X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 01 اسفند 1401
تعداد بازدید خبر : 139
تاریخ ثبت : دوشنبه, 01 اسفند,1401 | 01:27 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 01 اسفند,1401 | 09:10 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 01 اسفند,1401 | 01:27 ب.ظ

بحران خشونت تسلیحاتی لکه ننگی بر نظام سیاسی آمریکا

  • بحران خشونت تسلیحاتی لکه ننگی بر نظام سیاسی آمریکا
خشونت تسلیحاتی در آمریکا به بحرانی عمومی تبدیل شده است.

به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر، بر اساس داده‌های «آرشیو خشونت‌های تسلیحاتی»، در سال جاری میلادی تاکنون ۷۲ تیراندازی جمعی در آمریکا رخ داده است.

بر اساس گزارش «چاینا دیلی»، آمریکا هم از نظر تعداد کل اسلحه شخصی و هم از نظر تعداد سرانه اسلحه رتبه اول را در جهان دارد؛ داده‌ها نشان می‌دهد که حدود ۴۰۰ میلیون سلاح گرم خصوصی در آمریکا وجود دارد یا ۱۲۰ اسلحه به ازای هر ۱۰۰ آمریکایی.

گسترش شکاف‌های اجتماعی و تبعیض نژادی باعث افزایش فقدان احساس امنیت در مردم آمریکا شده و بیشتر آنها را وادار به خرید اسلحه برای دفاع از خود کرده است.

در سال ۲۰۲۲، ۴۴ هزار و ۳۰۹ نفر در آمریکا بر اثر خشونت با اسلحه جان خود را از دست داده‌اند، در حالی که هم تعداد تیراندازی‌های جمعی و هم مرگ ناشی از آنها از سال ۲۰۱۳ سه برابر افزایش یافته است.

اما دولت آمریکا برای جلوگیری از آن کار چندانی انجام نداده است؛ متمم دوم قانون اساسی آمریکا مبنای قانونی را در زمینه حق افراد برای داشتن اسلحه ایجاد می‌کند، اما بحث داغی در مورد توضیح این اصلاحیه در جریان است. یک قانون دیوان عالی در سال ۲۰۲۲ قانون ایالت نیویورک را لغو کرد که افراد را از حمل مخفیانه اسلحه در مکان‌های عمومی محدود می‌کرد، و این امر توانایی دولت‌های ایالتی و محلی در نیویورک، کالیفرنیا، هاوایی، مریلند، ماساچوست و نیوجرسی را در زمینه نظارت تسیلحاتی تضعیف کرد.

مجله نیویورکر حتی می‌گوید که به سختی می‌توان از کشتار جمعی بیشتر با اسلحه جلوگیری کرد، زیرا قانون کنترل اسلحه در سطح ملی وجود ندارد.

خشونت با اسلحه منعکس کننده افول حکومت آمریکاست، زیرا کنترل موثر اسلحه تقریبا به یک «ماموریت غیرممکن» تبدیل شده است؛ این نظام سیاسی است که ریشه کنترل ضعیف اسلحه در این کشور است.

قوانین کنترل اسلحه از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت و اجرای قانون بین ایالتی به طور فزاینده‌ای دشوار است.

طبق گزارش میزان، دو حزب دموکرات و جمهوری‍‌خواه چنان به طور فزاینده‌ای دو قطبی شده‌اند که به سختی می‌توانند در مورد کنترل اسلحه به مصالحه دست یابند؛ گروه‌های ذینفع کانال‌های قانونی را برای گروه‌های مسلح فراهم می‌کنند تا در سیاست پولی شرکت کنند و بر اعضای کنگره تأثیر بگذارند.

این مشکلات مانع از کنترل موثر اسلحه توسط دولت آمریکا شده است؛ اکنون مردم آمریکا به طور فزاینده‌ای متوجه می‌شوند که خشونت با اسلحه یک طاعون در آمریکاست که هرگز پایان نخواهد یافت.

برچسب ها:
ارسال نظر: