X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 23 فروردین 1401
تعداد بازدید خبر : 1237
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 23 فروردین,1401 | 08:41 ق.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 23 فروردین,1401 | 08:19 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : پنجشنبه, 25 فروردین,1401 | 11:01 ب.ظ

کتاب «در میانه میدان» منتشر شد

  • کتاب «در میانه میدان» منتشر شد

کتاب "در میانه میدان: مجموعه سخنرانی ها، مکاتبات و گزارش های توجیهی در صیانت از حقوق مردم در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی" به نگارش دکتر کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم سابق جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی مستقر در وین، منتشر شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، غریب آبادی در مقدمه این کتاب در مورد هدف از تدوین این مجموعه، اینگونه نوشته است: "با توجه به اهمیت مباحث مربوط به آژانس و تفاهم هسته‌ای و مواضع جمهوری اسلامی ایران در این رابطه، لازم دیدم تا مطالب و متون ارائه شده در این رابطه ظرف چهل ماه فعالیت در وین (تیرماه ۱۳۹۷ تا مهرماه ۱۴۰۰) در قالب مجموعه منسجمی تدوین گردد. از این رو، مجموعه حاضر در سه فصل تنظیم گردید: سخنرانی ها در شورای حکام درخصوص تفاهم هسته‌ای و پادمان، مکاتبات و گزارشات توجیهی و روشنگرایانه، سخنرانی‌ها درخصوص سایر موضوعات مهم دستورکار آژانس".

فصل اول این کتاب تحت عنوان "سخنرانی ها در شورای حکام پیرامون برجام و پادمان"، شامل ۲۱ سخنرانی است. در مقدمه این فصل آمده است: "از زمان حصول برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال ۲۰۱۵ و مأموریت محوله به آژانس ذیل این تفاهم جهت راستی آزمایی و نظارت بر اجرای برجام در ایران و ارائه گزارشات منظم از سوی مدیرکل به شورای حکام، این موضوع از ۲۰۱۶ به بعد به طور ثابت در دستورکار نشست های شورای حکام قرار دارد و کشورهای مختلف نیز به اعلام نظر درخصوص گزارشات مدیرکل می پردازند.

از سوی دیگر، به دلیل یافتن برخی آلودگی های ناچیز هسته ای در سه مکان در ایران که متعلق به بیش از دو دهه قبل می باشد، مدیرکل آژانس در چارچوب پادمان نیز گزارشاتی را به شورای حکام در این رابطه ارائه می کند.

لازم به ذکر است که مواد هسته ای در چارچوب پادمان قرار می گیرند و ارتباطی با برجام ندارند. جمهوری اسلامی ایران در نشست های شورای حکام با ارائه سخنرانی های جامع، ضمن دفاع منطقی و مستدل از برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان و ارائه نظرات و دیدگاه های کشورمان در مورد گزارش های مدیرکل، به بیانیه های سایر دولت ها و همچنین ادعاهای احتمالی برخی اعضاء نیز پاسخ قاطع و مستدل ارائه می کند. این فصل به این دو موضوع اختصاص دارد و سخنرانی های ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران در نشست های شورای حکام پیرامون برجام و پادمان را به طور کامل ارائه می کند".
 

فصل دوم نیز با عنوان "مکاتبات و گزارشات توجیهی و روشنگرایانه" از  ۱۸ سند و گزارش تشکیل شده است. در مقدمه این فصل اینگونه آمده است: "یکی از کارکردهای ویژه سازمان های بین المللی از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی این است که کشورها می توانند مواضع خود را در قالب سند، نامه، یادداشت و گزارش توجیهی تهیه و تدوین و آن را به عنوان سند رسمی جهت درج در سوابق و همچنین استناد به آن ها در آینده، نزد آن سازمان به ثبت رسانند. در مورد آژانس بین المللی انرژی اتمی، نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در وین از این ظرفیت به خوبی استفاده نموده و مواضع اصولی و نظرات کشورمان را درخصوص موضوعات مختلف منعکس و به عنوان سند رسمی آژانس به ثبت رسانیده است.





از جمله این موضوعات، عبارتند از:
- تروریسم هسته ای و تهدید حمله به تأسیسات هسته ای صلح آمیز؛
- ترور و تهدید به ترور دانشمندان هسته ای؛
- ایمنی و امنیت مواد و اماکن هسته ای؛
- نقض های متعدد برجام توسط سایر طرف های تفاهم؛
- وضعیت اجرای برجام و توجیه اقدامات جبرانی ایران ذیل برجام؛
- وضعیت همکار های ایران با آژانس؛ و
- نقض اصل محرمانگی از سوی آژانس.
این فصل به اقدامات جمهوری اسلامی ایران درخصوص ثبت مواضع کشورمان و صیانت از حقوق ملت در قالب مستندسازی پرداخته است".
 

فصل سوم نیز تحت عنوان "سخنرانی ها درخصوص سایر موضوعات مهم در دستورکار آژانس" شامل  ۲۱ سخنرانی است.

در مقدمه این فصل آمده است: "شورای حکام و کنفرانس عمومی آژانس دستورکارهای مختلفی را مورد بررسی قرار می دهند، مانند: منطقه خاورمیانه عاری از سلاح های کشتار جمعی، وضعیت اجرای پادمان‌ها در خاورمیانه، برنامه هسته ای رژیم اسرائیل، کاربرد قدرت هسته ای، وضعیت کره شمالی و سوریه در رابطه با معاهده عدم اشاعه و موافقت نامه پادمان، همکاری و کمک های فنی، ایمنی و امنیت هسته ای، برنامه و بودجه آژانس، و ... . نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در وین با توجه به اهمیت موضوعات مختلف، ضمن مشارکت فعال در مباحث و موضوعات مزبور، مواضع و دیدگاه های کشورمان را در قالب سخنرانی های مختلف ملی ارائه می نماید.

همچنین، رایزنی های گسترده ای جهت جلب توجه قرار دادن شورای حکام و کنفرانس عمومی به برخی موضوعات مهم و راهبردی نظیر برنامه مخفی نظامی هسته ای رژیم صهیونیستی اسرائیل و وضعیت پادمان در عربستان سعودی از سوی نمایندگی دائم صورت می پذیرد. این فصل به گزیده ای از سخنرانی ها و مواضع اتخاذی نمایندگی دائم در جریان برگزاری نشست های شورای حکام و کنفرانس عمومی آژانس پیرامون موضوعات فوق الذکر می پردازد".

                                                                                                                                                                                                                                                                      
                                                                                                                 
                                                                                                                                                                                                                                                    




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

ارسال نظر: