X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 04 مرداد 1401
تعداد بازدید خبر : 231
تاریخ ثبت : دوشنبه, 31 مرداد,1401 | 11:53 ق.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 04 مرداد,1401 | 11:37 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 31 مرداد,1401 | 11:53 ق.ظ

ششمین بولتن دادگاه رسیدگی به جرائم سرکرده گروهک تروریستی تندر منتشر شد

  • ششمین بولتن دادگاه رسیدگی به جرائم سرکرده گروهک تروریستی تندر منتشر شد

معاونت امور بین الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، ششمین بولتن دادگاه رسیدگی به پرونده سرکرده گروهک تروریستی تندر را منتشر کرد.

 

به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت امور بین الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده سرکرده گروهک تروریستی انجمن پادشاهی ایران (تندر)،‌ در دادگاه انقلاب اسلامی و با حضور وکیل متهم برگزار شد.

در ششمین شماره بولتن منتشر شده از سوی معاونت امور بین الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر که به زبان انگلیسی نیز ترجمه شده، آمده است:‌ جمهوری اسلامی ایران از معدود کشورهایی است که ضمن انجام اقدامات مختلف برای مبارزه با تروریسم، خود بزرگترین قربانی تروریسم نیز می‌باشد. در طول چند دهه گذشته از پیروزی انقلاب اسلامی، بیش از ۱۷ هزار انسان بی‌گناه جان خود را در اثر عملیات‌های تروریستی گروهک‌های مختلف از دست داده‌اند.

«جمشید شارمهد»، سرکرده گروهک تروریستی انجمن پادشاهی ایران (تندر)، که تحت حمایت و امنیت آمریکا به اقدامات تروریستی خود مبادرت می‌ورزید، در مرداد سال ۱۳۹۹ دستگیر و اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده وی، در مورخ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ و با حضور وکیل متهم برگزار شد.

ششمین جلسه محاکمه این سرکرده گروهک تروریستی در ۴ مرداد ۱۴۰۱ و با حضور مستشار دادگاه، وکیل متهم و نماینده دادستان تهران برگزار شد. اهم موضوعات مطرح شده را در ادامه می خوانید:

 
قاضی دادگاه در ابتدای جلسه، با فراخواندن متهم جمشید شارمهد به جایگاه، از وی خواست تا از خود در برابر اتهامات دفاع کند. شارمهد با حضور در جایگاه، گفت: جمشید شارمهد فرزند حمید هستم، متولد سال ۱۳۳۴ هجری شمسی، متاهل، ساکن آمریکا (کالیفرنیا) و دارای تابعیت ایرانی و آلمانی هستم.


قاضی درخصوص اتهامات متهم بیان کرد: اتهامات آقای جمشید شارمهد که براساس کیفرخواست صادره در جلسات دادگاه‌های گذشته قرائت شد، دائر بر افساد فی الارض از طریق هدایت و رهبری گروه تروریستی تندر، طراحی و هدایت اقدامات تروریستی، بمب گذاری در حسینیه شیراز در تاریخ ۲۴ فروردین سال ۱۳۸۷ که موجب به شهادت رسیدن ۱۴ نفر و مجروح شدن بیش از ۳۰۰ نفر شده است، بمب گذاری در دهانه تونل سد سیوند در شیراز و برنامه ریزی و طراحی جهت ترور مسئولین، برنامه ریزی و ساخت بمب جهت انفجار در کتابخانه و حوزه علمیه آیت‌الله گلپایگانی (ره) در قم که منجر به آتش‌سوزی در هتل جهان تهران شد، انفجار در کفشداری حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) و به هلاکت رسیدن تروریست بیژن عباسی در ۳۰ خرداد ۱۳۸۸، انفجار دکل صدا و سیمای شیراز، انفجار بمب صوتی در پالایشگاه آبدانان ایلام، تحریق پالایشگاه شاهرود، افشای اطلاعات طبقه بندی شده مختصات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتباط و‌ همکاری با افسران اطلاعاتی دولت متخاصم آمریکا و رژیم صهیونیستی، تامین مالی اقدامات تروریستی در ایران به مبلغ بیش از ۳۰ هزار دلار، برنامه ریزی و طراحی انفجار لوله‌های انتقال نفت بندر گناوه، برنامه ریزی به قصد ترور یکی از مقامات محلی شهرستان مریوان، برنامه ریزی به قصد بمب گذاری در سرکنسول گری روسیه در رشت، برنامه ریزی به قصد بمب گذاری در مصلی رشت حین برگزاری نماز جمعه، طراحی و برنامه ریزی به قصد ترور استاندار وقت گیلان، طراحی و برنامه ریزی به قصد مسموم کردن آب شرب شهر مقدس قم، برنامه ریزی به قصد انفجار در حرم مطهر حضرت معصومه (س)، برنامه ریزی به قصد بمب گذاری در حوزه علمیه امامزاده شاه فیض شیراز، برنامه ریزی به قصد بمب گذاری در مسجد دانشگاه شیراز، برنامه ریزی به قصد بمب گذاری در سرویس‌های حمل و نقل پرسنل سپاه و بسیج، برنامه ریزی به قصد ترور امام جمعه وقت شیراز، برنامه ریزی به قصد سرقت مسلحانه از بانک‌ها و صرافی‌ها، برنامه ریزی به قصد انفجار در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، برنامه ریزی به قصد انفجار در حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم حسنی در شهرری، برنامه ریزی به قصد عملیات تروریستی در مجلس شورای اسلامی، برنامه ریزی جهت انفجار در وزارت امور خارجه و طراحی ۳۰ اقدام دیگر که با اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) خنثی شده‌اند، می باشند که به متهم تفهیم  شده اند. وی، سپس از متهم خواست تا دفاعیات خود را بیان کند.

متهم شارمهد در ابتدای دفاعیات خود گفت: موارد مطرح شده را قبول ندارم. در ادامه جلسه دادگاه، قاضی از متهم خواست تا درخصوص نحوه جذب به گروهک تروریستی تندر، سرکردگی و هدایت آن و انفجار حسینه شیراز توضیح دهد. متهم شارمهد گفت: فعالیت من زمانی شروع شد که در حال مهاجرت از آلمان به آمریکا بودم. در سال ۲۰۰۲ در آمریکا شرکت نرم افزاری تشکیل دادم و در ادامه، به برخی از موضوعات مربوط به تاریخ ایران و اسلام علاقه مند و آنها را تبلیغ کردم.



قاضی در ادامه از متهم خواست تا درخصوص انفجار حسینه شیراز توضیح دهد. متهم شارمهد گفت: این انفجار توسط یکی از انجمنی‌ها به نام مجید راستگو در داخل شیراز انجام شد. راستگو با من تماس گرفت و ارتباط برقرار کرد و گفت: طرحی دارد و می‌خواهد آن را انجام دهد که من به وی گفتم هر زمان طرح نهایی شد، به من اعلام کند.

قاضی خطاب به متهم شارمهد گفت: چه پاسخی درخصوص اظهارات و صحبت‌های خانواده معظم شهدای حسینیه شیراز دارید؟ متهم شارمهد گفت: جز تاسف خوردن، صحبتی ندارم. قاضی گفت: شما که می دانستید در داخل حسینیه شیراز هم کودک وجود دارد و هم زن. متهم شارمهد ادعا کرد: نه، نمی‌دانستم.

قاضی: جزییات محل را به شما اعلام کرده بودند. متهم شارمهد: کی اعلام کرده بود؟ قاضی: متهمان؛ اسلامیان و راستگو. به دستور قاضی، فیلم مربوط به جلسه دادگاه متهم محسن اسلامیان و اقاریر وی در سال ۱۳۸۷ منتشر شد. پس از پخش فیلم مذکور، قاضی خطاب به متهم شارمهد گفت: در این رابطه چه توضیحی دارید؟ متهم شارمهد به سوال ریاست دادگاه پاسخی نداد.



قاضی پرسید: مسئولیت انفجار حسینه شیراز را در بیانیه خود برعهده گرفتید؟ متهم شارمهد پاسخ داد: بله، اما من کاری انجام ندادم. به دستور قاضی، فیلم بیانیه متهم شارمهد پس از انفجار حسینه شیراز در جلسه دادگاه پخش شد. قاضی در ادامه گفت: تمام ایمیل‌های شما موجود است که دستور انفجار در حسینه شیراز را صادر کردید. به دستور قاضی فیلم مربوط به اظهارات اسلامیان در جلسه دادگاه سال ۱۳۸۷ درخصوص ارتباطشان با متهم جمشید شارمهد، در جلسه دادگاه پخش شد.


                                                                                    مشاهده فایل پی دی اف ششمین بولتن جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده سرکرده گروهک تروریستی تندر
 

 

ارسال نظر: