X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 23 آذر 1400
تعداد بازدید خبر : 826
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 23 آذر,1400 | 04:12 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 23 آذر,1400 | 03:51 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 23 آذر,1400 | 04:12 ب.ظ

پنج میلیون یتیم حاصل جنگ و مداخله نظامی آمریکا در عراق

  • پنج میلیون یتیم حاصل جنگ و مداخله نظامی آمریکا در عراق
تبعات سالها جنگ و خونریزی که حاصل طرحها و مداخلات نظامی آمریکا در عراق بوده، اکنون نتایج فاجعه بار خود را در گزارشهای نهادهای بین المللی درباره وضعیت این کشور نمایان می کند و در این راستا کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل در آخرین گزارش اعلام کرد که پنج درصد یتیمهای جهان در عراق هستند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، نقشه هایی که در دوران دیکتاتوری «صدام» از سوی آمریکا به وی ارایه شد و دست این جنایتکار تاریخ منطقه را به خون میلیونها نفر آلوده کرد. صدام با تحریک و پشتیبانی آمریکا به ایران حمله نظامی کرده و هشت سال جنگ را به مردم دو کشور تحمیل کرد.

پس از آن بار دیگر دیکتاتور عراق با تحریک واشنگتن کشور کویت را اشغال کرد و ایالات متحده با یک نقشه از پیش طراحی شده، بار دیگر به بهانه آزاد کردن کویت، با عراق وارد جنگ شد که حاصلی جز کشتار و قتل غیرنظامیان نداشت.

صدام در طول سالها جنگ با بمباران شیمیایی شهرهای کشور خود، هزاران نفر را قربانی جاه طلبی کرده و در عین حال با سرکوب خونین شهروندان این کشور، بسیاری از کودکان عراقی را بی سرپرست کرد.

در سال 2003 نیز دولت «جرج بوش» به بهانه وجود سلاحهای کشتار جمعی که هرگز به اثبات نرسید، به عراق حمله نظامی کرد که تاکنون تبعات این حمله گریبان این کشور را گرفته است. در زمان اشغال عراق توسط نظامیان آمریکایی گروههای تروریستی متعددی نیز با حمایت واشنگتن در این کشور سربرآوردند که از خونخوارترین آنها «داعش» بود که به اعتراف مقامات کاخ سفید، توسط آمریکا تاسیس و حمایت شد.

پس از سالها جنگ و بحران، تبعات اقتصادی و اجتماعی آن دولت و شهروندان عراق را گرفتار مسایلی کرده که حل و فصل آنها به میلیاردها دلار منابع مالی و سالها تلاش نیاز دارد.

کمیساریای حقوق بشر وابسته به سازمان ملل در آخرین گزارش خود از عراق که به بهانه سالگرد استقلال این کشور تهیه کرده است، اعلام کرده که بیش از پنج میلیون کودک یتیم در عراق وجود دارد که پنج درصد کل یتیمان جهان است.

روزنامه «الشرق الاوسط» چاپ لندن در این ارتباط نوشت که شاخص هایی که یکشنبه گذشته توسط کمیساریای مستقل حقوق بشر منتشر شد، ارقام و آمارهای تکان دهنده ای را در مورد وضعیت نفوس در این کشور، به ویژه موارد مربوط به زندگی، امنیت و آزادی ها، همچنین مسائل آموزشی، بهداشت، بیکاری و از دست دادن پدر و مادر کودکان نشان داده است.

شاخص کمیساریای حقوق بشر بر اساس ارقام «یونیسف» نشان می دهد که در عراق 5 میلیون یتیم وجود دارد که حدود 5 درصد از کل یتیمان جهان است. این امر، نشان دهنده میزان تلفات و فجایع انسانی ناشی از خشونت بر جمعیت این کشور به ویژه کودکان است.

کمیساریا حقوق بشر همچنین فاش کرد که با توجه به وضعیت فقری که خانواده های فقیر تجربه می کنند، یک میلیون کودک عراقی وارد بازار کار شده اند. علاوه بر این، 45 هزار کودک به دلیل عضویت در گروه تروریستی داعش، فاقد مدارک شناسایی رسمی هستند.

طبق گزارش ایرنا، الشرق الاوسط در ادامه آورده است: نخست وزیری عراق یکشنبه گذشته و به مناسبت صدمین سالگرد تأسیس دولت این کشور در سال 1921 توسط «ملک فیصل دوم»، جشن بزرگی را با حمایت «مصطفی الکاظمی» در ساختمان کاخ دولتی ترتیب داد.

این در حالی است که نبرد برای این دولت، در بحبوحه بحران های سیاسی، اقتصادی و امنیتی، جدال شدیدی شدید در مورد مفهوم میهن پرستی و ترس از صلح اجتماعی ادامه دارد.

با این وجود جامعه عراق در حالی با تبعات سالها جنگ و خونریزی که توسط آمریکا و متحدانش به مردم این کشور تحمیل کرده، اکنون باید با مسایل دیگر اقتصادی و اجتماعی دست و پنجه نرم کند که اینها نیز محصول نقشه های شوم واشنگتن بوده اند.

ارسال نظر: