X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 15 تیر 1401
سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد:
تعداد بازدید خبر : 166
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 15 تیر,1401 | 03:54 ب.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 15 تیر,1401 | 03:14 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 15 تیر,1401 | 03:57 ب.ظ

تماس‌های حمید نوری با خانواده محدودتر از قبل شده/ تلاش های عدلیه در جهت بهبود وضعیت زندانیان

  • تماس‌های حمید نوری با خانواده محدودتر از قبل شده/ تلاش های عدلیه در جهت بهبود وضعیت زندانیان

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به روند محاکمه و بازداشت حمید نوری در سوئد گفت که تماس‌های وی با خانواده محدودتر از قبل شده است.
 

به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت امور بین الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر،مسعود ستایشی در نشست با اصحاب رسانه، با اشاره به سقوط هواپیما ایرباس در ۱۲ تیرماه سال ۱۳۶۷ بر فراز آسمان خلیج فارس، اظهار کرد: وقوع این حادثه دلخراش در تاریخ ماندگار ماند و این هواپیمای مسافربری مورد حمله نیروهای تجاوزگر و جنایت شیطان بزرگ قرار گرفت. در این حادثه ۲۹۸ نفر از هموطنان اعم از مسافر و خدمه به شهادت رسیدند که ۶۶ نفر از این شهدا، کودکان خردسال بودند.


سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه ۱۲ تیرماه روز افشای حقوق بشر آمریکایی است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در دفاع از حقوق انسان‌ها به حکم قانون اساسی هیچگونه تبعیضی برای مسائل قائل نیست.
 

ستایشی درخصوص حقوق بشر آمریکایی نیز، بیان کرد: معتقدیم دولت آمریکا بزرگترین نقض کننده سیستماتیک حقوق بشر در جهان است. آمریکا باید بداند که در مقابل تمام ظلم‌ها و تعدی‌های آن‌ها مقاومت وجود دارد.
 

پرونده ۲ جاسوس فرانسوی در حال رسیدگی است
 

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر جزئیات وضعیت پرونده و حکم صادره شده دو جاسوس فرانسوی که در بازداشت قرار دارند، اظهار کرد: این پرونده مربوط به تلاش ها و خدمات سربازان گمنام امام زمان (عج) است. ضابط خاص به موجب قانون در این قضیه ورود پیدا کرده و اقدامات قانونی را به منظور کشف جرم و اقدام مجرمانه انجام داده است.


وی افزود: با دقت، صحت و فوریت بدون کم و کاستی تعقیب این ۲ فرد بر اساس دستور مقام قضایی صورت گرفت و در حال حاضر رسیدگی به پرونده ۲ جاسوس فرانسوی در مرحله دادسرا قرار دارد و محرمانه است. تمامی فرآیند رسیدگی در حوزه داخلی و بین المللی با دقت و سرعت لازم مطابق موازین شرعی و مقرارت قانونی در حال رسیدگی است. این پرونده قابل قیاس با فرایند های رسیدگی چون پرونده های اسدالله اسدی و حمید نوری نیست و این موارد ظلمی بوده که در خارج مرز در حال اتفاق است.
 

سخنگوی قوه قضاییه گفت: اطمینان داشته باشید که با قاطعیت در مورد این پرونده تصمیم گیری خواهد شد. دستور جلب ۲ جاسوس فرانسوی در ۱۸ اردیبهشت ماه صادر و تفهیم اتهام انجام شده و اتهام این ۲ جاسوس اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور بوده که در حال حاضر تحت بازداشت موقت قراردارند.


ستایشی اظهار کرد: در حال حاضر تحقیقات در خصوص این پرونده انجام می‌شود و به محض اینکه نتیجه مشخص شود، اعلام می‌کنیم. با عناصر داخلی استکبار و کسانی که خلل در حوزه امنیت ایجاد کنند قطعا شناسایی، معرفی و مطابق موازین برخورد قانونی صورت می‌گیرد. علاوه بر ۲ جاسوس فرانسوی که دستگیر شدند تعدادی دیگر که مرتبط با این افراد در داخل کشور بودند مورد بررسی و تعقیب قرار گرفتند.

 

تشریح آخرین اقدامات در خصوص پرونده حمید نوری
 

ستایشی در پاسخ به سوال در مورد آخرین اقدامات صورت گرفته در خصوص پرونده حمید نوری دیپلمات ایرانی که ۵۰ روز از آخرین جلسه دادگاه وی گذشته است، گفت: آقای نوری ۲ سال و ۸ ماه به صورت مداوم در انفرادی بوده و وضعیت بینایی وی در وضعیت وخیمی است و باید به چشم پزشک رجوع کند که از این امر محروم شده است. با وجود دستور قاضی پرونده مبنی بر رفع تمامی محدودیت ها در مورد حمید نوری، این محدودیت ها تشدید هم شده و تماس های وی با خانواده اش نیز محدود تر شده است.


وی عنوان کرد: نوری تا ۲ سال اجازه ملاقات با خانواده خود را نداشته در ۶۰ روز اخیر هم در انفرادی بوده است. همچنین ۴۰ روز تماس وی با خانواده اش به طور کامل قطع بوده و وکلای نوری هم ارتباطات حداقلی با وی دارند.


سخنگوی دستگاه قضا ضمن تشکر از وزیر خارجه که با جدیت در حال پیگیری موضوع هستند، افزود: در حال حاضر مطالبه ایران از سازمان زندان های سوئد که زیر مجموعه دولت این کشور فعالیت می کند رفع محدودیت ها و آزادی حمید نوری است.


تشریح اقدامات عدلیه در بهبود وضعیت زندانیان


سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه‌های قوه قضاییه در خصوص بهبود وضعیت زندان‌ها و همچنین ارتقای حقوق محکومان در محاکم قضایی و همچنین میزان استفاده قضات از مجازات‌های جایگزین حبس، بیان کرد: در بحث زندان موارد مختلفی اطلاع رسانی شده است. عمده خدمات در این حوزه به خانواده زندانیان و کسانی که آسیب پذیر هستند، باز می‌گردد و جزو جامعه هدفی تلقی می‌شوند که نیازمند کنترل، رسیدگی، نظارت، دادرسی و توجه هستند.
 

ستایشی با بیان اینکه هدف اصلی کاهش جمعیت کیفری در زندان‌ها است، تصریح کرد: زندانی کردن افراد افتخار دستگاه قضایی نیست. افتخار دستگاه قضایی این است که با افراد مستحق حبس، با قاطعیت و بدون فوت وقت، برخورد قانونی انجام شود که اراذل و اوباش، مخلان امنیت و هنجارشکنان جزو این دسته از افراد هستند.
 

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه در بحث اقدامات تامینی و حمایتی فعالیت‌های مناسبی صورت گرفته است، ادامه داد: در بحث حوزه‌های بهداشت و درمان، فرهنگی و تربیتی، برنامه‌ریزی اشتغال و حرفه آموزی برای مددجویان، برنامه راهنمایی و مشاوره مددجویان، آموزش مهارت‌های ده گانه زندگی به زندانیان، برنامه حمایتی موثر جهت آزادی و تعجیل در آن، اشتغال خانواده‌های زندانیان از طریق اهدای تسهیلات از محل اعتبارات کمیته امداد، برنامه مشاوره زندانیان آزاد شده، بیماریابی و مراقب درمان در حوزه زندان اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است.


وی با بیان اینکه توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی یکی دیگر از اقدامات در بحث فرهنگی در زندان است، گفت: بر مقوله ترویج فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت، حوزه تئاتر، سینما، هنرهای فکری اسلامی، سنتی و ایرانی و همچنین بحث ورزش زندانیان اقدامات مناسبی در زندان‌‍‌های کشور صورت گرفته است.


ستایشی، اظهار کرد: امیدواریم تا پایان شهریور امسال به اشتغال ۳۰ درصدی زندانیان و تا پایان اسفند ماه سال جاری به اشتغال ۵۰ درصدی زندانیان دست پیدا کنیم. رقم استفاده از پابند برای زندانیان نیز صعودی است و تعداد قابل توجهی نیز پابند الکترونیک برای زندانیان تهیه شده است. در حال حاضر زندان‎های کشور این آمادگی را دارند تا با همکاری دادگاه استفاده از پابند الکترونیک برای زندانیان را اجرایی کند.


 

 

ارسال نظر: