X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 22 شهریور 1401
تعداد بازدید خبر : 163
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 22 شهریور,1401 | 04:48 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 22 شهریور,1401 | 04:38 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 22 شهریور,1401 | 04:49 ب.ظ

تشکیل ۵ کارگروه در راستای حفظ حقوق عامه/ دستگیری چند نفر در رابطه با موضوع ترور شهید صیاد خدایی

  • تشکیل ۵ کارگروه در راستای حفظ حقوق عامه/ دستگیری چند نفر در رابطه با موضوع ترور شهید صیاد خدایی

سخنگوی قوه قضاییه ضمن اشاره به انتشار گزارش آلنا دوهان، به اثرات منفی تحریم‌های یکجانبه آمریکا بر مردم کشورمان اشاره کرد.

 

به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت امور بین الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، مسعود ستایشی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، با اشاره به انتشار گزارش گزارشگر ویژه تحریم ها در امور ایران، گفت: این موضوع با اقدام دولت تروریستی آمریکا در تحریم وزارت اطلاعات ایران همزمان شده است. ایران در طول سنوات گذشته همواره یکی از بزرگترین قربانیان اشکال مختلف تروریسم از جمله حملات سایبری بوده که توسط آمریکا و اسرائیل و اذناب آنها طراحی شده است؛ در این حملات به زیرساخت های مهم ایران تعرض شده اما با تدابیر انجام شده، فتنه‌های آنها خنثی شده است.
 

سخنگوی دستگاه قضا افزود: حال می‌بینیم آمریکایی ها با وقاحت و برچسب زنی در خصوص همان مواردی که مورد سو استفاده خودشان بوده تلاش می کنند فشار جدیدی به ایران بیاورند که این اقدام آنها، محکوم به شکست است و فضاحت جدیدی برای آنها ایجاد می کند.
 

وی در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت پرونده شهید صیاد خدایی گفت: با اهتمامی که سربازان گمنام امام زمان و با تلاشی که واحد قضایی مربوطه انجام می‌دهد به زودی عناصر اصلی دستگیر می‌شوند. پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است، تحقیقات بسیار قوی در این پرونده صورت گرفته و این ترورهایی که صورت می‌گیرد شبکه ای و نیاز به بررسی‌های مجدانه و کار کیفی، علمی و فنی دارد و اجازه باید داد این اقدامات استمرار پیدا کند و به محض وصول نتیجه قطعی منعکس خواهد شد. چند نفر در ارتباط با این موضوع دستگیر شدند و قرار قانونی لازم برای آنها صادر شده است. تحقیقات این پرونده واجد طبقه بندی است.
 

ستایشی در ادامه در مورد دستور رئیس قوه قضاییه به دادستان در مورد احصاء اولویت های حقوق عامه گفت: حقوق عامه واجد ویژگی هایی است،در رابطه با تبیین حقوق عامه شناسایی و احصا مصادیق حقوق عامه اقدامات مناسب و مثبتی صورت گرفته است. پس از ابلاغ دستورات رئیس قوه قضاییه به دادستان کل کشور به عنوان متولی دستوراتی را به حوزه زیر مدخل صادر کرده‌اند و در نتیجه معاون حقوق عامه اختصاصاً با مشارکت مراکز علمی و پژوهشی مانند دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه امام صادق علیه السلام، دانشگاه دفاع ملی و برخی از مجموعه‌های دانش‌بنیان و با استفاده از ظرفیت دستگاه‌هایی مانند منابع طبیعی، امور زراعی، محیط زیست و سایر دستگاه‌هایی که در این اقدام ارزشی موثر هستند و با استفاده و تمسک به این ظرفیت ها و تشکیل کارگروه‌هایی مبادرت به بررسی مصادیق حقوق عامه شد.
 

سخنگوی قوه قضاییه افزود: از این رو قسمتی از این مصادیق شناسایی و احصاء شده است و پنج کارگروه در این راستا اختصاص پیدا کرده در زمینه بهداشت، سلامت،معادن ،صیانت از حقوق مصرف‌کنندگا،ن هوای پاک و مسائل خانواده تعیین شده و به نتایج خوب و قابل قبولی رسیده است و کار در جهت احصای اولویت‌های مذکور در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی،منابع طبیعی و سایر موارد مربوطه ادامه خواهد داشت که به محض حصول نتیجه منعکس خواهد شد.

 

وی در ادامه این نشست خبری در زمینه آخرین اقدامات قوه قضاییه درباره آزادی حاجی ایرانی در عربستان گفت: مطلع شدیم آقای حبیب دردمند در جریان حج توسط ماموران عربستان سعودی بازداشت می شود و این بازداشت علیرغم پیگیری از طریق کشورهای واسط منتج به نتیجه نشده است اما تلاش ها ادامه دارد. دادستان کل کشور در اجرای مقررات کنوانسیون وین و همچنین مقررات آئین دادرسی کیفری و همچنین مقررات ناظر بر اختیارات و وظایف وزارت امور خارجه، نکات و موارد قانونی را به وزارت امور خارجه ابلاغ کرده است.


ستایشی همچنین گفت: همچنین دادستان کل کشور از وزارت امورخارجه درخواست کرده اند که نسبت به پیگیری وضعیت و تعیین تکلیف اعاده این فرد بیگناه اقدام عاجل صورت گیرد. همچنین اقدامات کنسولی برای این شهروند ایرانی در حال پیگیری است.


سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به اقدامات وزارت امورخارجه و وزیر امورخارجه درباره مذاکره با همسایگان تاکید کرد: همچنین در این بخش نیز معاونت امور بین الملل ستاد حقوق بشر اقداماتی را انجام داده است و انشاالله در ایام اتی شاهد این باشیم که این حاجی ایرانی که از نظر ما بیگناه است به آغوش وطن بازگردد.

 

وی در ادامه با اشاره به مطالبات مردم در خصوص مسائل حقوق بشر بیان کرد: نسبت به حقوق بشر بسیاری مطالباتی دارند و پیگیر این موضوع هستند، احقاق حق و انعکاس آنچه که حق است موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
 

ستایشی در واکنش گزارش دوهان، گفت: این گزارش بر وجوه ادله متقن و محکم از اهداف واعظان و مجریان تحریم ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران که صورت می‌گیرد، است. علی رغم فضاسازی‌ها هدف از اعمال تحریم‌ها علیه کشور، کودکان و زنان هستند، کودکانی که درگیر بیماری‌های صعب العلاج بوده و نمی‌توانند برای درمان بیماری خود دارو و یا واکسن تهیه کنند.


وی افزود: امیدواریم تا روزی فرا رسد تا سران دولت‌های غربی پاسخ کودکان و خانواده‌هایی که عزیزان خود را به دلیل نرسیدن دارو برای درمان آن‌‎ها را در محاکم بین المللی بدهند.


سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به بخشی از گزارش دوهان درباره شرکت‌های داروسازی و برای وارد کردن مواداولیه و اینکه این مواد تضمین کیفیت لازم را داشته باشند با افزایش هزینه‌ها مواجه هستند، گفت: از سال ۲۰۱۱ چالش‌ها در تحویل دارو و تجهیزات پزشکی نجات دهنده آغاز شده است. با تحریم ایجاد شده کسانی در حوزه بیماری‌های نادر رنج می‌برند از جمله انواع سرطان‌ها، تالاسمی، ام اس، بیماری‌های پروانه‌ای، اوتیسم و غیره. رعایت حقوق بشر و برگزاری دادگاه‎های صالح را برای صیانت از حقوق ملت ایران در دادگاه‌‎های بین المللی برای محکومیت تحریم کنندگان ظالمانه را خواستاریم.
 

 

ارسال نظر: