X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 03 خرداد 1401
تعداد بازدید خبر : 216
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 03 خرداد,1401 | 02:47 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 03 خرداد,1401 | 02:12 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 03 خرداد,1401 | 04:17 ب.ظ

سخنگوی قوه‌ قضا: مبادله احمدرضا جلالی مطرح نیست/ مرتکبان ترور اخیر در کشورمان به سزای عملشان می‌رسند

  • سخنگوی قوه‌ قضا: مبادله احمدرضا جلالی مطرح نیست/ مرتکبان ترور اخیر در کشورمان به سزای عملشان می‌رسند

سخنگوی قوه قضاییه، گفت: پرونده احمدرضا جلالی در مرحله اجرای رأی است و به صراحت اعلام می کنم که مسئله مبادله این شخص مطرح نیست.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه، امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به سالروز آزادسازی خرمشهر اظهار داشت: به مناسبت فرارسیدن سالروز سوم خرداد، از تمامی رزمندگانی که تجلی این حماسه را به منصه ظهور رساندند یاد می‌کنیم. سوم خرداد حادثه بی نظیری در جهان بوده است؛ این روز یادآور مقاومت و آزادی است که موجبات سرافرازی و پایداری ملت ایران را فراهم کرده است.
 

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه با بیان اینکه طی روزهای گذشته شهید و فرمانده عزیزی را از دست دادیم، افزود: شاهد بودیم دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی ایران ذات شرارت بار خودشان را نشان دادند. امیدواریم با قاطعیت و دقت بتوانیم با کسانی که این ترور را انجام دادند برخورد کنیم. به مدعیان دروغین حقوق بشر اعلام می کنیم که قطعا کسانی که مرتکب این جنایت شدند به سزای عملشان می رسند.
 

وی با اشاره به حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان بیان کرد: طبق آخرین گزارش دریافتی از این حادثه، متاسفانه تعداد ۱۰ نفر از هموطنان ساکن شهرستان آبادان فوت کرده و تعدادی هم مصدوم شدند؛ این حادثه تلخ را از طرف رئیس قوه قضاییه و خدمتگزاران در مجموعه قوه قضاییه به همه شهروندان آبادانی تسلیت عرض می‌کنم.
 

ستایشی خطاب به شهروندان آبادانی اعلام کرد: آبادانی‌های عزیز با شما همدرد و در غم شما شریک هستیم. قول می‌دهیم بر اساس آخرین تاکیدی که دادستان کل کشور و رئیس سازمان بازرسی کل کشور و سایر مقامات عالی قوه قضاییه در اجرای دستور رئیس دستگاه قضا داشته اند، با هر کسی که در این فرآیند مرتکب تخلف و جرم شده با قاطعیت و بدون هیچ اغماضی برخورد شود. تاکید داریم که فرآیند پیشگیری بعنوان یک اصل مهم، برای دستگاه‌های اجرایی مدنظر باشد تا بار دیگر شاهد بروز چنین حوادثی نباشیم.
 

وی با اشاره به روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی در هفته گذشته، تصریح کرد: امیدوارم بتوانیم در مسیر آگاهی بخشی، تنویر افکار عمومی و اعتلای سواد رسانه‌ای از خداوند مدد جوییم و نتایج موثر و مثبتی بدست آوریم. همچنین در راستای جهاد تبیین بتوانیم در پرتوی استمرار حرکت‌های ارزشی در جنگ ترکیبی و نبرد شناختی که علیه نظام اسلامی آغاز شده با اتکا به منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری به نتیجه مثبت و قابل دفاعی برسیم.
 

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در خصوص اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی و مبادله این شخص با حمید نوری، اظهار کرد: فرآیند رسیدگی به اتهامات احمدرضا جلالی به پایان رسیده و در خصوص این شخص حکم شرعی و قانونی از دادگاه صالح صادر شده است. پرونده در مرحله اجرای رأی است و به صراحت اعلام می کنم که مسئله مبادله این شخص مطرح نیست.
 

وی بیان کرد: در این مرحله بحث اینکه چه زمانی و چگونه حکم این فرد اجرا می شود، مطرح است که تصمیم گیری درباره این موضوع با دادستان مربوطه و مسئول اجرای حکم است.

 

ستایشی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه اقداماتی در قوه قضاییه در رابطه با سفر گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد و اقدامات حقوقی در محاکم بین المللی برای پیگیری حقوق حقه مردم ایران پیش بینی شده است، گفت: بعد از مدت ها که این گزارشگران به کشور ما آمدند و نکاتی را به ناحق و به دور از حقیقت به جامعه بین الملل منعکس کردند در نهایت شاهد این بودیم که هیئتی در طول ۱۱روز نکاتی را که در خصوص حقوق بشر بود به طور دقیق بررسی کردند.
 

وی ادامه داد: آخرین اطلاعاتی که معاونت بین الملل قوه قضاییه ارائه داده است این بوده که شرح مفصل و مبسوطی از نکاتی که در این حوزه وجود داشته است بدون هیچ دخالتی در حوزه بهداشت و درمان و به ویژه بیماران پروانه ای و سایر موضوعات احصا و انشاء و گزارش مبسوط و مفصلی از حقانیت نظام جمهوری اسلامی ایران ارائه کرده اند که امیدواریم به صحن سازمان ملل و جامعه ملل برسد و مورد توجه ویژه قرار گیرد.
 

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده سرکرده گروهک تروریستی حرکت النضال، گفت: پرونده‌ این فرد در دادگاه انقلاب اسلامی تهران مورد رسیدگی قرار گرفته و ۵ جلسه دادگاه برگزار شده و قرار است فردا (چهارشنبه) جلسه بعدی در دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شود.
 

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص ارتباط و حمایت قوه قضاییه از خانواده زندانیان، اظهار داشت: در دوران ریاست حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای تاکید زیادی روی حمایت از خانواده زندانیان شده است. تمام همّ و غمّ دستگاه قضایی و تلاشی که صورت گرفته، در جهت بهبود شرایط مربوط به مددجویان و همچنین خانواده های آنان است.


سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: در تمام ایام با جلسات متعددی که در حوزه پایش، کاهش جمعیت کیفری و تنظیم امور زندانیان در مجموعه قوه قضاییه و دادگستری کل استان تهران برگزار شده است، هدف، کاهش آسیب ها و کاهش جمعیت کیفری بوده است.


ستایشی ادامه داد: سعی براین است که در راستای کاهش جمعیت کیفری کسانی که شرایط لازم را داشته باشند، از سیستم های الکترونیک موضوع ماده ۶۲ قانون مجازات اسلامی، از پایند الکترونیک و ظرفیت های هوشمند سازی استفاده کنند و بسیاری از افرادی که واجد شرایط بودند، تاکنون با استفاده از پابند از زندان خارج شده‌اند.


سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: در حوزه هوشمند سازی کارهایی که در قوه قضاییه صورت می‌گیرد منحصر به فرد است به طوری که در بحث هوشمند سازی و تمسک به ظرفیت های فناوری اطلاعات علاوه بر استفاده از ظرفیت قانونی پابند الکترونیک، در حال حاضر در بحث زندان های نیمه آزادی و زندان های باز این ظرفیت ها وجود دارد. بر اساس وظیفه‌ای که در تحقق شعار سال مقام معظم رهبری داریم، باید اشتغال را در تمام عرصه ها از جمله زندان ها متجلی کنیم که در حال حاضر فعالیت های خوبی در زمینه اشتغال زندانیان انجام شده است.
 

وی در خصوص حمایت قوه قضاییه از خانواده زندانیان گفت: حمایت از زندانیان و خانواده های ایشان، اقدام ارزشمند و کار بزرگی است. برای حمایت از زندانیان و خانواده‌های ایشان، سال گذشته حدود ۳۷۷ میلیارد تومان هزینه شده است و در این راستا کمیته امداد امام (ره) نیز کمک کرده است که سهم انجمن حمایت از زندانیان یک هزار و ۲۶۵ میلیارد و سهم کمیته امداد نیز بیش از ۲ هزار میلیارد تومان بوده که محقق شده است.


ستایشی در ادامه گفت: در سال گذشته بیش از ۴۷ هزار خانواده زندانیان تحت حمایت قرار گرفته اند و حتی کسانی که بیماری خاص و صعب علاج داشته اند مورد توجه قرار گرفته اند. همچنین باید از مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران تقدیر شود زیرا در زمان پایش به کمک تمام پزشکان و متخصصان مجموعه به معالجه کسانی که در زندان مشکل جسمی داشتند، پرداختند.


وی در خاتمه گفت: از خانواده های زندانیانی که دارای فرزند معلول بوده و زندانیانی که دارای همسر و فرزند معتاد بودند نیز حمایت شده. این امر بسیار دشوار است. در این راستا سرکشی به محل سکونت و رسیدگی به خانواده زندانیان همچنین دریافت تسهیلات از موسسات مالی، اعتباری و بانک ها، معرفی به قرض‌الحسنه ها و انجام کارهای حمایتی و مشاوره ای صورت گرفته است.

 

ارسال نظر: