X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 31 خرداد 1401
تعداد بازدید خبر : 171
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 31 خرداد,1401 | 04:07 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 31 خرداد,1401 | 02:44 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 31 خرداد,1401 | 04:07 ب.ظ

تشریح آخرین وضعیت پرونده واژگونی اتوبوس و فوت دو خبرنگار/ بازداشت دو فرد بانکی در موضوع سرقت از صندوق امانات

  • تشریح آخرین وضعیت پرونده واژگونی اتوبوس و فوت دو خبرنگار/ بازداشت دو فرد بانکی در موضوع سرقت از صندوق امانات

سخنگوی قوه قضاییه، گفت: در پرونده حادثه تصادف اتوبوس خبرنگاران محیط زیست بر اساس نظر هیئت کارشناسی ۳ نفره و ۵ نفره، راننده مقصر شناخته شده است.

 

به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری با اصحاب رسانه. ضمن تسلیت ایام شهادت شهید بهشتی و یارانشان، اظهار داشت: این ایام مصادف با هفته قوه قضاییه است به همین منظور یکم تا هفتم تیرماه که هفته قوه قضاییه نامگذاری شده است را گرامی میداریم.
 

ستایشی افزود:  مردم کشور ما در سردشت و سایر نقاط دیگر قربانی سلاح های شیمیایی شدند. لازم است اقدامات بازدارنده در جهت منع استفاده از این سلاح ها در سایر نقاط جهان انجام دهیم، ضمن اینکه باید برای احقاق حق قربانیان که به دست صدام آسیب دیدند با قاطعیت تلاش کنیم.


پیگیری وضعیت حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین جزییات حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست و فوت ۲ خبرنگار در این حادثه، بیان کرد: این حادثه در ۲ تیر ماه سال گذشته رخ داد و همه را متاثر کرد در این حادثه عده ای مصدوم و ۲ نفر از خبرنگاران فوت کردند. شرح حادثه مبسوط در مقاطع مختلف بیان شده است اما آنچه که مطالبه رسانه ها است، نتیجه است و اینکه آیا برخورد قانونی با مقصران صورت گرفته است یا خیر ؟.
 

وی ادامه داد: اقداماتی که در حوزه قصور و تقصیر و یا رسیدگی به جرم صورت می گیرد، فرآیند رسیدگی به موضوع جرم توسط قاضی و مرجع ذی صلاح حوزه قضایی صورت می گیرد. در این پرونده دادسرای عمومی و انقلاب مربوطه از باب گزارش ها و نکات اعلام شده و پروندها که تشکیل شد، به اتهام دو فقره قتل غیر عمدی ناشی از بی احتیاطی در امر رانندگی، رسیدگی کرد. همچنین در مورد صدمه دیدگان نیز همین موضوع مطرح است.
 

سخنگوی قوه قضاییه گفت: یکی از مسائلی که در رسیدگی به آن متمسک می شویم قرار ارجاع پرونده به کارشناس رسمی دادگستری است. در ابتدا اگر اعتراضی به تصمیم دادگاه گرفته شد پرونده به کارشناسی در هیئت ۳ نفره ارجاع می شود پس از آن اگر اعتراضی باشد بنا به اعلامی که ذی نفع می کند پرونده به هیئت های بالاتر یعنی ۵ و ۷ نفره ارجاع داده می شود. در این پرونده در هیئت سه نفره اظهار نظر کارشناسی صادر شده و نسبت به این اظهار نظر اعتراض شده است که پرونده به هیئت ۵ ارجاع داده شده است. هر دو اظهار نظر مبین تقصیر راننده است. متعاقبا با جلب دادرسی و کیفرخواست، این پرونده به دادگاه کیفری دو ارسال و رای شرعی و قانونی در مورد فرد مقصر صادر خواهد شد.
 

وی افزود: شاید برای شما سوال باشد که آیا برای افرادی که در حوزه محیط زیست یا دریاچه مسئولیتی داشته اتهامی مطرح شده است که باید گفت در مورد آن ها بر اساس گزارش های واصله قرار منع تعقیب صادر شده است.

 

بازداشت ۲ نفر از در موضوع سرقت از صندوق‌های امانت بانک ملی

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص اینکه آیا پرونده‌ای برای مدیران بانک ملی بابت قصور و تقصیر در موضوع سرقت از صندوق‌های امانت بانک تشکیل شده است، گفت: بابت سرقت نگاه بر این است که اقدامات به‌گونه‌ای باشد که امور به احسن وجه انجام شود و موجبات ارتقای اعتماد مردم را فراهم آورد. بالاخره برخی شرایط اینگونه حاصل می‌شود که کسانی از ظرفیت‌ها، قصورها و تقصیرها که به آن شکست حفاظتی گفته می شود استفاده می‌کنند و مرتکب فعل مجرمانه تحت عنوان سرقت می‌شوند.

ستایشی اظهارداشت: تشکیلات قضایی آنچه رسالت خود بوده  دادستانی تهران، سرپرست ناحیه و هم بازپرس با همکاری نیروی انتظامی انجام داده و در کمترین زمان ممکن کسانی که در این سرقت نقش داشتند شناسایی کردند. کارگزار، سارق، معاون و مباشر، کسی که قصور و تقصیر و سهل‌انگاری داشته‌اند در هیچ ارتکاب جرمی فرق ندارد و همه در مقابل قانون یکسان هستند.

سخنگوی قوه قضاییه دو نفر از همکاران بانک هم در این موضوع مورد سوال واقع شدند و در حال تحقیقات هستند و در بازداشت و مرحله تحقیقات هستند و حوزه اتهامی آنها در بحث سهل‌انگاری و تضییع حقوق اموال دولتی است که تفهیم اتهام شده‌اند. نام این افراد طبق قانون قابل ابراز نیست اما بعد از رسیدگی های قاطع اطلاع رسانی انجام خواهد شد.

در اجرای سند تحول قضایی هنوز مطلوب حاصل نشده است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دستگاه قضایی در اجرای سند تحول قضایی گفت: سند تحول و تعالی قضایی بررسی، اجرا و نظارت و در نهایت مطالبه و گزارش می‌شود اما آنچه که مطلوب ما در این زمینه است، حاصل نشده و مطلوب ما در تحول زمانی است که هیچ فسادی نداشته باشیم و  مبارزه با فساد زمانی ظهور و بروز دارد که قابل دفاع باشد و هرچند قوه قضاییه پرچمدار مبارزه با فساد است اما باید به‌گونه‌ای باشد که قاطعانه بگوییم چیزی به نام فساد در جامعه نداریم.
 

وی ادامه داد: آنچه در قوه قضاییه به عنوان تحول رخ داده است، کافی نیست و دکترین تحول در قوه قضاییه برچیدن ساختارهای فساد است و  تمام اهتمام ریاست قوه قضاییه و دست‌اندرکاران این حوزه برچیدن بستر فساد از جامعه است. باید در مسیر جلب رضایتمندی جامعه باشیم؛ ما وظایف قانونی خود را بر اساس تکالیف و مأموریت‌ها انجام می‌دهیم اما تلاش ما این است که نتیجه کار رضایت مردم باشد.

سخنگوی قوه قضا با تاکید بر اینکه نگاه قوه قضاییه است که به سمت اجتماعی شدن دستگاه قضایی پیش رویم، افزود: مردم از اطاله دادرسی نگران و ناراحت هستند. ما در سال ۹۹ میانگین رسیدگی‌ها ۱۱۱ روز بود که سال گذشته آن را به ۹۵ روز کاهش دادیم که اگر بدون احتساب اجرای احکام در نظر بگیریم به ۷۹ روز رسانده‌ایم و این میزان به نسبت سال ۹۹، ۱۱ روز کاهش داشته است.

ستایشی ضمن قدردانی از اقدامات مرکز توسعه حل اختلاف کشور و تاکید بر توسعه صلح و سازش گفت: بر اساس آمار، ۲۳ درصد از پرونده‌هایی که عموماً به دلیل مسائل مالی به قوه قضاییه می‌آید، توسط شوراهای حل اختلاف رسیدگی می‌شود. در سال ۱۴۰۰  در زمینه قصاص، از اجرای حکم ۷۶۳ پرونده جلوگیری شده است همچنین در رابطه با صیانت از حقوق عامه هم اقدامات قابل توجهی انجام شده است و علاوه بر این ملاقات مردمی‌های متعددی هم برگزار شده که جای قدردانی دارد.  

وی اظهارداشت: در مورد عفو و بخشودگی مجازات زندانیان هم اقدامات قابل قبولی انجام شده است و برخورد قاطعانه دستگاه قضایی با اشرار هم از دیگر اقدامات قوه قضاییه است زیرا امنیت مردم، خط قرمز ماست.
 

انتقال حدود ۱۷۰۰ زندانی ایرانی از خارج به کشور

ستایشی در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات بین المللی قوه قضاییه و توسعه دیپلماسی قضایی گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰، تعداد یک هزار و ۶۹۸  زندانی را از خارج کشور به ایران منتقل کردیم که این موضوع همچنان ادامه دارد. معاونت امور بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه هم در این راستا مشغول است و به طور مرتب با نمایندگی‌های سیاسی در حال تبادل هستند. این اقدامات در راستای استرداد مجرمان و انتقال محکومان، معاضدت‌های حقوقی و  قراردادهای حقوق تجارت انجام می‌شود.


سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره میزان بازدارندگی احکام سلاح سرد و اقدام قوه قضاییه در این زمینه گفت: تأکید قوه قضاییه این است که هیچ گونه مسامحه و ارفاقی به اشرار و زورگیران نشود. بنای ارفاق برای مخلان نظم و امنیت مردم نداریم و با هر گونه ارفاق مخالف هستیم. به همه زندان‌های کشور نیز ابلاغ شده است تا با افرادی که مرتکب جرایم خشن شده‌اند قاطعانهبرخورد شود و اصحاب رسانه‌به عنوان جهادگران تبیین، اگر خلافی می‌بینند، مصداقی اعلام‌کنند.  


ستایشی اظهارداشت: هر کس از سلاح سرد استفاده کرده و خوفی ایجاد کند و یا اخلال در امنیت ایجاد کند با قاطعیت با وی برخورد می‌شود همچنین خط قرمز ما مبارزه با اراذل و اوباش است و  امنیت مردم نباید سلب شود.

ارجاع پرونده شهید خدایی به دادسرا


سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی شهادت برخی افراد در هفته‌های اخیر شهادت و ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر انجام اقدامات خرابکارانه گفت: در حوزه شهادت عزیز ما شهید صیادخدایی، پرونده به صورت ویژه به دادسرا ارجاع شده و اقدامات موثری برای کشف جرم صورت گرفته و این اقدامات واجد محرمانگی است و قابلیت انتشار ندارد زیرا ممکن است منجر به اخفای آثار جرم یا تواری افراد مرتبط شود بنابراین محرمانه است اما با جدیت امور تعقیب می‌شود و در موراد دیگر هم اگر تعرضی به اموال یا اشخاص صورت گیرد و وصف مجرمانه داشته باشد با قاطعیت رسیدگی می‌شود.


سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره مصوبه سران قوا در رابطه با میزان افزایش اجاره بها گفت: قوه قضاییه در جهت تنظیم معاملات کمک می‌کند و سعی می‌کنیم مصوبات در چارچوب قانون اجرا شود.


ستایشی در پاسخ به سوالی درباره  اقدامات دستگاه قاضی در بازار ارز و مسدودسازی پنج هزار حساب بانکی و دستگیری حدود ۵۰ نفر از متخلفان در حوزه طلا و ارز گفت: مطابق قوانین و مصوبه سران قوا با هر گونه اخلال در این حوزه برخورد می‌شود.

 

ارسال نظر: