X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 20 شهریور 1401
تعداد بازدید خبر : 199
تاریخ ثبت : یکشنبه, 20 شهریور,1401 | 09:04 ق.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 20 شهریور,1401 | 08:27 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 20 شهریور,1401 | 09:27 ق.ظ

پنهان کاری آمریکا در اعلام میزان کشتار غیرنظامیان در عملیات های نظامی

  • پنهان کاری آمریکا  در اعلام میزان کشتار غیرنظامیان در عملیات های نظامی

وزارت دفاع آمریکا، آمار واقعی غیرنظامیانی که در حملات ناشی از عملیات های نظامی برون مرزی ایالات متحده، کشته می شوند را پنهان می کند.
 

به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر، گزارش سالانه پنتاگون تعداد زیادی از غیرنظامیانی که توسط ارتش ایالات متحده کشته شده‌اند را مورد شمارش قرار نمی‌دهد و حتی در موارد تایید شده نیز به ایراد مسئولیت و جبران خسارت نمی پردازد.[1] علیرغم تداوم اختلافات بین برآوردهای عمومی و نظامی از آسیب غیرنظامیان، گزارش سالانه پنتاگون به کنگره همچنان نشان دهنده نوعی ابهام در تعداد تلفات غیرنظامیان در عملیات های نظامی برون مرزی آمریکا است.

در اواخر 2021، پنتاگون پذیرفت که می بایست یک بازنگری اساسی در مخفی کاری پیرامون کاهش تلفات غیرنظامی خود که چندین سال است با مشورت سازمان‌های حقوق بشر در حال بررسی است، انجام دهد.

کریس وودز (Chris Woods)، مدیر مرکز تحقیقات Airwars در این رابطه می گوید: «ما همچنان نگران هستیم که تخمین‌های وزارت دفاع از آسیب غیرنظامیان بار دیگر بسیار کمتر از تخمین‌های معتبر عمومی است و از مقامات می‌خواهیم تا بررسی کنند که چرا چنین ارقام نادرست و کاهش یافته بسیار رایج است.»

 

بر اساس گزارش پنتاگون در مورد تلفات[2]، ارتش ایالات متحده طی سال 2020 میلادی 23 غیرنظامی را کشت و 10 نفر دیگر را در افغانستان، عراق و سومالی مجروح کرد و بلافاصله با اتهام پنهان سازی مواجه شد. کارشناسان در این زمینه می گویند که این گزارش بسیار کمتر از تعداد کشته ها و مجروحان عملیات نظامی ایالات متحده است. آنها یادآور شدند که پنتاگون حتی در موارد معدودی که مرگ یا مجروح شدن را تایید می کند، ابراز تسلیت یا تاسف نداشته است.
 

آنی شیل (Annie Shiel)، مشاور ارشد سیاست خارجی آمریکا به اینترسپت،‌ گفت: «عدم محاسبه دقیق و جبران خسارت غیرنظامیان به غیرنظامیانی که از قبل متحمل خسارات غیرقابل تصوری شده‌اند، و همچنین به آمریکایی‌هایی که شایسته شفافیت کامل‌تر در مورد روش‌هایی است که عملیات ایالات متحده به غیرنظامیان آسیب رسانده‌اند، صدمه می زند».

وی همچنین بیان کرد: « تفاوت بسیار زیادی بین تعداد تلفات غیرنظامی وزارت دفاع آمریکا و موارد منتشر شده توسط سازمان های پایش آسیب به غیرنظامیان، گروه های حقوق بشر، سازمان ملل و رسانه ها وجود دارد.»

 

طبق گزارش Airwars، یک گروه نظارت بر حملات هوایی مستقر در بریتانیا، تخمین محافظه کارانه غیرنظامیان کشته شده توسط ارتش ایالات متحده در سال 2020 تقریباً پنج برابر بیشتر است: 102 غیرنظامی کشته شده ناشی از حملات ایالات متحده در افغانستان، عراق، سومالی، سوریه و یمن، و همانطور که کریس وودز (Chris Woods)، مدیر Airwars می گوید: «عدم پرداخت غرامت پنتاگون به غیرنظامیان آسیب دیده در طول سال 2020 - علیرغم اینکه چندین میلیون دلار برای این منظور در دسترس است - نشان دهنده عدم تمایل به عواقب ویرانگر آن ایالات متحده است. اقداماتی که اشتباه می کنند.»[3]
 

شمارش دراماتیک پنتاگون شامل هیچ یک از حملات مخفی انجام شده توسط آژانس اطلاعات مرکزی نمی شود و دولت ایالات متحده نیز آن را تایید نمی کند. همچنین تلفات غیرنظامیان ناشی از کمک به متحدان، مانند عربستان سعودی،[4] که بمباران آن هزاران غیرنظامی را در یمن قتل عام کرده، در نظر نمی گیرد.[5]
 

در سال‌های گذشته، ایالات متحده به غیرنظامیانی که اذعان داشته در عملیات‌های خود به آنها آسیب وارد کرده، ابراز همدردی کرده و تسلیت گفته است. در این زمینه غرامت ها می تواند بسیار متفاوت باشد، از 125 تا 15000 دلار برای کشتار غیرنظامیان در افغانستان. از سال 2015 تا 2019، ایالات متحده 2 میلیون دلار به غیرنظامیان افغانستان پرداخت کرده است.


علیرغم بودجه اختصاصی سالانه 3 میلیون دلاری وزارت دفاع برای غرامت های مربوط به مرگ، جراحت یا خسارات ناشی از اقدامات نظامی ایالات متحده یا متحدانش، گزارش جدید تاکید می‌کند که وزارت دفاع در طول سال 2020 چنین غرامت های بلاعوضی را ارائه نکرده و یا تسویه نکرده است.
 

مایکل هاوارد، سخنگوی وزارت دفاع به برخی از منابع خبری گفت: «عوامل متعددی می‌تواند بر تصمیم فرمانده برای ارائه غرامت تأثیر بگذارد» و «جزئیات تعداد پرداخت‌ غرامت های برنامه‌ریزی شده یا در حال انجام در کوتاه‌مدت در دسترس نیست».
 

کارشناسان از عدم پرداخت غرامت ها ناراحت بودند. آنی شیل در این رابطه می گوید «کنگره مکرراً اجازه تأمین بودجه برای پرداخت های بلاعوض برای آسیب های غیرنظامی را داده است، و به طرز عجیبی، وزارت دفاع بارها در استفاده قابل توجه از این بودجه با وجود تعداد زیادی از مواردی که وزارت تلفات غیرنظامیان را تأیید کرده، شکست خورده است».
 

آخرین گزارش سالانه، اقدامات نظامی ایالات متحده در افغانستان، عراق، سومالی، سوریه، یمن و همچنین نیجریه را پوشش می دهد،[6] جایی که یک ماموریت نجات گروگان در سال 2020 انجام شد. همچنین بنا به آمار رسمی پنتاگون، 63 غیرنظامی کشته و 22 زخمی در طول سال های 2017 تا 2019، بیشتر در عراق و سوریه به این آمار اضافه شده است.
 

هاوارد می افزاید، پنتاگون همچنان به «ارزیابی گزارش‌های جدید مربوط به عملیات‌های گذشته پس از دریافت آن‌ها ادامه می‌دهد و در صورت آشکار شدن اطلاعات مرتبط، ارزیابی‌های قبلی را مورد بازنگری قرار می‌دهد.»
 

کارشناسان می گویند به جای استفاده از منابع قابل توجه خود برای انجام تحقیقات جامع، به نظر می رسد پنتاگون این کار را به گروه های حقوق بشر و روزنامه نگاران برون سپاری می کند - و سپس فقط چند مورد را معتبر می داند.
 

پریانکا موتاپارتی (Radhya al-Mutawakel) از مؤسسه حقوق بشر دانشکده حقوق کلمبیا گفت: «به نظر می‌رسد که بسیاری از تلفات غیرنظامی که در این گزارش اذعان شده است از گروه‌ها یا منابع خارجی است که از ارتش می‌خواهند حملات یا اقدامات خود را بررسی کند. ما نشانه‌هایی را نمی‌بینیم که نشان دهد تلاش جدی برای درک تأثیر کامل عملیات نظامی ایالات متحده بر غیرنظامیان وجود داشته باشد.»
 

در تمامی گزارش های پنتاگون این تنها سومین بار است که ایالات متحده به کشتن یا زخمی شدن غیرنظامیان در یمن اعتراف می کند! در ماه مه 2019، پنتاگون اعلام کرد که «هیچ تلفات غیرنظامی ناشی از عملیات نظامی آمریکا در یمن» را شناسایی نکرده است! اما گزارش جدید وزارت دفاع اکنون کشته شدن یک غیرنظامی در البیضاء یمن در 22 ژانویه 2019 را تایید می کند.


تحقیقات سازمان حقوق بشر مستقر در یمن مواتنا (Mwatana) که اوایل سال جاری منتشر شد[7]، نشان داد که یک حمله هوایی در البیضا در 21 یا 22 ژانویه 2019، صالح احمد محمد القیسی، کشاورز و نقاش 67 ساله محلی را کشته، که هیچ وابستگی تروریستی نداشته اند. یک شاهد به مواتنا گفت که یک پهپاد به خودروی صالح حمله هوایی کرد. یکی از اعضای خانواده نیز درباره این حمله گفت: «ما با بی تفاوتی آمریکایی ها کشته می شویم».
 

راضیه المتوکل، رئیس سازمان حقوق بشر مواتنه نیز می گوید: «ارتش ایالات متحده نزدیک به 20 سال را صرف کشتار مردم در یمن کرده است، اما هنوز نحوه بررسی صحیح و اطمینان از پاسخگویی را پیدا نکرده است. این اعتراف جدید و دیرهنگام ارتش ایالات متحده نشان می دهد که ارزیابی اولیه ایالات متحده از عملیات خود چقدر ناکافی و مرگبار است. آمارهای ارائه شده آن قابل اعتماد نیست.»


در طول چهار سال، دولت ترامپ حداقل 181 حمله را در یمن انجام داد که تقریباً برابر با حملات رئیس جمهور باراک اوباما در طول هشت سال ریاست جمهوری بود. بر اساس گزارش Airwars ، حملات در دوران ترامپ منجر به کشته شدن 76 تا 154 غیرنظامی شد.[8] با این حال، وزارت دفاع ادعا می کند که ممکن است در سه حمله در همان بازه زمانی چهار ساله، 13 غیرنظامی کشته و دو نفر زخمی شده باشند.


فرماندهی مرکزی ایالات متحده، یا سنتکام، تنها پنج ماه پس از ارائه شواهدی مبنی بر غیرنظامی بودن صالح احمد محمد القیسی توسط مواتنا، کشته شدن غیرنظامیان در ژانویه 2019 را تایید کرد.

این در حالیست که این وضعیت به یک الگو تبدیل شده است: اعترافات قبلی پنتاگون به تلفات غیرنظامیان یمنی، که هر دو ناشی از حملات سال 2017 در دوران ترامپ بود،[9]
به دنبال گزارش The Intercept  کشتار یمنی ها توسط نیروی دریایی و تحقیقات Airwars از حمله هوایی که بعداً پنتاگون اعلام کرد که دو غیرنظامی زخمی شدند.[10]


«هیچ مدرکی دال بر اینکه سنتکام تاکنون آسیب غیرنظامیان را از اقدامات خود در یمن گزارش کرده باشد، وجود ندارد، مگر اینکه ابتدا توسط رسانه ها یا سازمان های غیردولتی تحریک شده باشد. وودز (Chris Woods) گفت که از نظر ما عدم اولویت بندی فرماندهی در مورد این موضوع حیاتی را نشان می دهد. به عنوان مثال، Airwars از اینکه فهمید - علیرغم افزایش شدید آسیب غیرنظامیان در یمن در دوره دونالد ترامپ - هیچ تیم ارزیابی تلفات غیرنظامی دائمی برای بررسی چنین ادعاهایی ایجاد نشده، تعجب کرد.


در اوایل سال جاری، دولت بایدن راهبرد نظامی و شیوه های عملیاتی دوران ترامپ را به حالت تعلیق درآورد،[11] محدودیت‌های موقتی را بر عملیات «اقدام مستقیم» ضد تروریسم اعمال کرد، که به تأیید کاخ سفید برای حملات هواپیماهای بدون سرنشین و حملات کماندویی در خارج از مناطق جنگی متعارف مانند افغانستان را نیاز داشت،[12] و بازنگری در این زمینه را آغاز کرد.[13] چنین عملیاتی با این حال، وضعیت را برای قربانیان حملات گذشته تغییر نمی دهد.


مواتنا گزارش داد که صالح احمد محمد القیسی نان آور اصلی خانواده او بود و خودروی او که بستگانش به آن متکی بودند[14] هزاران دلار هزینه داشت. خانواده‌های دیگر[15] نیز در پی حملات ایالات متحده خانواده و یا بستگان خود را از دست دادهاند و این سازمان تلفات غیرنظامیان را پذیرفته است،[16] اما علیرغم وجود بودجه برای پنتاگون، پرداخت بلاعوض یا غرامتی ارائه نشده است و خانواده های قربانیان مشکلات مالی زیادی را تجربه کرده‌اند.[17]


مؤتاپارتی یک مؤسسه حقوق بشری نیز گزارش داد: «تعجب آور است که ارتش ایالات متحده گزارش های جدیدی از کشتار غیرنظامیان را تأیید کرده، اما هیچ مبلغی را به غیرنظامیان آسیب دیده پرداخت نکرده است، یا تا آنجا که ما می دانیم، هیچ پیشنهادی برای کمک به این افراد انجام نداده است. تصدیق خطاها گام مهمی است، اما کسانی که توسط ایالات متحده آسیب دیده‌اند، به حال خود رها می‌شوند.»
 

 

------------------------------------------------------------------------

https://theintercept.com/2021/06/03/pentagon-civilian-casualties-report

https://media.defense.gov/2021/Aug/05/2002823939/-1/-1/0/ANNUAL-REPORT-ON-CIVILIAN-CASUALTIES-IN-CONNECTION-WITH-UNITED-STATES-MILITARY-OPERATIONS-IN-2020-FINAL.PDF

[3] https://airwars.org/news-and-investigations/pentagon-annual-report-declares-85-civilian-deaths-in-recent-us-actions/

[4] https://www.nytimes.com/2020/11/12/world/europe/saudi-embassy-hague-shooting.html

[5] https://www.nytimes.com/interactive/2018/10/31/magazine/yemen-war-saudi-arabia.html?mtrref=theintercept.com&gwh=B3E067CC54F0670A0C5A667D8C025363&gwt=pay&assetType=PAYWALL

[6] https://www.npr.org/2020/10/31/929843604/u-s-special-operations-forces-rescue-american-hostage-in-nigeria

[7] https://mwatana.org/wp-content/uploads/2021/03/Death-Falling-from-the-Sky.pdf

[8] https://airwars.org/conflict/us-forces-in-yemen/

[9] https://theintercept.com/2017/03/09/women-and-children-in-yemeni-village-recall-horror-of-trumps-highly-successful-seal-raid/

[10] https://airwars.org/civilian-casualties/?civilian_harm_reported=1&country=yemen&belligerent=us-forces&airwars_grading=confirmed

[11] https://www.nytimes.com/2021/05/01/us/politics/trump-drone-strike-rules.html

[12] https://www.nytimes.com/2021/05/01/us/politics/trump-drone-strike-rules.html

[13] https://www.nytimes.com/2021/03/03/us/politics/biden-drones.html

[14] https://www.vice.com/en/article/n7bj8b/drone-strike-victims-in-yemen-are-desperate-for-accountability-from-the-us

[15] https://www.vice.com/en/article/n7bj8b/drone-strike-victims-in-yemen-are-desperate-for-accountability-from-the-us

[16] https://mwatana.org/wp-content/uploads/2021/03/Death-Falling-from-the-Sky.pdf

[17] https://www.vice.com/en/article/3anj33/a-yemeni-family-was-repeatedly-attacked-by-us-drones-now-theyre-seeking-justice


 

ارسال نظر: