X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 19 مهر 1401
تعداد بازدید خبر : 206
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 19 مهر,1401 | 04:13 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 19 مهر,1401 | 04:04 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 19 مهر,1401 | 04:13 ب.ظ

ستایشی: گزارش‌ رسمی پزشکی قانونی در رابطه با فوت مهسا امینی منتشر شد/ دستگیری تعدادی سارق مسلح در ناامنی‌های زاهدان

  • ستایشی: گزارش‌ رسمی پزشکی قانونی در رابطه با فوت مهسا امینی منتشر شد/ دستگیری تعدادی سارق مسلح در ناامنی‌های زاهدان

سخنگوی قوه قضائیه گفت: تلاش دشمن همواره آشوب طلبی، کشته سازی، درگیر کردن مردم، رویارو قرار دادن آحاد جامعه با یکدیگر، ضربه به امنیت، آرامش و آسایش عمومی و اخلال در رفاه و پیشرفت کشور است.در حال حاضر همه چیز شفاف بوده و جایی برای ابهام نیست گزارش های علمی و رسمی نسبت به موضوع مهسا امینی از سوی مبادی ذیربط قانونی یعنی پزشکی قانونی کشور منتشر شده است.
 

 

به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه در نشست با اصحاب رسانه، با اشاره به حوادث ایجاد شده در کشور در پی فوت مهسا امینی گفت:هر آنچه که در این زمینه تاکید شود برای روشن شدن اذهان افراد جامعه موثر است‌. ما مجددا با خانواده ایشان ابراز همدردی می کنیم و به کلیه کسانی که در این حوادث اخیر صدماتی دیدند و مشکلاتی برایشان پیش آمد اعلام می کنیم که کشور جامعه اسلامی و حکومت اسلامی و رافت و محبت و توجه به جامعه است و برای همه کسانی که نااگاهانه به میدان آمدند آرزوی رفع مشکل و سلامت را داریم و به صورت ویژه به خانواده های شهدای مدافع امنیت تسلیت می‌گوییم.
 

ستایشی اظهار کرد: تلاش دشمن همواره آشوب طلبی، کشته سازی، درگیر کردن مردم، رویارو قرار دادن آحاد جامعه با یکدیگر، ضربه به امنیت، آرامش و آسایش عمومی و اخلال در رفاه و پیشرفت کشور است.در حال حاضر همه چیز شفاف بوده و جایی برای ابهام نیست گزارش های علمی و رسمی نسبت به موضوع مهسا امینی از سوی مبادی ذیربط قانونی یعنی پزشکی قانونی کشور منتشر شده است.


وی در ادامه گفت: برخی به دنبال تعجیل در اعلام نظریه پزشکی قانونی کشور بودند در حالی که دستگاه قضایی با دقت و توجه بر اساس وعده هایی که داده بود، دقت را فدای سرعت نکرد و با رعایت جامعه موازین قانونی مربوطه و با تمسک به خرد جمعی و با تشکیل یکی از بی نظیرترین و قوی‌ترین کمیسیون تخصصی با حضور ۱۹ نفر از صاحب نظران شاغل در رشته های مختلف پزشکی موضوع را مورد بررسی قرار داد و در نهایت نظریه علمی و رسمی پزشکی قانونی منتشر شد.برای دستگاه قضایی رعایت عدالت و اجرای قانون هیچ حد و مرزی ندارد. قوه قضاییه محل تظلم خواهی عموم افرادی است که از این ناحیه متضرر شده اند؛ بنابراین کسانی که ظلمی علیه ملت مرتکب شده اند باید عملکرد خود را جبران و اصلاح کنند.


سخنگوی قوه قضا ادامه داد: ظلم بزرگ به آحاد مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران در این ماجرا از سوی دشمنان صورت گرفته که به طور قطع قابلیت پیگیرد دارد. هجمه رسانه‌ای و سیاسی اذهان عمومی از سوی رسانه‌های بیگانه و دعوت به آشوب و اغتشاش یکی از بزرگ ترین ظلم هایی بود که علیه ملت ایران صورت گرفته است. قائل به دسته بندی متهمان و مرتکبان در آشوب ها هستیم و از اقدامات کسانی که عناصر اصلی، زمینه ساز و نشات گرفته از مبادی عمدا خارجی نمی‌گذریم ولی از کسانی که هیجانی و ناآگاهان عمل کردند و مرتکب قتل، غارت و جنایت نشده اند با رفعت اسلامی با آنها برخورد خواهد شد.


افراد دستگیر شده در اغتشاشات اخیر دسته بندی می شوند


ستایشی در پاسخ به این سوال که اخیرا مقام معظم رهبری اعلام کردند که قوه قضاییه باید به تناسب با ضربه به امنیت کشور مجازات تعیین کند، قوه قضاییه برای انجام این امر مقام معظم رهبری چه اقداماتی را انجام داده است؟ گفت: قبل از فرامین مقام معظم رهبری، دستورات رئیس قوه قضاییه در خصوص حوادث اخیر در جلسه شورای عالی قضایی و جلسات اختصاصی به کلیه واحد های قضایی اعلام شد.

 

وی افزود: بعد از حصول فرامین مقام معظم رهبری، نکاتی به واحد های قضایی به ویژه مراجع رسیدگی به پرونده های حوادث اخیر اعلام و ابلاغ شد. همچنین دادستان کل کشور در راستای دستور رئیس قوه قضاییه، بخشنامه ای را به دادستان های سراسر کشور ابلاغ و اعلام کرد که اوضاع دستگیر شدگان حوادث اخیر در اسرع وقت رسیدگی شود و در این رسیدگی ها افراد طبقه بندی شوند و افرادی که جوانان را به میدان آوردند با کسانی که احساسی عمل کردند و انگیزه مجرمانه نداشتند از یکدیگر تفکیک شوند و در فرایند رسیدگی ها از کارشناسان و ضابطان استفاده شوند و افرادی که در اغتشاشات غیر موثر بودند، بدون درنگ و قیدی و یا با صدور قرار تامین قانونی لازم آزاد شوند.


سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: دادستان های سراسر کشور به جز بخشنامه ای که صادر شد، در نشست تخصصی که در این زمینه در تهران برگزار شد، حضور پیدا کردند و دستورات لازم به آنها داده شد و گزارش آخرین وضعیت حوزه های قضایی از آنها اخذ شد. همچنین در این مدت با توجه به اینکه دستگیری ها به صورت شناور شود به عنوان مثال در یک مرحله در تهران حدود ۴۰۰ نفر از دستگیر شدگان بدون درنگ آزاد شدند.


ستایشی بیان کرد: طرح تفکیک بازداشت شدگان تا حصول نتیجه ادامه پیدا خواهد کرد و این اطمینان را به ملت ایران می دهد که تمام اهتمام دستگاه قضا این است که رسیدگی ها با دقت انجام شود و با کسانی که عامل اصلی اغتشاشات بودند و مردم را تحریک کردند و از سرویس های بیگانه خط گرفتند با آنها با قاطعیت برخورد می شود و اقدامات دستگاه قضا عبرت آموز خواهد بود.


وی ضمن تشکر از دادسرای امنیت گفت: اینکه وضعیت فرد متهم سریعا تعیین تکلیف شود جای تقدیر دارد. گزارش داشتیم تا سه روز پیش ۱۷۰۰ نفر بلاقید در مرحله تحقیقات آزاد شدند و تعدادی هم هستند که تعیین تکلیف می شوند و مفتخریم بگوییم بازداشتی های ما حداقلی است‌ و کسانی که در بازداشت هستند شرایطشان خاص است و هدفمند در این جریانات حضور پیدا کردند.

 

عاملان وقوع حوادث اخیر در زاهدان شناسایی شدند


سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درخصوص دلیل اتفاقات زاهدان و آمار افرادی که در این اتفاقات کشته و بازداشت شده‌اند، اظهار کرد: حوادث اخیر را به صورت دقیق، عمیق و کارشناسانه بررسی و ریشه یابی می‌کنیم و مطمئن باشید این بررسی، تحقیق، توجه و رسیدگی قطعاً تا خشکاندن ریشه های پدید آورنده این حادثه تاثر برانگیز ادامه خواهد داشت. ۶ نفر از مدافعان امنیت به درجه رفیع شهادت نائل شدند و عده ای از مردم نیز کشته شدند تعدادی از افراد نیز مجروح شدند که آمار دقیق از ناحیه مبادی ذی ربط رسانی می‌شود.


وی گفت: بدخواهان و کمین کردگان به آب و خاک کشور همواره در صدد هستند یکپارچگی ملی و اتحاد امت اسلامی را مورد مخاطره قرار دهند و مخدوش کنند. بنابراین باید پاسخ قاطع و مقتدرانه به معترضان به امنیت و استقلال و تمامیت ارضی کشور دهیم.بخشی از ریشه‌های وقوع حوادث اخیر در زاهدان مورد شناسایی قرار گرفته شده اند بنابراین عده ای از کسانی که در این حوادث نقش داشتند شناسایی و مورد پیگرد قانونی قرار گرفته اند قوه قضاییه نیز مصمم است با کسانی که به صورت اساسی در این قضیه موثر بوده اند برخورد بازدارنده داشته باشد.


ستایشی در ادامه گفت: تعدادی از سارقان مسلح حادثه زاهدان دستگیر، تعدادی شناسایی و تعدادی متواری شده‌اند و طبق برآورد و شناسایی دقیقی صورت گرفته است مشخص می شود چه کسانی عامل اصلی هستند و قوه قضاییه با در نظر گرفتن همه جوانب عدالت را متجلی خواهد کرد.عده‌ای را در حوادث زاهدان دستگیر کردند که به هیچ عنوان سیستان و بلوچستانی نبودند که این نکته خیلی مهمی است.


وی در ادامه اظهار کرد: از علما طوایف مختلف اعم از شیعه و سنی بلوچ و غیر بلوچ در منطقه که با بیانیه ها و اعلام مواضع خود از دستگاه قضایی خواهان مجازات مرتکبین این حوادث بودند به سهم خود تشکر می کنیم و این اطمینان را می دهیم که با قاطعیت تمام با هرگونه اخلالگری و تعرض به جان و مال و ناموس و امنیت مردم برخورد صورت می گیرد. در سیستان و بلوچستان شعبی از بانک تخریب شدند و تخریب کامل ۲ پاساژ را داشتیم و ۲۲ باب مغازه تخریب شدند و ۵ مراکز درمانی خسارت دیدند و ۳ واحد داروخانه و مراکز اموزشی و تاسیسات عمومی مورد تعرض واقع شدند.

 

 

ارسال نظر: