X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 26 تیر 1401
تعداد بازدید خبر : 172
تاریخ ثبت : یکشنبه, 26 تیر,1401 | 10:39 ق.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 26 تیر,1401 | 10:15 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 26 تیر,1401 | 10:41 ق.ظ

اذعان بولتون به تلاش‌ دولت‌ آمریکا و نقش خود برای براندازی حکومت‌های مخالف این رژیم

  • اذعان بولتون به تلاش‌ دولت‌ آمریکا و نقش خود برای براندازی حکومت‌های مخالف این رژیم
مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در دولت ترامپ، اذعان کرد که در گذشته به طراحی و برنامه‌ریزی و تلاش برای کودتای علیه رهبران کشورهای دنیا که مخالف آمریکا بوده‌اند کمک کرده است.

به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر، جان بولتون طی مصاحبه ای با برنامه لید خبرگزاری سی‌ان‌ان ، از فعالیت‌های خود در راستای براندازی و ایجاد کودتا در کشورهای مخالف آمریکا پرده برداشت.

بر اساس گزارش رویترز، بولتون در گفتگو با سی ان ان تاکید کرد که ترامپ نمی توانست "کودتای با دقت برنامه ریزی شده" را انجام دهد زیرا "این راهی نیست که دونالد ترامپ از طریق آن کارها را انجام می دهد." (اشاره به عدم کفایت ترامپ در برنامه ریزی و بی دقتی او).

بولتون حین مصاحبه، زمانی که ‌خواست تفاوت‌های بین شیوه‌های مدیریتی خود و ترامپ در برخورد با مسائل دنیا را توضیح دهد گفت: "به‌عنوان کسی که به برنامه‌ریزی کودتا کمک کرده است - نه در اینجا، بلکه در جاهای دیگر، می‌دانید،کار زیادی می‌طلبد."
زمانی که بولتون توسط مجری برنامه برای ارائه جزئیات بیشتر در مورد کمک ادعایی خود در طراحی و اجرای کودتا تحت فشار قرار گرفت، از ارائه اطلاعات بیشتر خودداری کرد ولی صراحتا از ونزئولا نام برد.

بنابر اظهارات بولتون وی در برنامه ریزی و اجرای عملیات 2020 گیدئون، نقش داشته است که طی آن، معاندین دولت نیکلاس مادورو در ونزوئلا و اعضای یک شرکت نظامی خصوصی آمریکایی به نام سیلورکورپ تلاش کردند، تا رئیس جمهور ونزوئلا و دولتش را ساقط کنند ولی با شکست مواجه شدند.

در آن زمان مادورو دولت ترامپ و کلمبیا همسایه خود را مسئول اغتشاشات و ناامنی‌های داخل کشورش خواند. ولی در ان زمان هم آمریکا و هم کلمبیا، دست داشتن اوضاع داخلی ونزئولا را رد کردند.

یک سال قبل از حوادث ونزئولا، بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی، حمایت خود از خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا را در رسانه‎ها اعلام کرد و با درخواست گوایدو مبنی بر حمایت ارتش از تلاش او برای برکناری مادورو، موافقت کرد و بولتون انتخاب مجدد رهبر سوسیالیست را غیرقانونی خواند، که در نهایت این طرح نیز شکست خورد و مادورو در قدرت باقی ماند.

بولتون در مورد نقش خود در ناآرامی‌های دیگر کشورها، همچون عراق، سوریه، یمن، لیبی، ایران و .... جزئیاتی ارائه نکرد ولی تایید کرد که نقش وی در ایجاد ناآرامی ها محدود به ونزئولا نمی‌شود.

ارسال نظر: