X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 11 مرداد 1401
مراسم هفتمین دوره اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی؛
تعداد بازدید خبر : 567
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 11 مرداد,1401 | 02:33 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 11 مرداد,1401 | 02:32 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 29 مرداد,1401 | 02:59 ب.ظ

مندلا ماندلا: برای مبارزه با رژیم آپارتاید اسرائیل در کنار مردم فلسطین می‌ایستیم

  • مندلا ماندلا: برای مبارزه با رژیم آپارتاید اسرائیل در کنار مردم فلسطین می‌ایستیم

نوه نلسون ماندلا، رهبر ضد آپارتاید آفریقای جنوبی و یکی از نمایندگان پارلمان این کشور با تأکید بر حمایت صریح از آرمان فلسطین گفت: در نبرد (با رژیم آپارتاید اسرائیل) به رهبری و مردم ایران می‌پیوندیم و تا زمان آزادی در کنار مردم مظلوم فلسطین می‌ایستیم.
 

به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت امور بین‌الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، زوولیولیله مندلا ماندلا، نوه نلسون ماندلا، رهبر ضد آپارتاید آفریقای جنوبی و یکی از نمایندگان پارلمان این کشور، در مراسم اعطای هفتمین جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، جمهوری اسلامی ایران را الهام‌بخش پدر بزرگ خود خواند.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران تحت رهبری امام خمینی یکی از شکست‌های سهمگین امپریالیسم مدرن است. درود مردم آفریقای جنوبی را به مردم ایران می‌رسانم و می‌گویم پیوند بین ما عمیق و قدیمی است. ما همگی از یک نژاد بشریم که خداوند ما را عزت بخشیده و جان همه انسان‌ها مقدس است. از این روست که رعایت حقوق بنیادین بشر برای یک فرد، به منزله رعایت آن برای همه و نقض آن، نقض حقوق همه است.

نماینده پارلمان آفریقای جنوبی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران پیشرو شناسایی رژیم آپارتاید آفریقا و شناسایی دموکراسی در این منطقه بود، اظهار داشت: پدربزرگم حین سفر به ایران تأکید کرد که انقلاب اسلامی ایران امیدبخش مردم آفریقای جنوبی بود که با بی‌عدالتی مبارزه می‌کردند.

وی با تعزیت محرم حسینی، افزود: امیدوارم که خدا به ما قوت، شجاعت و عقلانیت بدهد تا زندگی‌مان را برای اجرای عدالت و رعایت حقوق بشر برای همگان وقف کنیم.
مندلا ماندلا در خصوص در پیش بودن روز عاشورا، تصریح کرد: امام حسین، نوه گرامی پیامبر عزیزان حضرت محمد (ص)، عالی‌ترین نماد فداکاری است. اتفاقات غم‌انگیز عاشورا بیانگر این حقیقت است که واقعیت هرگز از بین نمی‌رود.

وی با بیان این که نلسون ماندلا به حقوق بشر متعهد بود برای همین 27 سال از زندگی خود را در زندان سپری کرد، افزود: او از بنیادی‌ترین حقوق بشر محروم بود، حین حبس مادر و فرزندش را از دست داد و نتوانست در مراسم خاک‌سپاری‌شان شرکت کند. او به ما نشان داد که یک رهبر برای ایجاد فرهنگ حقوق بشر در جهان چه باید بکند و چه هزینه‌ها و فداکاری‌هایی را باید متحمل شود.

نوه نلسون ماندلا در ادامه گفت: امروز شاهد ریاکاری در جهان هستیم، به حد بی‌سابقه‌ای در غرب آسیا شاهد نسل‌کشی و آوارگی انسان‌ها هستیم چنان که گویی هیچ یک از قوانین بین‌الملل از حقوق بشر حمایت نمی‌کند و گویی قوانین مجزایی برای برخی وضع شده است.

وی با بیان این که این نوع ریاکاری را می‌شناسیم چون در نبرد خود با رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی با آن روبه‌رو بوده‌ایم، تصریح کرد: امپریالیسم غربی در کنار آپارتاید آفریقای جنوبی بود وقتی که فرزندان ما حین تظاهرات در خیابان‌ها قتل‌عام می‌شدند، جوانان ما در اوج جوانی قهراً ناپدید شدند و هرگز خبری از ایشان به دست نیامد، پیران ما یا به‌عنوان نیروی کار ارزان در معادن، زمین‌های زراعی و صنایع مورد سوءاستفاده قرار گرفتند و یا به حبس طولانی‌مدت در زندان‌های آپارتاید محکوم شدند. آن زمان چه بر سر حقوق بشر آمد؟

نماینده پارلمان آفریقای جنوبی در ادامه گفت: دموکراسی جدید ما آسان به دست نیامد، و دستاورد ناچیز و کم‌اهمیتی نیست. آن را بدون زحمت به دست نیاوردیم. برعکس، تقلا برای آزادی و حقوق بشر بسیار مهیج و پرمشقت بود و با تلاش‌های چندین نسل و فداکاری‌هایشان طی 350 سال به دست آمد و اکنون حقوق بشر تک‌تک شهروندان توسط قانون و لایحه حقوق (مدنی) شناسایی شده است.

وی افزود: در دهه شصت و هفتاد میلادی، سیاست تغییر رژیم در بسیاری از دولت‌های مردمی در آمریکای لاتین رخ داد. در دهه هشتاد و نود میلادی و هزاره جدید این سیاست را در غرب آسیا شاهد بودیم به بهانه مبارزه با تروریسم و دروغ سلاح‌های کشتارجمعی.

ماندلا در ادامه تصریح کرد: نیروهای امپریالیسم در سوریه، لبنان، عراق، یمن و لیبی خود را نشان دادند. در کشمیر، صحرای غربی و فلسطین این چالش‌ها چندین دهه باقی ماندند درحالی‌که رسانه‌های جریان اصلی، شبکه‌های اجتماعی و افکار عمومی جهان در برابرشان سکوت کردند.

وی با تأکید بر این که حمایت ما از فلسطین صریح است و ما از موضع بنیادی ماندلا که گفت آزادی ما بدون آزادی فلسطین کامل نیست الهام می‌گیریم، افزود: ما در این نبرد به رهبری و مردم ایران می‌پیوندیم و تا زمان آزادی در کنار مردم مظلوم فلسطین می‌ایستیم.
نوه رهبر فقید آفریقای جنوبی اذعان داشت: ما به میلیون نفر در شبکه بین‌المللی همدلی و حقوق بشر می‌پیوندیم، به جنبش تحریم و بایکوت اسرائیل و به تمام آزادی خواهان جهان تا اشغال غیرقانونی آپارتاید اسرائیل را متوقف کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نیابت از تمام کسانی که حامی فلسطین آزاد هستند و به‌ویژه کودکان، زنان و مردان شجاع و دلیر فلسطینی، این جایزه را می‌پذیرم. به نیابت از شیرین ابو عاقله و تمام کسانی که در سرزمین‌های اشغالی شهید شدند این جایزه را می‌پذیرم و به نیابت از تمامی کودکان، زنان و زندانیان سیاسی که در زندان‌های (رژیم) آپارتاید اسرائیل هستند، این جایزه را دریافت می‌کنم.

 

ارسال نظر: