X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 08 آذر 1401
تعداد بازدید خبر : 170
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 09 آذر,1401 | 03:30 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 08 آذر,1401 | 03:28 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 09 آذر,1401 | 03:30 ب.ظ

نجفی: ایران، عاملان و حاميان حملات شیمیایی را نه می بخشد و نه فراموش نمی‌کند

  • نجفی: ایران، عاملان و حاميان حملات شیمیایی را نه می بخشد و نه فراموش نمی‌کند
معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه گفت شرکت‌های آلمانی و آمریکایی صادر کننده تجهیزات شیمیایی، شریک جنایات صدام هستند.
به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر، رضا نجفی، معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه در بیست و هفتمین کنفرانس کشور‌های عضو کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی در لاهه به نمایندگی از کشورمان سخنرانی کرد.

وی در این نشست ضمن اشاره به سابقه استفاده سلاح‌های شیمیایی از سوی رژیم صدام در جنگ تحمیلی، به نقش غرب در این جنایت اشاره کرده و اظهار داشت: "جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین قربانی استفاده نظام‌مند از سلاح‌های شیمیایی در تاریخ معاصر، عاملان و حامیان این جنایت را نه می‌بخشد و نه فراموش می‌کند. در طول جنگ تحمیلی، شرکت‌های آلمانی و آمریکایی به رژیم صدام تجهیزات و مواد شیمیایی پیش‌ساز ساخت سلاح‌های شیمیایی دادند و شریک جرم جنایات صدام هستند. عاملان و حامیان این جنایت جنگی باید به دست عدالت سپرده شوند و این مشمول گذر زمان نمی‌شود.

نجفی در ادامه بر تعهد دولت‌های عضو مبنی بر رفع تحریم‌های یکجانبه غیرانسانی و مغایر با حقوق بشر و حقوق بشردوستانه که منجر به دسترسی نداشتن جانبازان شیمیایی کشورمان به تجهیزات و دارو‌های مورد نیاز شده تاکید کرد و خواستار رفع فوری این تحریم‌های غیرانسانی علیه کشورمان شد و گفت: "قربانیان سلاح‌های شیمیایی ایران یکبار در دهه ۸۰ میلادی قربانی استفاده از این سلاح‌ها شدند و یکبار دیگر در دهه ۲۰۲۰ قربانی تحریم‌های غیرانسانی یکجانبه هستند. "

نجفی در ادامه افزود: "رژیم صهیونیستی با برخورداری از انواع سلاح‌های کشتار جمعی جدی‌ترین تهدید برای صلح و امنیت در منطقه و جهان و عامل تحقق نیافتن منطقه خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی است. کنفرانس اعضا باید در تحقق جهانشمولی کنوانسیون و ایجاد جهان عاری از سلاح‌های شیمیایی اقدام کند. "

برچسب ها:
ارسال نظر: