X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 26 بهمن 1401
تعداد بازدید خبر : 155
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 26 بهمن,1401 | 07:57 ب.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 26 بهمن,1401 | 01:53 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 26 بهمن,1401 | 07:57 ب.ظ

دبیرکل سازمان ملل از کمبود کمک‌های بشردوستانه در سوریه انتقاد کرد

دبیر کل سازمان ملل گفت که کمک‌ها برای نجات جان انسان‌ها در سوریه با سرعت و مقیاس مورد نیاز وارد نشده است.

به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، از درخواست ۳۹۷ میلیون دلاری بشردوستانه برای کمک به مردم زلزله زده سوریه با هدف کمک به تأمین امداد «به شدت مورد نیاز» برای نزدیک به پنج میلیون نفر خبر داده است.

بر اساس گزارش وب‎سایت سازمان ملل، گوترش، می‎گوید که کمک‌ها «باید از همه طرف‌ها انجام شود» و این بودجه یک دوره اولیه سه ماهه را پوشش می‌دهد. به گفته وی، درخواست مشابهی برای بازماندگان آن سوی مرز در ترکیه در حال نهایی شدن است.

دبیر کل سازمان ملل در ادامه اظهار کرد: تلاش برای سوریه کل سیستم سازمان ملل و شرکای بشردوستانه را گرد هم می‌آورد و به تأمین کمک‌های ضروری و حیاتی برای نزدیک به پنج میلیون نفر در این کشور کمک خواهد کرد از جمله سرپناه، مراقبت‌های بهداشتی، غذا و حفاظت.

گوترش، تاکید کرد: من یک پیام فوری به جامعه بین‌المللی دارم؛ رنج بشر از این فاجعه طبیعی حماسی نباید با موانع انسان‌ساز، دسترسی، بودجه، تدارکات بدتر شود.

دبیرکل سازمان ملل گفت: همه ما می‌دانیم که کمک‌های نجات جان انسان‌ها با سرعت و مقیاس مورد نیاز وارد نشده است و میلیون‌ها نفر برای بقا در بی‌خانمانی و دمای انجماد تقلا می‌کنند.هفته گذشته زمین‎لرزه ۷.۸ ریشتری شمال سوریه و جنوب ترکیه را لرزاند؛ تاکنون ۴۱ هزار نفر بر اثر این زلزله جان خود را از دست داده‌اند.

در حالی که روند امدادرسانی بین‌المللی به ترکیه از زمان وقوع زلزه آغاز شده اما این امدادرسانی به سوریه بسیار اندک و تنها از سوی چند کشور صورت گرفته است. تحریم‌های آمریکا مانع اصلی ورود کمک‌های بشردوستانه به سوریه شده و مردم زلزله زده این کشور با کمبود شدید تجهیزات اولیه و حیاتی از جمله دارو با مشکل مواجه هستند.

کشورهای غربی و آمریکا با این وجود همچنان با مطرح کردن ادعاهای بی‌اساس از همکاری با دولت سوریه برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان خودداری کرده‌اند.دولت سوریه ضمن محکوم کردن این موضع خواستار لغو فوری تحریم‌ها برای تسهیل در امدادرسانی به زلزله زدگان در این کشور شده است؛ موضع اخیر غربی‌ها و آمریکا در قبال سوریه با واکنش‌ها و انتقادات گسترده بین‌لمللی و حقوق بشری مواجه شده است.

«آلنا دوهان»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد تأثیر منفی اقدامات قهری یکجانبه بر برخورداری از حقوق بشر، خواستار لغو تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه شد.دوهان در مصاحبه با «Democracy Now»، خواستار لغو تحریم‌های آمریکا علیه سوریه برای کمک به تلاش‌های بازیابی پس از زلزله‌ شد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل، گفت: مردم سوریه در حال حاضر از هرگونه امکان برای بازسازی کشور خود محروم هستند و کشورشان قبل از زلزله نیز نیاز به بازسازی داشت.

ارسال نظر: