X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 28 آذر 1401
رئیس کمیته حقوق بشر مجلس عنوان کرد:
تعداد بازدید خبر : 206
تاریخ ثبت : دوشنبه, 28 آذر,1401 | 12:12 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 28 آذر,1401 | 11:48 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 28 آذر,1401 | 12:42 ب.ظ

ضرورت ایستادگی در مقابل زورگویی ها و اغراض سیاسی آمریکا

  • ضرورت ایستادگی در مقابل زورگویی ها و اغراض سیاسی آمریکا
رئیس کمیته حقوق بشر مجلس با اشاره به حذف ایران از کمیسیون مقام زن گفت: امریکا با اغراض سیاسی کمیسیون مقام زن را ابزاری برای تسویه حساب و سیاسی کاری خود قرار داده است.

به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر، زهره الهیان، رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در برنامه شهر آفتاب شبکه رادیویی تهران درباره حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل، اظهار داشت: بحث حذف ایران از کمیسیون مقام زن که با قطعنامه پیشنهادی امریکا اتفاق افتاد، بدعتی است در مسیر تعاملات حقوق بشری. چنین اقدامی بی سابقه است و در اساسنامه کمیسیون مقام زن هم به چنین نکته‌ای اشاره نشده است.

الهیان ضمن انتقاد از رویکردهای دوگانه و مغایر با حقوق بین الملل، افزود: اینکه امریکا با اغراض سیاسی، یک نهاد حقوق بشری، آن هم نهادی که مختص به حقوق زنان است را برای تسویه حساب‌های سیاسی خودش ابزار قرار می‌دهد؛ این موضوعی است که باید کشور‌های مختلف و فعالان حقوق بشر و حقوق زنان در مقابل آن بایستند، کما اینکه در نشست کمیسیون مقام زن تعدادی از کشور‌ها سخنرانی داشتند و اعتراض هم کردند.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت کمیسیون مقام زن، گفت: کمیسیون مقام زن در واقع یکی از نهاد‌های فرعی سازمان ملل است که ذیل شورای اقتصادی اجتماعی سازمان ملل (اکوسوک) فعالیت می کند و کشور‌های مختلف در این نشست در کمیسیون مقام زن گزارش‌ها و دیدگاه‌های خودشان را در مورد حقوق زنان مطرح می‌کنند.

رئیس کمیته حقوق بشر مجلس با بیان اینکه حذف ایران از کمیسیون مقام زن یک جنبه روانی دارد، افزود: لغو عضویت در این کمیسیون تبعات امنیتی اقتصادی نظامی در پی ندارد و جنبه سیاسی دارد؛ در این خصوص نمایندگان بسیاری از کشور‌ها نگرانی خود را در سخنرانی هایشان نسبت به سیاسی کاری آمریکا و برخی کشورهای غربی ابراز نمودند نماینده روسیه نیز اعلام کرد که از این به بعد می‌توان قطعنامه‌ای برای اخراج انگلیس و امریکا از این کمیسیون صادر و به رأی گذاشت.

الهیان ادامه داد: ما می‌توانیم پیرو چنین اقدامی برای اخراج امریکا و حتی اسرائیل و انگلیس از کمیسیون مقام زن، پیشنهاداتی ارائه دهیم، دست ما بسته نیست، یعنی ما هم می‌توانیم در اجلاس‌های سالیانه کمیسیون مقام زن شرکت کنیم هم سخنرانی داشته باشیم و تعاملات حقوق بشری و حقوق زنان را با اعضاء داشته باشیم و فقط حق رأی نخواهیم داشت.

وی همچنین گفت: البته سال‌های بعد دوباره درخواست عضویت از سوی ایران می تواند مطرح و رأی گیری شود. اساساً هدف تشکیل این مجامع بین المللی حقوق بشری ارتقای تعاملات حقوق بشری است وقتی امریکا پیشنهاد می‌دهد و راه یک کشور را با جمعیت ۸۰ میلیونی مسدود می‌کند نشان دهنده حرکت دیکتاتوری امریکا است و نشان می‌دهد که امریکا فقط شعار دموکراسی می دهد و برای تعاملات حقوق بشری هیچ ارزشی قائل نیستند.


ارسال نظر: