X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 15 آذر 1401
تعداد بازدید خبر : 166
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 15 آذر,1401 | 12:51 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 15 آذر,1401 | 12:34 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 15 آذر,1401 | 12:51 ب.ظ

آزادی ۱۲۰۰ نفر از بازداشت شدگان ناآرامی‌های اخیر/ تشریح آخرین جزئیات پرونده عاملان شهادت سردار سلیمانی و شهید فخری‌زاده

  • آزادی ۱۲۰۰ نفر از بازداشت شدگان ناآرامی‌های اخیر/ تشریح آخرین جزئیات پرونده عاملان شهادت سردار سلیمانی و شهید فخری‌زاده
سخنگوی قوه قضائیه آخرین وضعیت بازداشتی های اغتشاشات اخیر و جزئیات پرونده عاملان شهادت سردار سلیمانی و شهید فخری‌زاده را تشریح کرد.

به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر، مسعود ستایشی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به تبیین اقدام اخیر رئیس قوه قضاییه و دستور برای آزادی زندانیان، گفت: با پیروزی تیم ورزشی ما در یک مسابقه جهانی و شادی و سرور ملت ایران از این پیروزی و مطابق آن برای استمرار بخشیدن به این سرور دستوراتی ابلاغ کرد که این اقدام در راستای استمرار سیاست رافت اسلامی بود.

وی افزود: دستور آزادی زندانیان از جمله زندانیان اغتشاشات اخیر که نقش لیدری و هدایت کنندگی در اغتشاشات را نداشتند و همچنین صدمه‌ای به جان، مال و مردم نزدند؛ با تمسک به قائده رافت اسلامی و تمهیدات قانونی توسط رئیس قوه قضاییه صادر شد.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: براساس آخرین گزارش‌ها پس از صدور دستور رئیس قوه قضاییه و انجام اقدامات قضایی پس از این دستور، قریب به یک هزار و ۲۰۰ نفر از بازداشت شدگان آزاد شدند.

وی افزود: این اقدام رئیس قوه قضاییه مورد استقبال عمومی و نخبگان در جامعه واقع و موجب شد آرامش، صفا، صمیمت و همدلی به نحو مناسب استقرار و استمرار پیدا کند. این اقدام نشانه دیگری از اتحاد ملی در برابر افراد اندک بدخواه ملت ایران و نماد هبستگی عمومی در برابر دشمنان که نمی‌توانند در درون صفوف ملت رخنه کنند، بود. ملت در برابر دشمن در تمام میادین ورزشی، سیاسی و علمی متحد و یکپارچه هستند.

ستایشی با بیان اینکه بار تلاش دشمن نشان داد که در تحریم ورزش خاصه فوتبال کشور و تصاحب فرزندان عزیز ملت ناکام و شکست خورده است، اظهار کرد: تمام قلب‌ها برای ایران متحد و یکپارچه می‌تپد، این آزادی‌ها به معنای چشم پوشی کامل از اقدامات برخی از آشوب طلبان که در این صفوف بودند نبوده و به معنی این هم نیست که رسیدگی به این پرونده‌ها صورت نگرقفته و ما از آن عبور کردیم، بلکه به تمامی این پرونده‌ها با تمسک به موازین شرعی و قانونی رسیدگی خواهد شد.

وی افزود: در قبال دروغ پردازی‌ها و شایعه سازی‌هایی که در افکار عمومی صورت می‌گیرد، اقدام قانونی انجام شده است و افراد نسبت به نکات و ادعاهای خود باید سند ارائه کنند، ادعای بدون پشتوانه، دروغ پردازی و شایعه سازی در فضای افکار عمومی به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: هر فردی که ادعایی در فضای مجازی مطرح می‌کند باید برای آن مدارک مثبته، مستدل و مستند ارائه کند، دستگاه قضایی از افرادی که با روان مردم بازی و نظم جامعه را مختل می‌کنند، نخواهد گذشت.

وی افزود: قوه قضاییه نسبت به از دست رفتن ۲۰۰ شهروند کشور که به دلیل ادعاهای دروغ، بی پایه و تحرکات بیگانگان، عوامل رسانه‌های آن‌ها به شدت حساس بوده و مطمئن باشید خون‌های ریخته شده را مورد به مورد مطالبه خواهد کرد و گریبان مسببان این آشوب‌ها را هرگز رها نخواهد کرد.

ستایشی تاکید کرد: دادگاه‌های اتفاقات اخیر در حال برگزاری است و مسببان و متهمان ان با سرعت و با جدیت لازم مورد محاکمه قرار گرفته و به سزای اعمالشان خواهند رسید، تمامی دادگاه‌ها در حال پیگیری است و به مرور اطلاع رسانی لازم صورت خواهد گرفت.

وی در ادامه بیان کرد: کسانیکه امنیت مردم و شهروندان را به مخاطره می اندازند و به جان و مال مردم تعدی می کنند و دست به اقدامات خشونت بار غیر انسانی و تروریستی با تمسک به سلاح گرم و سرد می زنند، و برای برهم زدن امنیت، شهروندان دیگر را تشویق می کنند و اقدام به شرارت علیه مردم می کنند از سوی نیروهای امنیت شناسایی و بازداشت می شوند.

ستایشی عنوان کرد: دشمن از پیاده نظام خود که ما آنها را اغتشاشگر می نامیم حمایت می کند، ما باید دشمن شناسی داشته باشیم و بدانیم اینها در کجا ایستاده اند. سوال این است که کسانی که دست به جنایت زده و مردم و نیروهای حافظ امنیت را در خیایان سنگ باران و شکنجه کرده و با سلاح گرم کودکان را در حرم حضرت شاهچراغ و یا آن کودک عزیز ایذه ای را به شهادت می رسانند، آیا معترض نام دارند؟

وی خاطرنشان کرد: کسیکه اموال خصوصی، دولتی را تخریب و آتش می زند و هزاران میلیارد صدمه به اموال عمومی وارد می کند، ایا معترض است؟ اگر آنها معترض هستند پس تروریست چه کسانی هستند؟ برخی از بازداشت شدگان خود نسبت به اقداماتی که کرده اند، لب به اعتراف گشوده اند. وقتی حوادثی مانند مشهد و کرج رخ می دهد، باید دید حرف چیست و نباید چنین افرادی را معترض بدانیم و اقداماتشان را اعتراض تلقی کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه در خصوص اینکه در رابطه با پرونده شهید سلیمانی چه زمانی رای دادگاه صادر خواهد شد، گفت: ضمن احترام و ادب به روح پرفتوح شهید والامقام سپهبد حاج قاسم سلیمانی عزیز، شهادت این شهید عزیز دو محور حقوقی و کیفری مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در رابطه با جنبه کیفری، با توجه به اینکه شرایط آن حوزه ارتباطات بین الملی نیز دارد در دادسرای ناحیه عمومی انقلاب تهران ویژه امور بین الملل رسیدگی می‌شود، پرونده مورد رسیدگی واقع شده است و قرار نهایی برای این پرونده در شرف صدور است.

سخنگوی قوه قضا ادامه داد: نسبت به اینکه وزارت خارجه در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است باید از ظرفیت‌های کنوانسیون ۱۹۷۳ برابر مصوبه شورای عالی امنیت ملی برخودار شویم و وزارت امور خارجه نیز نهایت تلاششان را برای بهره مندی از این ظرفیت داشتند و با حافظ منافع ایران در سوئیس مکاتباتی را انجام دادند که این اقدامات در جهت نهایی شدن موضوع و رسیدن به هدف موثر است.

وی افزود: در رابطه با شعبه ۵۵ اقدامات درحال رسیدگی است و با توجه به حساسیت‌های موجود این اقدام با دقت و سرعت و نظارت رئیس کل دادگستری استان تهران در حال انجام است و به محض وصول نتیجه، موارد به سمع و نظر مردم خواهد رسید.

ستایشی در مورد آخرین وضعیت پرونده تروریستی جمشید شارمهد گفت: اتهام وی افساد فی الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی از جمله بمب گذاری ها در حسینه شیراز در ۲۴ فروردین ۱۳۸۷ که منجر به شهادت ۱۴ شهید و ۳۰۰نفر زخمی شد و از وقایع فراموش نشدنی است وهمچنین بمب گذاری در سدی در شیراز و آتش زدن برخی از اماکن در آن مناطق است که بزودی کیفر وی اعلام خواهد شد ، پرونده نیز در شرف اتمام و به زودی تعیین تکلیف خواهد شد. تاکنون ۷ جلسه پرونده سرکرده گروهک تروریستی تندر گذشته این است و جلسات دیگر نیز به زودی تشکیل و تعیین تکلیف خواهد شد.

ستایشی درباره آخرین وضعیت پرونده شهید فخری زاده نیز گفت: پرونده شهید فخری زاده، این دانشمند هسته ای بزرگ کشورمان ۱۵ نفر متهم دارد که ۹ نفر آنها به اتهام مشارکت در فساد فی الارض از طریق ترور و مشارکت در همکاری اطلاعاتی و جاسوسی به نفع رژیم صهیونیستی در دادگاه انقلاب اسلامی در دست رسیدگی است و به محض حصول نتیجه، مطالب اعلام خواهد شد.

وی درباره آخرین وضعیت پرونده حبیب الله چعب نیز بیان کرد: اتهام این فرد افساد فی الارض از طریق سرکردگی و هدایت گروهک تروریستی حرکت النضال است و اقدامات مذبوحانه ای صورت داده و اقدامات تروریستی شان در خوزستان فراموش نشدنی است و برای این اقدامات شان من جمله ترورشان در رژه ۳۱ شهریورماه سال ۹۷ در اهواز که منجر به شهادت ۲۵ شهید بزرگوار و ۶۲ زخمی شد و اقدام به انفجار بانک سامان در سال ۸۴ منجر به شهادت ۸ شهید و ۲۶ زخمی شده است، این پرونده سریعا تعیین تکلیف خواهد شد و اعلام نتیجه می شود.

ارسال نظر: