X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 21 مهر 1400
تعداد بازدید خبر : 102
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 21 مهر,1400 | 02:45 ب.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 21 مهر,1400 | 01:50 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 21 مهر,1400 | 02:52 ب.ظ

صدور حکم پرونده منافقین/ اعطای مرخصی به ۸۵ هزار زندانی

  • صدور حکم پرونده منافقین/ اعطای مرخصی به ۸۵ هزار زندانی

سخنگوی دستگاه قضا گفت: طی مدت اخیر به ۸۵ هزار زندانی مرخصی اعطا شده و همچنین ۲ هزار و ۲۵۰ زندانی نیز مشمول عفو شده‌اند که بیش از هزار تن از آن‌ها آزاد و بقیه نیز با تقلیل مجازات روبرو شده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، «ذبیح‌الله خداییان» سخنگوی قوه قضاییه، ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: در روز‌های اخیر با حادثه تلخ و دلخراش تروریستی در کشور افغانستان مواجه بودیم که در این حادثه تروریستی جمع کثیری از مردم مسلمان و شیعه افغانستانی به شهادت رسیدند و یا مجروح و مصدوم شدند. شهادت این عزیزان را خدمت ملت شریف افغانستان و خانواده شهدا تسلیت عرض می‌کنم.

سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: ما ملت ایران شریک غم همه مسلمانان به خصوص مردم مسلمان افغانستان هستیم. این حادثه تروریستی را قویا محکوم می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که مسئولیت چنین حوادثی علاوه بر گروه‌های تکفیری بر عهده موسسین و تشکیل‌دهندگان این گروه‌ها در منطقه است.

وی افزود: بدون شک، این حوادث لکه ننگی بر پیشانی زمامداران امریکا و ایادی آن‌هاست که نسبت به تشکیل چنین گروه‌هایی اقدام کردند. امیدوارم با همت و اراده‌ای که از مردم افغانستان سراغ داریم هر چه سریع‌تر شاهد از بین رفتن این گروه‌ها و امنیت پایدار در کشور افغانستان باشیم.

صدور حکم دادگاه دعاوی حقوقی شهدای علمی هسته‌ای ایران در آینده نزدیک

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای، گفت:  متاسفانه زمامداران امریکا در بسیاری از اقدامات تروریستی و جنایاتی که در منطقه و به خصوص در کشور ایران اسلامی اتفاق می‌افتد به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم دخالت دارند.

وی تصریح کرد: ترور دانشمندان هسته‌ای آن هم با حمایت مستقیم کشور امریکا و مسئولین این کشور صورت گرفت که جنبه کیفری این اقدامات تروریستی در جای خود بررسی می‌شود و قبلا دادستان محترم تهران نیز اعلام کردند که پرونده‌ای در این خصوص علیه زمامداران کشور امریکا تشکیل شده است. بر اساس قانون، محاکم ما صلاحیت رسیدگی به دعاوی مدنی علیه کشور‌های خارجی را دارند و به خصوص در مورد کشور امریکا قوانین و مقررات متعددی وجود دارد.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در این پرونده که در شعبه ۵۵ دادگاه عمومی و حقوقی تهران مطرح رسیدگی است، خانواده معظم شهدای هسته‌ای و جمعی از مردم علیه مسئولین کشور امریکا طرح دعوی کردند و مطالبه خسارت از مسئولین وقت امریکا نموده اند. مسئولینی همچون روسای جمهور قبل امریکا از جمله باراک اوباما، ترامپ، وزرای امور خارجه این کشور، جان کری، هیلاری کلینتون و تعداد زیادی از مسئولین سیاسی، اطلاعاتی و امنیتی کشور امریکا که مراتب از طریق مراجع قانونی به اطلاع این افراد رسیده و دادگاه مذکور دو جلسه در این خصوص تشکیل داده است.

سخنگوی دستگاه قضا اذعان کرد: وکلای خواهان‌ها در جلسه حضور داشتند و آخرین جلسه این دادگاه تشکیل شده که وکلای خواهان‌ها تقاضای مهلت جهت تقدیم آخرین لوایح خود را نموده اند که در آینده نزدیک به محض اینکه لوایح مربوطه به دادگاه تقدیم شود حکم این پرونده صادر خواهد شد. ما قبلا نیز احکامی در این خصوص علیه مقامات آمریکا داشتیم که به میلیارد‌ها دلار محکوم شدند و این پرونده نیز در آینده‌ای نزدیک به نتیجه خواهد رسید.

حکم پرونده منافقین صادر شد

خداییان در خصوص آخرین وضعیت رسیدگى به دادخواست ۴۲ نفر از اعضاى سابق گروهک تروریستى منافقین اظهار داشت: اقدامات منافقین چه اقدامات تروریستی که در داخل شهر‌های ایران داشتند و بیش از ۱۷ هزار نفر از مردم بی گناه ما از جمله مسئولین وقت را به شهادت رساندند و تعداد زیادی مصدوم و مجروح شدند و همچنین جنایات آن‌ها در دوران جنگ تحمیلی و پس از آن از یک بعد دارای جنبه کیفری است که جنبه عمومی دارد و نیاز به شکایت نیست و مدعی العموم در این خصوص صلاحیت تعقیب را دارد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: بعد دیگر اقدامات آن‌ها جنبه حقوقی و یا مدنی موضوع است که هر کسی از اقدامات گروهک منافقین دچار آسیب شده و یا خسارت مادی و معنوی به آن‌ها وارد شده می‌تواند طرح دعوی و مطالبه جبران خسارت خود را بکند. در این پرونده که در شعبه ۵۵ دادگاه عمومی و حقوقی تهران مطرح رسیدگی است، جمعی از جداشدگان از این گروهک که بیش از ۴۰ نفر هستند و تعدادی از مردم که در اثر اقدامات منافقین دچار آسیب شدند، طرح دعوی و مطالبه جبران خسارات مادی و معنوی خود را نموده اند.

خداییان خاطرنشان کرد: در خصوص این پرونده دادگاه محترم مراتب را از طریق وزارت امور خارجه کشور به وزارت دادگستری کشور‌هایی که گروهک منافقین در آنجا فعالیت دارند به این گروهک ابلاغ کردند. همه شما مشاهده کردید که سرکرده این گروهک در یک فایل صوتی نسبت به این پرونده واکنش نشان داد.

سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: دادگاه به این موضوع رسیدگی کرده و حکم پرونده را صادر کرده که در این پرونده سرکرده گروهک منافقین به پرداخت حدود هفت هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان در حق آسیب دیدگان و کسانی که خسارت مادی و معنوی به آن‌ها وارد شده، حکم صادر کرده و این حکم قطعی شده و لازم الاجراست.

وی در ادامه عنوان کرد: افرادی که از این گروهک جدا شده اند، اعلام کرده اند که سال‌ها در اسارت این گروهک بوده اند و آن‌ها را به کار‌های اجباری وا می داشتند و اجازه خروج به آن‌ها داده نمی‌شد که در هر حال به طرق مختلف توانستند از آن‌ها جدا شوند و خود را به ایران اسلامی برسانند.

ادعاهای سپیده قلیان تکذیب شد

خداییان در خصوص ادعای سپیده قلیان در خصوص رفتار با زنان در زندان گفت: در خصوص اظهارات خانم قلیان که در فضای مجازی نیز منتشر شد، به محض انتشار این مطالب موضوع در دستور کار سازمان زندان‌ها و مرجع قضایی قرار گرفت و توسط ریاست سازمان زندان‌ها هیاتی به زندان بوشهر اعزام شد و در آنجا با کمک دادستان موضوع را بررسی و با تک تک بانوانی که در زندان بودند، مصاحبه کردند.

سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: تمام کسانی که با آن‌ها مصاحبه شد و تقریبا همه از زندانیان زن بودند، همه منکر این موضوع بودند و اظهارات این فرد را تکذیب کردند و حتی برخی از اینکه این فرد اکاذیبی را نسبت به آن‌ها منتشر کرده، شاکی بودند. بنده شخصا با ریاست دادگستری بوشهر صحبت کردم و وی نیز اعلام کرد که در بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدند که اظهارات این فرد کذب است و چنین برخوردی با وی و سایر بانوان صورت نگرفته است.

اعلام علت فوت شاهین ناصری

خداییان در پاسخ به سئوالی در مورد علت فوت شاهین ناصری گفت: در جلسه قبل اعلام کردم که نتیجه پزشکی قانونی اعلام نشده، اما اخیرا پزشکی قانونی نظر خود را اعلام کرده و علت مرگ وی را مسمومیت دارویی اعلام کرده است.

اعطای مرخصی به ۸۵ هزار زندانی

سخنگوی دستگاه قضا افزود: همچنین طی مدت اخیر به ۸۵ هزار زندانی مرخصی اعطا شده و همچنین ۲ هزار و ۲۵۰ زندانی نیز مشمول عفو شده‌اند که بیش از هزار تن از آن‌ها آزاد و بقیه نیز با تقلیل مجازات روبرو شده‌اند. علاوه بر این‌ها حدود ۲۲ هزار و ۵۰۰ زندانی نیز از نهاد‌های ارفاقی نظیر تقلیل مجازات و آزادی مشروط بهره‌مند شده‌اند و حدود ۲ هزار و ۵۰۰ زندانی نیز محکومیت خود را با پابند الکترونیک در بیرون از زندان می‌گذرانند.

 

ارسال نظر: