X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 30 خرداد 1401
تعداد بازدید خبر : 150
تاریخ ثبت : دوشنبه, 30 خرداد,1401 | 03:08 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 30 خرداد,1401 | 02:36 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 30 خرداد,1401 | 03:10 ب.ظ

اعتراف مقامات آمریکایی به شکست در ارزیابی تلفات غیرنظامیان در جنگ یمن

  • اعتراف مقامات آمریکایی به شکست در ارزیابی تلفات غیرنظامیان در جنگ یمن

بر اساس یک گزارش وابسته به نهاد دولتی در آمریکا، وزارت امور خارجه و وزارت دفاع در ارزیابی تلفات غیرنظامیان در جنگ فاجعه‌بار یمن و استفاده از سلاح‌های ساخت آمریکا در کشتار و قتل عام مردم بی گناه این کشور، شکست خورده‌اند.

 

به گزارش مرکز پایش ستاد حقوق بشر، این ائتلاف که امارات متحده عربی یکی از اعضای این ائتلاف است، حملات مرگباری را با استفاده از جت‌های جنگی و مهمات جنگی پیشرفته انجام داده است که عمدتاً توسط شرکت‌های آمریکایی با تأیید وزارت خارجه و پنتاگون تأمین و نگهداری می‌شوند.

بر اساس گزارش دموکراسی نو، این گزارش شامل اقدامات دولت‌های اوباما، ترامپ و بایدن از سال 2015 تا سال ۲۰۲۱ می شود، زمانی که جنگ علیه یمنی ها آغاز شد.

این دومین گزارش مهم یک نهاد آمریکایی است که کاستی‌های دولت را در جلوگیری از تلفات غیرنظامیان در یمن بازگو می‌کند.

طبق این گزارش، در آگوست 2020، بازرس کل وزارت امور خارجه آمریکا گزارشی را منتشر کرد که در آن اشاره شده بود این وزارتخانه در انجام اقدامات مناسب برای کاهش مرگ و میر غیرنظامیان کوتاهی کرده است.

چندین مقام آمریکایی پیش تر اعلام نگرانی کرده بودند  و از وزارت امور خارجه خواسته بودند تا تلاش کند یافته های مهم مانند اینگونه گزارش ها را از مردم پنهان کند.

در گزارش 2020 که به تلفات غیرنظامیان می‌پردازد، دفتر حقوقی وزارت امور خارجه آمریکا در زمان مایک پمپئو، وزیر خارجه قبلی، بازرس کل این وزارتخانه را تحت فشار قرار داد تا یافته‌های حساس را در یک ضمیمه طبقه‌بندی شده قرار دهد. آن بخش ویرایش و دسترسی سنگینی داشت که حتی اعضای کنگره نمی توانستند بخوانند.

یک سازمان حقوق بشری یمنی پیش از این اعلام کرده بود در بسیاری از حملات صورت گرفته به یمن، ما می‌توانیم بقایایی از سلاح‌های ساخت ایالات متحده را پیدا کنیم. شرم آور است که وزارت امور خارجه و پنتاگون اقدامات یا رویه های کافی برای ارزیابی و تحقیق درباره مرگ غیرنظامیان توسط حملات ائتلاف تحت رهبری عربستان و امارات ندارند. نیروهای تحت این ائتلاف به بیمارستان‌ها، مدارس، اتوبوس‌ها و سالن‌ها، تشییع جنازه و سایر مکان‌ها حمله کرده است.

به گفته مقامات یمنی و گروه های امدادی بین المللی، در 21 ژانویه، یک حمله هوایی به زندانی در یمن دست کم 70 کشته و ده ها زخمی برجای گذاشت.

بر اساس برآورد پروژه داده های مکان و رویداد درگیری مسلحانه، بیش از 150000 نفر از جمله 15000 غیرنظامی در جنگ کشته شده اند.

سازمان ملل متحد جنگ یمن را بدترین بحران ایجاد شده توسط بشر نامیده است.

بمب های ساخته شده توسط شرکت RAYTHEON یکی از مرگبارترین سلاح های مورد استفاده ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در حملات هوایی است که منجر به کشته شدن غیرنظامیان شده است.

در سال 2016، پس از حمله هوایی به یک مراسم عزاداری و تشییع جنازه که بیش از 100 نفر را کشت و صدها نفر دیگر را مجروح کرد، دولت اوباما مجبور شد از فروش حدود 16000 کیت مهمات هدایت شونده توسط RAYTHEON به عربستان سعودی جلوگیری کند. اما دولت ترامپ با تقویت روابط با عربستان سعودی و امارات، فروش سلاح را از سر گرفت.

از سال 2001، برخی دولت ها اقداماتی برای محدود کردن انتقال تسلیحات انجام دادند، با این باور که فروش تسلیحات مرگبار به نقض حقوق بشر و نقض قوانین بین‌المللی کمک می‌کند. چنین تعهداتی مطابق با وظیفه دولت ها در رعایت و تضمین احترام به حقوق بشر بین المللی و حقوق بشردوستانه است.


 

ارسال نظر: