X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 17 خرداد 1401
تعداد بازدید خبر : 195
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 17 خرداد,1401 | 03:36 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 17 خرداد,1401 | 03:11 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 17 خرداد,1401 | 03:36 ب.ظ

بازداشت ۱۴ نفر در حادثه متروپل/ پیگیری پرونده شهید صیاد خدایی در دادسرای تهران

  • بازداشت ۱۴ نفر در حادثه متروپل/ پیگیری پرونده شهید صیاد خدایی در دادسرای تهران
سخنگوی قوه قضاییه، گفت: تا به این لحظه با کمک ضابطان دادگستری و با رعایت قواعد حقوقی و قضایی و بررسی‌های کارشناسی شده، ۱۴ نفر از افرادی که تشخیص داده شده در حادثه متروپل آبادان مقصر هستند، دستگیر شده اند و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، درخصوص آخرین وضعیت بازداشت شدگان حادثه متروپل آبادان و تعداد نفرات دستگیر شده در این زمینه، اظهار داشت: نیاز بود تا از منظر قانونگذار در خصوص حادثه متروپل نکاتی را تبیین کنیم که این امر توسط رئیس قوه قضاییه اخیرا در جلسات مختلفی، انجام شد.

وی با بیان اینکه ساختمان ۱۱ طبقه موصوف به ساختمان متروپل واقع در خیابان امیرکبیر آبادان در ساعت ۱۲:۴۵، دوم خرداد ماه ریزش و در وضعیت ناایمنی قرار گرفت، گفت: رئیس کل دادگستری خوزستان به اتفاق دادستان اهواز و سایر مسئولان در محل وقوع حادثه حضور میدانی داشتند و دستورات قضایی را صادر کردند و بر روی امور نظارت عالیه داشتند.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه در وهله اول کارگروه حقوقی و قضایی برای حادثه متروپل توسط مسئولان قضایی در استان خوزستان تشکیل شد، تصریح کرد: ابعاد حقوقی و قضایی حادثه مذکور به منظور جلوگیری از نگاه‌های مختلف و اظهارنظرهای غیرمتقن، توسط این کارگروه ویژه قضایی بررسی شد.

وی افزود: با استفاده از ظرفیت‎ های منطقه‌ای در آبادان قرار کارشناسی صادر شد و هیئت‌ها مختلف در حوزه‌های تخصصی برای بررسی علت اصلی وقوع حادثه متروپل تشکیل و در ادامه نیز مقرر شد تا کسانی که در وقوع این حادثه قصور تقصیر داشتند شناسایی و معرفی شوند.

ستایشی با اشاره به حادثه ریزش ساختمان پلاسکو در تهران، گفت: در حادثه پلاسکو علاوه بر ریزش ساختمان، انفجار و آتش سوزی نیز رخ داد که کمیته‌ای برای شناسایی اموال کسانی که در آن ساختمان حضور داشتند، تشکیل شد تا حقوق بیت المال و حقوق افرادی که در قلمرو خصوصیشان مورد حادثه دیده بودند، حفظ شود.

وی افزود: پس از وقوع این حادثه مسئولان سازمان پزشکی قانونی منطقه و استان در محل حضور یافتند تا بدون فوت وقت هویت متوفیان این حادثه شناسایی شود. در این گونه حوادث ممکن است فرد آسیب ببیند و قابل شناسایی نباشد بنابراین پزشکی قانونی می تواند با استفاده از ظرفیت هایی که دارد با آزمایش های گوناگون فرد را شناسایی کند.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به دستگیری برخی از افراد مقصر در وقوع حادثه متروپل آبادان، بیان کرد: تا به این لحظه با کمک ضابطان دادگستری و با رعایت قواعد حقوقی و قضایی و بررسی‌های کارشناسی شده، ۱۴ نفر از افرادی که تشخیص داده شده در حادثه متروپل آبادان مقصر هستند، دستگیر شده اند و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.

وی افزود: شهرداران سابق و اسبق آبادان، رئیس سابق سازمان نظام مهندسی آبادان، معاون امور سرمایه گذاری و مشارکت‌های اقتصادی در آبادان، مهندس ناظر پروژه نظام مهندسی، شهردار منطقه یک آبادان که سمت فعلی وی کارمند اداره برنامه ریزی بود، سرپرست شهرداری منطقه یک آبادان، معاون امور زیربنایی و حمل و نقل، سرپرست معاونت فنی عمرانی و معاونت فنی شهرداری آبادان جزو افرادی بودند که در این تصمیمات به موجب صدور قرار تامین کیفری بازداشت شدند.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه در خصوص آخرین اقدامات دستگاه قضا در رابطه با پرونده شهید صیاد خدایی،‌ گفت: این پرونده دارای ابعاد امنیتی است و اطمینان می‌دهیم که انتقام خون این شهید عزیز را می‌گیریم و با قاطعیت با مرتکبان این جنایت برخورد می‌کنیم. پرونده با جدیت در دادسرای تهران در حال پیگیری است.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده حادثه حرم رضوی گفت: ضارب دو طلبه در حرم رضوی که منجر به شهادت آنان شد، در دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده است، البته این فرد می‌تواند فرجام خواهی کند که وکیل وی این کار را انجام و پرونده به دیوان عالی ارسال شده است.

وی در ادامه درباره برپایی دادگاه‌های جرایم سیاسی گفت: در راستای تحقق مندرجات قانون جرم سیاسی، ریاست وقت قوه قضاییه در خرداد ۱۳۹۹ بخشنامه‌ای صادر کرد که در آن مندرجات قانون مجدد تاکید و تبیین شد. برگزاری این دادگاه‌ها باید با حضور هیئت منصفه باشد و دادگاه‌ها باید علنی باشد مگر اینکه دستور به غیرعلنی بودن جلسات رسیدگی اعلام شود.

ستایشی اظهارداشت: در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران، تا کنون پنج دادگاه در ارتباط با جرم سیاسی تشکیل شده است. البته ۱۷۶ مورد دادگاه با حضور هیئت منصفه برگزار شده است اما از این تعداد، پنج پرونده ناظر بر جرم سیاسی بوده است.


ارسال نظر: