X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 07 فروردین 1402
تعداد بازدید خبر : 149
تاریخ ثبت : دوشنبه, 07 فروردین,1402 | 03:42 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 07 فروردین,1402 | 12:04 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 07 فروردین,1402 | 03:51 ب.ظ

هشدار گروه های حقوق بشری به برخورد خشونت آمیز پلیس و بازداشت های گسترده در فرانسه

  • هشدار گروه های حقوق بشری به برخورد خشونت آمیز پلیس و بازداشت های گسترده در فرانسه

پلیس فرانسه بیش از 450 نفر از معترضان که علیه لایحه افزایش سن بازنشستگی در سال جدید میلادی دست به اعتراض زدند را بازداشت کرد.
 


 

به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر، گروه‌های حقوق بشر نسبت به آنچه بازداشت‌های خودسرانه و استفاده بیش از حد از زور توسط پلیس فرانسه نامیدند، ابراز نگرانی کرده بودند اما مقامات امنیتی از اقدامات آنها دفاع کرده و می گویند که پلیس به شورشیان خشونت آمیز و گروه های آنارشیست که به طور مکرر برای ایجاد درگیری به تظاهرات فرانسه نفوذ می کنند، واکنش نشان می دهد.

بر اساس گزارش فرانس 24، اتحادیه حقوق بشر فرانسه  به مقامات هشدار داده است که «حق اعتراض شهروندان را با استفاده نامتناسب و خطرناک از زور عمومی تضعیف می کنند».

رئیس این اتحادیه می گوید: «اقدامات خشونت آمیز و وحشیانه کردن روابط اجتماعی از طریق پلیس فرانسه و مصونیت از مجازات پلیس، رسوایی بزرگ برای این کشور است.»

شورای اروپایی حقوق بشر هشدار داد که اعمال خشونت آمیز پراکنده نمی تواند «استفاده بیش از حد از زور توسط عوامل دولت» را توجیه کند.

از سوی دیگر گروه‌های حقوق بشری نسبت به استفاده مکرر پلیس از «کتل کردن»، که در ایالات متحده «به دام انداختن و بازداشت» نیز نامیده می‌شود، ابراز نگرانی کرده‌اند، تاکتیکی برای کنترل معترضان که شامل محاصره در یک منطقه کوچک است.

آن‌ها پس از دریافت گزارش‌هایی از اعتراضات اخیر و بازداشت دانش‌آموزان، پرتاب گاز اشک‌آور به سوی معترضان و زخمی کردن آنها اعلام کردند پلیس فرانسه زنگ خطر را به صدا درآورده‌ است.

در روزهای پس از آن، ویدئوهایی از اقدامات پلیس که در شبکه های اجتماعی منتشر شد، نشان می دهد که پلیس تظاهرکنندگان را می زند.

دیده بان حقوق بشر به خبرگزاری فرانسه گفت که در مورد «آنچه از اقدامات پلیس برآورد می شود توهین آمیز و سیار نگران کننده است».

به گفته این گروه، اقدامات پلیس مشابه « تاکتیک‌های جنگی ضد شورش» در جریان جنبش «جلیقه زردها» در سال‌های 2018-2019 در دوره قبلی ریاست جمهوری مکرون تکرار کردند.

مدیر سازمان دیده بان حقوق بشر فرانسه نیز در این خصوص گفت: «مقامات فرانسوی ظاهراً از این موضوع درس عبرت نگرفته اند یا سیاست ها و شیوه های کنترل خشونت از سوی پلیس  را بررسی نکرده اند.»

منتقدان پلیس را محکوم کرده اند که بازداشت های «خودسرانه» گسترده ای را انجام می دهد و می گوید که حتی عابران بی تقصیر نیز در تور آنها گرفتار شده اند.

 



 

ارسال نظر: