X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 09 بهمن 1400
تعداد بازدید خبر : 179
تاریخ ثبت : شنبه, 09 بهمن,1400 | 04:59 ب.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 09 بهمن,1400 | 04:53 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 09 بهمن,1400 | 04:59 ب.ظ

افزایش صدور حکم اعدام برای سیاه‌پوستان در آمریکا

  • افزایش صدور حکم اعدام برای سیاه‌پوستان در آمریکا
رسانه‎های آمریکایی می‎گویند که یک مورد اعدام در این کشور با استفاده از روش تزریق مواد کشنده اجرا شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، ایالت اوکلاهاما آمریکا اعدام «دونالد گرانت» را با استفاده تزریق مواد کشنده اجرا کرد.

علاوه بر تگزاس، که با ۵۷۳ اعدام، سردمدار اعدام در آمریکا به حساب می‌آید، هیچ ایالتی بیش از اوکلاهاما، با اعدام ۱۱۴ زندانی، از سال ۱۹۷۶ تاکنون احکام اعدام را اجرا نکرده است.

بر اساس گزارش «بلک وال استریت تایمز»، «دونالد گرانت» به مدت دو دهه به دلیل ارتکاب قتل در سال ۲۰۰۱ در انتظار اعدام بوده است.

وکلای «گرانت»، می‎گویند که او دارای بیماری شدید روانی بوده و از اسکیزوفرنی رنج می‌برده است. از سه اعدام آخر اوکلاهاما، «گرانت» دومین مرد سیاه‎پوستی است که به مرگ محکوم شده است.

در واقع، از کل جمعیت اوکلاهاما تنها ۷.۸ درصد سیاه پوست هستند؛ با این حال، از سال ۱۹۷۷ تاکنون، ۳۱.۵ درصد از افرادی که در این ایالت اعدام شده‎اند، مردان سیاه‎پوست بوده‎اند.

این اختلاف در دیگر مناطق آمریکا نیز وجود دارد؛ در همان دوره زمانی، تقریباً ۱۴ درصد از جمعیت آمریکا سیاه پوست بودند، اما ۳۴ درصد از اعدام شدگان را مردان سیاه‏‎پوست تشکیل می‌دادند.

اطلاعات موجود یک درس تاریخی در مورد نحوه استفاده از «لینچ» و اعدام در آمریکاست و همچنین نشان می‌دهد که چگونه تبعیض به کل سیستم عدالت کیفری آمریکا نفوذ کرده است.

امروزه می‌توان خطی را از لینچ‌های قدیمی تا مجازات اعدام ردیابی کرد؛ در دوران برده داری، قتل‌های خارج از قانون علیه سیاه پوستان انجام می‌شده است؛ این عمل در نهایت به اعدام‌های مورد تایید دولت آمریکا تبدیل شد.

سال‌هاست که شکایتی مبنی بر اینکه پروتکل‌های اعدام اوکلاهاما ناقض قانون است، در دادگاه‌ها در جریان است؛ در ۲۸ فوریه، دادگاهی در مورد بررسی اعدام در این ایالت آغاز خواهد شد.

اگر دادگاه تصمیم بگیرد که پروتکل‌های اعدام اوکلاهاما مطابق قانون آمریکاست، حدود ۲۲ زندانی ممکن است فوراً تاریخ اعدام را دریافت کنند.

در همین حال «ملیسا لوسیو» یکی از پنج زن و تنها لاتین تبار محکوم به اعدام در ایالت تگزاس است.سال گذشته، طی یک حکم توسط دادگاه تجدید نظر آمریکا، درخواست تجدید نظر را از دست داد؛ در این ماه، یک قاضی حکمی را برای تعیین تاریخ اعدام او در آوریل امضا کرد.

اگر اجازه داده شود که روند اعدام ادامه یابد، این نخستین بار از سال ۲۰۱۴ خواهد بود که یک زن در تگزاس اعدام می‌شود.

ارسال نظر: