌کند.

این در حالی است که دولت انگلیس سال گذشته در اقدامی بحث بر انگیز با اختصاص یک فروند هواپیمای مسافربری شماری از پناهجویان را به زور وارد این هواپیما کرد تا به روآندا اعزام کند، اما با شکایت نهاد‌های مدنی و حامی حقوق مهاجران و از بیم پیامد‌های حکم صریح دادگاه حقوق بشر اروپایی که توقف این اقدام را خواستار شده بود بطور موقت آن را متوقف کرد.

انگلیس عضو دادگاه حقوق بشر اروپایی است و متعهد به اجرای احکام صادره این دادگاه شده است.

به نوشته رسانه‌های انگلیس، وزیر کشور انگلیس امروزگفت: برخی از موانع قانونی برای اخراج سریع پناهجویان به کشور افریقایی روآندا برطرف شده است.

لیزا ناندی عضو ارشد حزب کارگر و وزیرکشور دولت سایه با انتقاد از رویکرد دولت گفت: با اینکه دولت پانصد میلیون پوند صرف طرح‌های مقابله با مهاجرت غیرقانونی کرده است راهبرد دولت در این باره شکست خورده است و براورمن باید مسئولیت آن را بپذیرد.

کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل در این رابطه اعلام کرد پلیس رواندا در سال ۲۰۱۸ گروهی از پناهجویان کنگویی را که معترض به کاهش جیره غذایی خود بودند، هدف گلوله قرار داد و ۱۲ نفر از آنان را در اردوگاه پناهندگان کیزیبا به قتل رساند.

از سوی دیگر دادگاه عالی انگلیس در دسامبر گذشته حکم داد که طرح انتقال پناهجویان از این کشور به روآندا قانونی است در حالی که دادگاه حقوق بشری اروپا این اقدام را غیر قانونی دانسته بود و توقف آن را خواستار شد.

نهاد‌های مدنی و فعالان ضد جنگ ضمن محکوم کردن اقدام دولت انگلیس می‌گویند: اغلب پناهجویان از کشور‌هایی هستند که انگلیس به همراه امریکا با تهاجم نظامی و تحریم این کشور‌ها و تخریب خانه‌ها و زیر ساخت‌های آن‌ها سبب آوارگی ساکنان این کشور‌ها شده است.

ارسال نظر: