X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 25 بهمن 1401
تعداد بازدید خبر : 204
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 25 بهمن,1401 | 01:51 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 25 بهمن,1401 | 11:41 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 25 بهمن,1401 | 01:51 ب.ظ

برگزاری ۲ جلسه دادگاه متهمان حادثه تروریستی شاهچراغ (ع)/ عفو رهبری، دشمنان را ناکام کرد

  • برگزاری ۲ جلسه دادگاه متهمان حادثه تروریستی شاهچراغ (ع)/ عفو رهبری، دشمنان را ناکام کرد
نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با خبرنگاران برگزار شد.

به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر، مسعود ستایشی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، ضمن تبریک ایام و اعیاد رجب المرجب و دهه فجر، با اشاره به حضور حماسی مردم در راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن، بیان کرد: برپایی رفراندوم ملی در قالب راهپیمایی عظیم ۲۲ بهمن بار دیگر اراده تجلی خواهانه حق خواهانه ملت ایران بود؛ ملتی که ۴۴ سال است به رغم دشمنان قسم خورده این اراده را دنبال کرده است.

وی افزود: ظرفیت میلیونی مردم که نسبت به سنوات قبل افزایش یافته بود تنها در افزایش جمعیت خلاصه نمی‌‎شود، این افزایش حضور حاصل جمع اراده مردم است.

سخنگوی قوه قضا با اشاره به عفو مقام معظم رهبری برای بخشش محکومان و متهمان، اظهار کرد: بخشودگی جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان اغتشاشات به پایان رسیده، حاکی از وحدت اجتماعی است، تسری این عفو بر متهمان از ویژگی‌‎های مهم آن است که تاکنون سابقه نداشته است. معیاری بودن و ناظر بودن دایره شمول آن برمتهمان و همچنین ناظر بودن این عفو بر استثنائات از جمله ویژگی‌های مهم این عفو است.

ستایشی ادامه داد: اقدام ریاست قوه قضاییه و موافقت مقام معظم رهبری با بخشش عمومی و گسترده متهمان و محکومان، حربه دشمن در ایجاد شکاف اجتماعی را کند ساخت، لذا این اقدام نشان داد بار اصلی انقلاب همچنان بر دوش ملت است.

وی افزود: تجزیه و بخش کردن ملت به نفع دشمن و از اهداف اصلی او در دشمنی با ملت ایران است، هل دادن جوانان و بخش‌های آسیب پذیر سیاسی و اجتماعی به سمت دشمن اقدامی نابخشودنی است، لذا ادامه یافتن دستگیری و مودت در امتداد اقدامات کریمانه و پدرانه مقام معظم رهبری است.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به وقوع زلزله در شهرستان خوی و همچنین در کشورهای ترکیه و سوریه، اظهار کرد: به مصیبت زدگان زلزله در این سه نقطه تسلیت عرض می‌کنیم، آمادگی کامل داریم تا به کمک زلزله زدگان شهرستان خوی و کشورهای ترکیه و سوریه بیاییم.

ستایشی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده متهمان حادثه تروریستی حرم حضرت شاهچراغ (ع) شیراز، بیان کرد: در مرحله تعقیب و تحقیق در خصوص این پرونده اقدامات ویژه‌ای صورت گرفت. اقدامات لازم در خصوص صدور قرار تامین و صدور قرار نهایی و کیفرخواست صورت گرفته است.

وی افزود: کیفرخواست این پرونده چندی قبل به دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان شیراز ارجاع داده شد. این پرونده ۵ متهم دارد که همگی از اتباع بیگانه هستند، همچنین جلسه اول دادگاه این پرونده در تاریخ ۱۸ بهمن و جلسه دوم آن در تاریخ ۲۴ بهمن ماه سال جاری تشکیل شد و پس از بررسی جامع و کامل دادگاه پرونده احکام صادره را اعلام خواهد کرد.

وی درباره جزییات بیشتر در فرایند عفو گسترده اخیر اظهار کرد: نسبت به عفو و فرایندی که با توجه ویژه ریاست قوه قضاییه و تسک وی به ظرفیت های کارشناسی و مشاوره صورت گرفت و تدبیر هوشمندانه و عنایت ویژه مقام معظم رهبری این کار عفو ابلاغ و اکنون کار دست مجریان است.

ستایشی گفت :این اقدام در قوه قضاییه و واحد های قضایی اعم از دادسراها و دادگاه ها و اجرای احکام با هماهنگی سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در حال اجرا است تا بتوانیم فرایند عفو را در زمانی که اطلاع رسانی کرده ایم به نتیجه برسانیم.

وی در مورد تبیین فرایند عفو گسترده گفت: بعد از ابلاغ مراتب این عفو، جلسه ای در ۱۸ بهمن برگزار شد و طی آن به روسای کل دادگستری استان‌ها این وظیفه محول شد که با استفاده از ظرفیت قضات با تجربه، در حوزه های اجرای احکام و روسای زندان ها و تشکیل کار گروه تخصصی در سریع ترین بازه زمانی با استفاده از اوقات خارج از وقت اداری و همچنین روزهای تعطیل کار تطبیق مصادیق با معیارها را با دقت شروع و نتایج کار را تا پایان وقت اداری هر روز پیگیری روزانه و نتایج نهایی را ظرف ۱۵ روز به معاونت قضایی قوه قضاییه اعلام شود.

ستایشی گفت: آنچه به عنوان تدبیر در عملیاتی بودن موضوع صورت گرفته این است که پرونده‌هایی که مربوط به بخش اول دستورالعمل اعم از متهمان و محکومان اغتشاشات اخیر بود، نسبت به پرونده های بخش دوم از جهت تقدم در رسیدگی در اولویت قرار گیرد.

وی افزود:همه واحد های قضایی در حال تطبیق پرونده ها و بررسی پرونده ها هستند و این روند تا جمع بندی نهایی و به پایان رساندن عفو و دادن عیدی کامل به خانواده ها ی عفو شدگان ادامه دارد.

سخنگوی قوه قضا درباره زمان آزادی محکومان و متهمان مورد عفو مقام معظم رهبری، گفت: بخش عمده آزادی متهمان و محکومان در عفو مقام معظم رهبری، تا پایان بهمن‌ماه از زندان‌های سراسر کشور آزاد خواهند شد.

ارسال نظر: