X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 24 خرداد 1401
تعداد بازدید خبر : 229
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 25 خرداد,1401 | 09:07 ق.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 24 خرداد,1401 | 02:24 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 25 خرداد,1401 | 09:08 ق.ظ

برگزاری پنجاهمین نشست شورای حقوق بشر/ انتقاد پیلای از رویکرد دوگانه آمریکا درخصوص حقوق بشر

  • برگزاری پنجاهمین نشست شورای حقوق بشر/ انتقاد پیلای از رویکرد دوگانه آمریکا درخصوص حقوق بشر

ناوی پیلای در پنجاهمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل از رویکرد دوگانه آمریکا علیه حقوق بشر به شدت اتقاد کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، پنجاهمین نشست دوره‎ای شورای حقوق بشر سازمان ملل از روز ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد) با سخنرانی «میشل باچله»، کمیسر عالی حقوق بشر  سازمان ملل، در «ژنو»، پایتخت سوئیس آغاز به کار کرد و تا روز ۸ ژوئیه (۱۷ تیر) ادامه خواهد داشت.


بر اساس گزارش وب سایت سازمان ملل، باچله در سخنرانی افتتاحیه خود به قتل عام فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی در شش ماه نخست سال ۲۰۲۲ اشاره کرد. نخستین جلسه از پنجاهمین نشست دوره ای شورای حقوق بشر به واکنش دولت‎ها به شیوع بیماری کرونا اختصاص یافت.


از جمله موضوع‌های مورد بحث در این دوره از نشست‌های دوره‎ ای شورای حقوق بشر می‌توان به برابری جنسیتی، حقوق بشر و محیط زیست و وضعیت نگران کننده حقوق بشر در کشورهای مختلف اشاره کرد. تحولات اوکراین و تاثیر آن بر عرضه مواد غذایی در اروپا، آفریقا، آسیا و خاورمیانه از دیگر موضوع‌های مورد بحث خواهد بود.
 

در این نشست، بر موضوع حقوق بشر در کشورهای افغانستان، بلاروس، سودان، فلسطین اشغالی، بروندی، میانمار، اریتره و… تمرکز ویژه‎ای خواهد شد. وضعیت حقوق بشری در افغانستان موضوع ویژه نشست در روز چهارشنبه خواهد بود.

 

در جلسه امروز، اولین گزارش کمیسیون تحقیقات در مورد جنایات ارتکابی در فلسطین اشغالی بررسی شد و رئیس این کمیسیون، «ناوی پیلای»، که پیش از این کمیسر عالی حقوق بشر و از فعالان مشهور حوزه حقوق بشر بوده و ریاست این کمیسیون را بر عهده دارد صریحاً از رویکرد دوگانه آمریکا راجع‌به حقوق بشر انتقاد کرد.
 

وی در واکنش به سخنان نماینده آمریکا که وظیفه و کارکرد کمیسیون تحقیق را زیر سؤال برده و ماهیت «باز» و «نامحدود» آن را مورد انتقاد قرار داده بود، گفت: آمریکا قبل از این از دو ساز و کار مشابه با وظیفه و کارکردی مشابه در همین شورا حمایت کرده است، اما اکنون که بحث اسرائیل مطرح می‌شود، آمریکا منتقد چنین ساز و کاری می‌شود و این چنین رفتاری نشانه رویکرد حمایتی و جانبدارانه این کشور نسبت به اسرائیل است.
 

 پیلای همچنین با اشاره به اتهام‌های مطرح شده از سوی رژیم صهیونیستی و حامیان آن مبنی بر جانبداری کمیسیون مستقل تحقیق از فلسطینیان، تأکید کرد: طرح چنین اتهام‌هایی، روشی آزموده شده از سوی اسرائیل برای فرافکنی و فرار از پاسخگویی است. اسرائیل باید به خاطر نقض‌هایی که مرتکب شده پاسخگو باشد.
 

کمیسیون تحقیق در خرداد ۱۴۰۰ بر اساس قطعنامه S-۳۰/۱ شورای حقوق بشر و متعاقب جنایات ارتکابی توسط رژیم صهیونیستی در جریان درگیری‌های ۱۱ روزه میان رژیم صهیونیستی و نیروهای فلسطینی برای رسیدگی به موارد نقض حقوق بشردوستانه و حقوق بشر از تاریخ ۱۳ آوریل ۲۰۲۱ و بررسی دلایل ریشه‌ای بحران فلسطین اشغالی ایجاد شد.
 

در گزارش اولیه ارائه شده توسط کمیسیون تحقیق که در تاریخ ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ در جریان نشست شورای حقوق بشر ارائه شد، «اشغال دائمی» فلسطین توسط اسرائیل به عنوان علت اساسی و ریشه بحران معرفی شد و کمیسیون مستقل تحقیق دریافت که هیچیک از نتایج و توصیه‌های کمیسیون‌های قبلی تحقیق در خصوص سرزمین‌های اشغالی به اجرا در نیامده و این خود علت اساسی تشدید چرخه خشونت در فلسطین بوده است.
 

 

ارسال نظر: