X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 08 تیر 1401
تعداد بازدید خبر : 264
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 14 تیر,1401 | 05:11 ب.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 08 تیر,1401 | 04:47 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 14 تیر,1401 | 05:14 ب.ظ

سلیمانی: آمریکا به دلایل واهی اقدام به بازداشت اتباع خارجی می کند

  • سلیمانی: آمریکا به دلایل واهی اقدام به بازداشت اتباع خارجی می کند

ایرانی آزاد شده از زندان های آمریکا می گوید: دولت آمریکا ساده ترین مبانی حقوق بشر را رعایت نمی‌کند؛ اتهام‌های ادعایی آن‌ها در رابطه با من بسیار بی اساس بودند و فقط با هدف آزار و بهره برداری مطرح می‌شدند؛ من طی ۱۴ ماه دوره حبس فقط یک جلسه دادگاه داشتم که آن هم جلسه تفهیم اتهام بود.
 

 

به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت امور بین الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، «مسعود سلیمانی»، رئیس دانشکده فناوری های پزشکی علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، که به مدت ۱۴ ماه در اسارت دولت آمریکا بوده، در همایش افشای حقوق بشر آمریکایی، اظهار داشت: حقوق بشر مورد نظر آمریکا «حقوق بشر هالیوودی» است؛ «حقوق بشر ادعایی آمریکا در واقعیت وجود ندارد و آمریکا به دلایل واهی اقدام به بازداشت اتباع خارجی می کند.
 

وی با اشاره به دوره اسارت خود در آمریکا، بیان کرد: این کشور ساده ترین مبانی حقوق بشر را رعایت نمی‌کند؛ اتهام‌های ادعایی آن‌ها در رابطه با من بسیار بی اساس بودند و فقط با هدف آزار و بهره برداری مطرح می‌شدند؛ من طی ۱۴ ماه دوره حبس فقط یک جلسه دادگاه داشتم که آن هم جلسه تفهیم اتهام بود.


«سلیمانی» در ادامه به تاثیر «اف بی آی» بر دادگاه آمریکا اشاره کرد و گفت: اف بی آی حکم قاضی آمریکایی مبنی بر آزادی با وثیقه در مورد شخص من را رد کرده و من را به زندان فرستاد؛ من ۱۴ ماه اسارتم ‌را در بازداشتگاه در کنار جنایتکاران بودم.
 

این استاد دانشگاه همچنین ضمن اشاره به این که آمریکا وی را به دلیل خرید ابزار آموزشی ساده و ابتدایی به دور زدن تحریم‌ها متهم کرده بود، گفت: در حالی که بعد از شش ماه طبق قانون خود باید تکلیف من را روشن می‌کردند، این کار را نکردند؛ آن‌ها به من پیشنهاد توافق‌هایی بر سر پذیرش به ارتکاب جرم و پناهندگی دادند.
 

به گفته وی، هدف آمریکا از این نحوه بازداشت یعنی حبس طولانی در شرایط بد با پیشنهادهای غیرمنطقی، تحقیر فرد بازداشت شده است که مصداق نقض حقوق بشر است.


وی همچنین به مشاهدات خود از تبعیض نژادی علیه سیاه‎پوستان در زندان اشاره و تصریح کرد: زندانیان سیاه‎پوست می‌گفتند که هدف از بازداشت ما بدون دلایل واقعی به ویژه در سنین نوجوانی، حذف ما از دسترسی به خدمات اجتماعی به دلیل سوء پیشینه است؛ چراکه در قوانین آمریکا افراد دارای سوءپیشینه از خدمات اجتماعی محروم می‌شوند. نوع برخورد مقام‌های زندان آمریکا با زندانیان براساس ملیت و نژاد متفاوت بود و موارد نقض حقوق بشر بسیاری را مشاهده کردم.

سلیمانی در خاتمه سخنانش گفت: دست و پا و کمر من تا زمان رسیدن به زوریخ طی عملیات تحویل به دولت ایران، با زنجیر بسته شده بود. همین جا می خواهم از پیگیری‌های قوه قضاییه و وزارت اطلاعات در پرونده ام قدردانی کنم.

 

ارسال نظر: