X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 14 دی 1400
تعداد بازدید خبر : 133
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 14 دی,1400 | 02:03 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 14 دی,1400 | 01:29 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 14 دی,1400 | 02:03 ب.ظ

فوت عادل کیانپور به دلیل اعتصاب غذا صحت ندارد/ حکم انحلال تشکل غیردولتی قطعی نیست

  • فوت عادل کیانپور به دلیل اعتصاب غذا صحت ندارد/ حکم انحلال تشکل غیردولتی قطعی نیست
خداییان در باره علت فوت عادل کیانپور، گفت: اینکه گفته شده وی به لحاظ اعتصاب غذا فوت کرده حسب گزارش ها صحت ندارد و منتظر هستیم پزشکی قانونی علت فوت وی را اعلام کند و هنوز تا این ساعت مشخص نیست که علت مرگ این زندانی چه بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، ذبیح الله خداییان، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) اظهار داشت: سردار سلیمانی از شخصیت‌های کم نظیر انقلاب اسلامی بود که شناخت ابعاد شخصیتی ایشان از جهات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و نظامی نیاز به زمان دارد. شهید سلیمانی سفیر صلح بود و صلح را برای همگان می خواست.

خداییان افزود: سردار سلیمانی بدون در نظر گرفتن دین، نژاد و مذهب صلح را برای تمامی جهان می‌خواست و همان صلحی که برای مردم ایران می خواست برای مردم عراق لبنان و سایر کشورها می خواست و همان صلحی که برای شیعیان می خواست، برای مردم اهل سنت، مسیحیان، ایزدیان و سایر ادیان می خواست. شهید سلیمانی نماد مبارزه با استکبار جهانی بود چرا که تربیت یافته مکتب انسان ساز اسلام بود.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه در روزهای دومین سالگرد شهید سلیمانی هستیم و تاکنون شاهد نبودیم که پرونده ترور سردار سلیمانی به مراجع قضایی بین المللی راه پیدا کند و مورد پیگیری قرار گیرد و گاه مشاهده شده واکنش ها صرفاً در حد مصاحبه و بیانیه بوده است و پرونده به مراجع حقوقی و بین‌المللی راه پیدا نکرده است و در پاسخ به اینکه چرا هنوز این پرونده به نتیجه نرسیده و برنامه قوه قضاییه برای پیگیری این پرونده چیست، گفت: در این خصوص معاون بین‌الملل قوه قضاییه گزارش‌هایی را به مردم شریف ایران رساند. انصافاً اقدامات خوبی از سوی دولت و قوه قضائیه هم از بعد داخلی و هم از بعد بین الملل صورت گرفته است.

وی ادامه داد: دو پرونده تشکیل شده یکی پرونده حقوقی که بسیاری از شهروندان داغدیده و خانواده معظم شهدا با طرح دعوای حقوقی در شعبه پنجم دادگاه عمومی و انقلاب تهران تشکیل داده اند که در جریان است و در کنار آن پرونده کیفری در دادگاه کیفری تشکیل شده که ۱۲۷ نفر از عاملان و مسببان ترور شهید سلیمانی تحت تعقیب هستند و به حدود ۹ کشور از جمله امریکا ۱۱ نیابت قضایی صادر شده است.

خدائیان گفت: همچنین در کشور عراق و با توجه به تفاهم نامه دوجانبه کارگروهی تشکیل شده و این کار گروه دو نشست در ایران و عراق داشته و در روزهای آتی سومین نشست هم در عراق برگزار می‌شود. همچنین پرونده‌ای در رابطه با این جنایت در سطح بین الملل تشکیل شده که هم مکاتباتی از ناحیه مردم و سمن ها و نهادهای مردم نهاد و مراجع قضایی صورت گرفته است و چه در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و چه در دیگر مراجع در ژنو و نیویورک اقداماتی صورت گرفته است.

وی در ادامه عنوان کرد: شاهد بودید گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر ترور شهید سلیمانی را محکوم کرد و اعتقاد دارم با کمک معاونت حقوقی رئیس‌جمهور وزارت امور خارجه و معاونت بین الملل قوه قضاییه پیگیری جدی تری صورت گیرد تا در مراجع بین المللی مانند دیوان بین المللی دادگستری با طی مراحل خاص، اقدامات صورت گیرد.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: برای تمامی مردم روشن است که در رابطه با ایران هم انتخاب گزارشگر ویژه، سیاسی است و ایران کشوری نیست که به گزارشگر ویژه حقوق بشری احتیاج داشته باشد. ایران کشوری است که برعکس کشورهایی که رنگ انتخابات ندیده‌اند، مسئولانش با انتخاب مردم مسئولیت را برعهده می‌گیرند. ایران کشوری است که از قوانینی برخوردار است که جزو مترقی ترین قوانین در حوزه حقوق بشر است؛ اما در مقابل کشورهایی را می‌بینیم که انتخابات ندیده اند و زنان حتی از حق رانندگی هم برخوردار نیستند؛ ولی برای آنها گزارشگر ویژه انتخاب نمی‌شود.

خداییان گفت: بررسی کنید مستنداتی که این گزارشگر ویژه انتخاب می‌کند از چه کسانی تحویل گرفته می شود و شهود آن چه کسانی هستند که باید گفت همان کسانی هستند که دستشان به خون مردم ایران آلوده است و ۱۷ هزار از مردم بیگناه ایران را به شهادت رساندند. بنابراین موضع ما کاملاً صریح است؛ ما مدعی حقوق بشر هستیم اما حقوق بشر واقعی و حقوق بشر اسلامی‌؛ نه حقوق بشری که برخورد دوگانه با آن صورت می گیرد.

خداییان در ادامه پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سخنگوی وقت قوه قضاییه در تیرماه سال گذشته در نشست خبری از بازداشت سه نفر از اعضای یک تشکل غیر دولتی خبر داد و این که آخرین وضعیت پرونده این متهمان اکنون به کجا رسیده است، گفت: در ارتباط با این تشکل یک پرونده در محکمه حقوقی تشکیل شد و وزارت کشور تقاضای انحلال این تشکل را کرده بود و ادعا داشتند این جمعیت بدون مجوز فعالیت میکند و فعالیتش هم در چارچوب قانون نیست که در شعبه ۵۵ دادگاه عمومی این پرونده پیگیری شد و حکم انحلال جمعیت صادر شد و با توجه به آنکه حکم قابل تجدیدنظر بود و تجدیدنظرخواهی صورت گرفت پرونده در مرحله تجدید نظر در حال بررسی است و بنابراین حکم به انحلال هنوز قطعی نیست.

وی ادامه داد : سه نفر در ارتباط با این جمعیت دارای اتهاماتی هستند یعنی اتهاماتی که متوجه خود اشخاص است و بر همین اساس تحت تعقیب قرار گرفته‌اند و پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب تهران مطرح رسیدگی است و متهمین با قرار تامین آزاد هستند که در صورت صدور قرار مجرمیت یا جلب به دادرسی پرونده با کیفرخواست به دادگاه ارسال می شود. تاکنون پرونده این سه نفر به دادگاه ارسال نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص فوت زندانی عادل کیانپور در زندان اهواز و علت فوت وی اظهار داشت: این شخص دارای محکومیت به حبس بوده و در اجرای حکم قطعی در حال تحمل مجازات خود بوده است. بنده دیدم که برخی از رسانه ها نوشته بودند این شخص اتهام سیاسی داشته اما جرمی که وی به ارتکاب آن محکوم شده بود سیاسی نبوده و هیچ کشوری هم این جرم را سیاسی تلقی نمی کند.

وی گفت: این شخص به مجازات حبس محکوم شده بود و در حال طی کردن مجازات خود بود و محکومیت مالی هم داشت. حسب گزارشی که بنده از رئیس کل دادگستری استان گرفتم این شخص در حال اعتصاب غذا نبوده است و در زندان بدون آنکه مشکلی داشته باشد اعلام نارضایتی کرده؛ حالش بد می شود و توسط پزشک زندان به بیمارستان اعزام می‌شود؛ اما متاسفانه فوت می کند.

خداییان تصریح کرد: اینکه گفته شده وی به لحاظ اعتصاب غذا فوت کرده حسب گزارش ها صحت ندارد و منتظر هستیم پزشکی قانونی علت فوت وی را اعلام کند و هنوز تا این ساعت مشخص نیست که علت مرگ این زندانی چه بوده است.

ارسال نظر: