X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 09 آذر 1401
تعداد بازدید خبر : 219
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 09 آذر,1401 | 03:12 ب.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 09 آذر,1401 | 11:03 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 09 آذر,1401 | 03:12 ب.ظ

بیش از یک میلیون آمریکایی قربانی خشونت تسلیحاتی

  • بیش از یک میلیون آمریکایی قربانی خشونت تسلیحاتی
اطلاعات جمع‌آوری شده نشان می‌دهد که در طول ۳۰ سال بیش از یک میلیون نفر در آمریکا بر اثر خشونت تسلیحاتی کشته شده‌اند.

به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مرگ و میر ناشی از اسلحه در آمریکا به بالاترین میزان خود در ۳۰ سال اخیر رسیده است.

بر اساس گزارش هیل، یافته‌های یک مطالعه جدید منتشر شده در ژورنال «جاما نتورک» نشان می‌دهد که بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۱، یک میلیون و ۱۱۰ هزار و ۴۲۱ نفر در آمریکا به‌طور عمدی و یا تصادفی با سلاح گرم کشته شده‌اند.

«اریک فلگلر»، پزشک بیمارستان کودکان «بوستون»، یکی از گردآورندگان این تحقیق، می‌گوید: این رقم معادل تعداد افرادی است که در دو سال گذشته بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که مرگ و میر ناشی از سلاح گرم در آمریکا طی سال ۲۰۰۴ به کمترین میزان یعنی حدود ۱۰ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر رسیده اما این نرخ در سال ۲۰۱۰ دوباره شروع به افزایش کرده و در نهایت با ۴۵.۵ درصد افزایش به ۱۴.۷ مرگ با سلاح گرم به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۱ رسید.

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که «جهش باورنکردنی» در مرگ‌های ناشی از اسلحه در دو سال اول همه‌گیری کرونا وجود داشته است.در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ افزایش ۲۵ درصدی مرگ و میر ناشی از سلاح گرم در آمریکا مشاهده شد.

بنا به گفته «فلگلر»، در طول این دو سال، ۴۰ درصد افزایش قتل با استفاده از سلاح گرم و ۱۷ درصد افزایش در خودکشی با سلاح گرم در مقایسه با سال ۲۰۰۴ مشاهده شده است.

«فلگلر» معتقد است که از دست دادن مشاغل مرتبط با بیماری کرونا، بی‌ثباتی اقتصادی و کمبود شدید منابع بهداشت روان، نقشی در روند صعودی این افزایش خشونت‌های تسلیحاتی داشته است.

افزایش خرید اسلحه توسط آمریکایی‌ها در ماه‌های اولیه همه‌گیری کرونا ممکن است به افزایش چشمگیر مرگ و میر ناشی از سلاح گرم از سال ۲۰۲۰ کمک کرده باشد.همچنین یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ نشان داد که بین ژانویه ۲۰۲۰ تا آوریل ۲۰۲۱ حدود ۵ میلیون آمریکایی برای اولین‎ بار دارای اسلحه شدند.

«کریس ریس»، نویسنده اصلی این مطالعه و از دانشکده پزشکی دانشگاه «اموری»، می‎گوید که در دهه ۱۹۹۰، مرگ و میر ناشی از سلاح گرم در بخش غربی آمریکا شدید بوده اما به تدریج در سراسر این کشور با افزایش قابل توجهی در ایالت‎های جنوبی گسترش یافت.

دست اندرکاران این مطالعه نابرابری شدید جنسیتی را در این رابطه مشاهده کردند؛ در طول سال‌های مورد مطالعه، مردان حدود ۸۵ درصد از قربانیان خشونت با سلاح گرم را تشکیل می‌دادند.

ارسال نظر: