X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 25 مهر 1401
تعداد بازدید خبر : 208
تاریخ ثبت : دوشنبه, 25 مهر,1401 | 03:36 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 25 مهر,1401 | 10:14 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 25 مهر,1401 | 03:36 ب.ظ

واحدهای کماندوی ویژه ارتش انگلیس در عراق و افغانستان مرتکب جنایات جنگی شدند

دولت انگلیس کشتار غیرنظامیان در افغانستان وعراق را پنهان کرده و هیچ گزارشی در این زمینه منتشر نکرده است.

به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر، بی بی سی در یک برنامه خبری در تداوم افشاء سازی اینگونه جنایت جنگی در تاریخ 12 جولای 2022 گزارش داد که کشتار غیرنظامیان در افغانستان و عراق از ابتدای آغاز تحقیقات توسط دولت پنهان کاری شده است.

بی بی سی در گزارش خبری خود آورده است: کودکان عراقی کشته شدند، غیرنظامیان شکنجه، مجروح و یا کشته شدند در حالی که سربازان بریتانیایی با وجود مجموعه ای از اسناد فاش شده از تیم تحقیقات ادعاهای تاریخی جنایت جنگی عراق (IHAT)، بدون پذیرش اتهامات و مسئولیت و یا حداقل جبران غرامت عراق را ترک کردند.

این گزارش می افزاید: تیم تحقیقاتی انگلیسی برای عملیات نورث مور (Northmoor) که اتهامات جنایات جنگی در افغانستان را بررسی می کرد توسط دولت بریتانیا در سال 2017 پس از اینکه وکیل دادگستری انگلیس که بیش از 1000 پرونده را به تیم تحقیقات عراقی ارائه کرده بود، منحل شد. هیچ موردی که توسط IHAT یا عملیات Northmoor بررسی شده است به پیگرد قانونی جنایت جنگی نظامیان انگلیسی در عراق یا افغانستان منجر نشده است.

شبکه خبری الجزیره نیز در گزارشی در سال 2019 اعلام کرد جنایات جنگی که گفته می شود توسط ارتش بریتانیا انجام شده است ممکن است برای اولین بار توسط دادگاه کیفری بین المللی (ICC) مورد بررسی قرار گیرد چرا که هزاران اتهام اقدامات غیرقانونی خلاف عرف و قوانین جنگ حتی در قالب جنایت جنگی علیه واحدهای کماندوی ویژه ارتش انگلیس ایجاد شده است، ضمن اینکه وزارت دفاع بریتانیا نیز این اتهامات را رد کرد و تنها به تعطیلی این واحد نظامی ویژه اکتفا کرد.

طبق گزارش بی بی سی، دیوان کیفری بین‌المللی اعلام کرده است که به طور مستقل یافته‌های بی‌بی‌سی را ارزیابی می‌کند و اگر به این نتیجه برسد که دولت انگلیس سربازان را در برابر تعقیب قضایی، مصون نگه می‌دارد، قضیه جنایت جنگی را در دیوان مورد بررسی قرار خواهد داد.

دیوان کیفری بین المللی قبلاً به این نتیجه رسیده بود که سربازان بریتانیایی مرتکب جنایات جنگی در عراق در ارتباط با بدرفتاری با زندانیان شده اند.

ارسال نظر: