X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: پنجشنبه 04 اسفند 1401
تعداد بازدید خبر : 149
تاریخ ثبت : شنبه, 06 اسفند,1401 | 09:19 ق.ظ
تاریخ انتشار : پنجشنبه, 04 اسفند,1401 | 11:17 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 06 اسفند,1401 | 09:19 ق.ظ

افتتاحیه کارگاه نظام حمایت ویژه اطفال و نوجوانان در یزد

  • افتتاحیه کارگاه نظام حمایت ویژه اطفال و نوجوانان در یزد
رئیس کل دادگستری استان یزد گفت: کارگاه حمایت از اطفال برای اصلاح روش ها، ارتقاء منش‌ها و اتخاذ بهترین کنش‌ها در رابطه با حمایت از حقوق اطفال و نوجوانان برگزار می‌شود.

به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت امور بین الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، غلامعلی دهشیری در آیین افتتاحیه کارگاه نظام حمایت ملی ویژه اطفال و نوجوانان که با حضور همه سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط برگزار می‌شود، اظهار کرد: در قوانین ایران، منابع فقهی و روایی و آیات قران به صراحت و یا اشارت، به حقوق کودک با عناوینی همچون حق الولد، حق الصغیر، به امر تعلیم و تربیت، چشم پوشی از خطا‌های کودک و مهربانی و مدارای با کودک توجه شده است.

وی افزود: هرچند در منابع خاص فقهی، باب مستقل در مورد حقوق کودکان وجود ندارد، اما در ابواب فقهی به تناسب موضوع مختلف، احکام مرتبط با کودکان و نوجوانان با دقت، تبیین و تحلیل شده است که می‌توان به ابواب حدود، قصاص، دیات، تعزیرات، نکاح، کتاب طلاق، ولایت و ارث اشاره کرد.

رئیس کل دادگستری استان یزد تصرح کرد: کودکان و نوجوانان از نگاه "‌به ما هو انسان" دارای حقوق یکسان با سایر افراد بزرگسال جامعه هستند و این حقوق دایمی است و از نگاه " به ما هو طفل " نیز دارای حقوق و حمایت قانونی ویژه دوران کودکی و نوجوانی هستند که این بخش از حقوق، موقت است، مانند حق حضانت و نگهداری، حق تغذیه مناسب و حقوق و تکالیف کیفری که شرع و مقنن به این بخش دوم از حقوق توجه داشته اند.

وی از تشکیل دفتر حمایت از کودکان و نوجوانان در دادگستری خبر داد و گفت: این دفتر وظیفه دارد ضمن تجمیع ظرفیت‌ها و نظارت بر همه دستگاه‌های متولی حامی کودکان و مطالبه گری، حمایت از کودکان را در دستور کار قرار دهد.

رئیس کل دادگستری استان یزد خاطرنشان کرد: ۳۲ نفر از قضات دادگستری، ۳۰ نفر از کارمندان اداری دستگاه‌های دولتی، نهاد‌های مردمی و ۲۲ نفر از وکلا در این کارگاه دو روزه شرکت می‌کنند تا در زمینه حقوق کودک و نوجوان ضمن آموزش و ارتقای دانش به افزایش و ضمن تبادل تجربیات در راستای تعامل در اجرای بهینه قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، هماهنگی لازم و احساس مسئولیت و خلاقیت بیشتری صورت گیرد.

وی با اشاره به اجرای طرح قاضی مدرسه، برگزاری سلسله نشست‌های بیان و نشست‌های پیام، بیان کرد: در این طرح‌ها قضات مرد و زن دستگاه قضایی با حضور در مدارس نسبت به آموزش و آگاه سازی حقوق شهروندی و همچنین انذار و هشدار نسبت به برخی از جرائم و آسیب‌های اجتماعی و فضای مجازی اقدام می‌کنند.

برچسب ها: حقوق کودکان, یزد
ارسال نظر: