X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 20 اسفند 1401
تعداد بازدید خبر : 168
تاریخ ثبت : شنبه, 20 اسفند,1401 | 03:14 ب.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 20 اسفند,1401 | 11:23 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 20 اسفند,1401 | 03:14 ب.ظ

گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره نقض حقوق بومیان در کانادا

  • گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره نقض حقوق بومیان در کانادا
میراث هولناک مدارس شبانه روزی کودکان بومی در کانادا در صدر یافته‌های گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حقوق بومیان قرار گرفت.

به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر، «خوزه فرانسیسکو کالی تزی»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حقوق بومیان، گزارش اولیه خود را در پایان سفر به کانادا که با هدف بررسی نقض حقوق بومیان در این کشور صورت گرفت، منتشر کرد.

به گزارش «ohchr و سی بی سی»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حقوق بومیان در پایان سفر ۱۰ روزه خود به کانادا و بازدید از پنج استان این کشور، اعلام کرد: مردم بومی در کانادا همچنان با موانعی در مسیر برخورداری کامل از حقوق بشر فردی و جمعی خود در این کشور مواجه هستند.

وی میراث وحشتناک مدارس شبانه روزی کودکان بومی در کانادا، گزارش‌های نگران کننده از انکار این مدارس و خشونت علیه زنان و دختران بومی را محکوم کرد.

به گفته «کالی تزی»، ترومای بین نسلی ناشی از مدارس شبانه روزی و تبعیض نژادی ساختاری منجر به بروز موارد متعددی از نقض حقوق بشر شده است؛ از جمله بحران کنونی مربوط به زنان و دختران بومی مفقود و کشته شده؛ تخمین زده می‌شود که زنان و دختران بومی ۱۲ برابر بیشتر از سایر زنان در کانادا در معرض خطر قتل یا مفقود شدن هستند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در بخشی دیگر گفت: تعداد زنان و دختران بومی مفقود و کشته شده در طول دوران شیوع کرونا افزایش یافت و همچنان در حال افزایش است؛ بیش از ۲۳۱ فراخوان عدالت برای زنان و دختران بومی مفقود و کشته شده هنوز اجرایی نشده است؛ از دولت کانادا می‌خواهم تا از طریق رسیدگی به علل ریشه‌ای اپیدمی مذکور از جمله نژادپرستی سیستماتیک و تبعیض علیه زنان و دختران بومی، از این خشونت‌ها در اولویت پیشگیری و مبارزه کند.

این مقام سازمان ملل همچنین از حضور بیش از حد بومیان در سیستم عدالت کیفری کانادا ابراز نگرانی کرد و گفت: بومیان اغلب قربانی توهین‌های نژادی، دستگیری‌های خودسرانه و تبعیض‌آمیز و استفاده نامتناسب از زور توسط پلیس هستند.

«کالی تزی» به پروژه‌های خط لوله گاز در اراضی بومیان اشاره و اعلام کرد که فعالیت‌های شرکت‌های تجاری به نقض حقوق بشر و سوء استفاده از بومیان در استان‌های سراسر کانادا از جمله جرم انگاری مدافعان حقوق بشر کمک می‌کند.

این کارشناس سازمان ملل، گفت: قوانین بین‌المللی حقوق بشر مستلزم این است که دولت نه تنها از نقض حقوق بشر خودداری کند، بلکه برای جلوگیری و محافظت از افراد در برابر سوء استفاده از سوی بازیگران غیردولتی، از جمله شرکت‌های تجاری، از جمله در خارج از آنها، دقت لازم را به عمل آورد. وی همچنین گزارش‌های مربوط به عقیم‌سازی اجباری زنان بومی را نگران کننده خواند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حقوق بومیان از دولت کانادا خواست تا به موضوع‌های زنان بومی زندانی و تعداد نامتناسب کودکان بومی در سیستم حمایت اجتماعی این کشور توجه کند؛ ضمن اینکه تاثیر نامطلوب میراث‌های استعماری برای دستیابی به آشتی معنادار و پاسخگویانه در قبال جنایت‌های گذشته را مورد رسیدگی قرار بدهد.

براساس گزارش «کالی تزی»، میراث منفی مدارس شبانه روزی کودکان بومی در کانادا در حال حاضر در سیستم حمایت اجتماعی از کودکان این کشور منعکس شده است؛ با وجود این که کودکان بومی ۷.۷ درصد جمعیت کانادا را تشکیل می‌دهند، اما بیش از ۵۳ درصد کودکان تحت سیستم حمایت اجتماعی در کانادا کودکان بومی هستند؛ این میزان در برخی از استان‌ها به ۹۰ درصد می‌رسد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حقوق مردم بومی، گفت: حقوق بشر جهانی، غیرقابل تقسیم و وابسته به یکدیگر است و همه مردم بومی باید از حقوق و فرصت‌های برابر برخوردار باشند.

در عین حال، «کالی تزی» از بیان اینکه آیا معتقد است اقدامات نسل کشی علیه مردم بومی در کانادا انجام شده است یا نه، خودداری و اعلام کرد که نمایندگان پارلمان کانادا به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را تصویب کرده اند که در آن از دولت ترودو خواسته شده است آنچه را که در مدارس شبانه روزی کودکان بومی رخ داده، به عنوان نسل کشی معرفی کند.

این مقام سازمان ملل همچنین گفت: در طول بازدیدم، میراث استعمار را مشاهده کردم؛ سابقه سوءاستفاده و تبعیض، بازماندگان و خانواده‌های آن‌ها را با بی اعتمادی عمیق نسبت به کانادا مواجه کرده است.گزارش نهایی گزارشگر سازمان ملل درباره نقض حقوق بومیان در کانادا در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ ارائه می‌شود.

برچسب ها:
ارسال نظر: