X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 09 شهریور 1400
تعداد بازدید خبر : 105
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 09 شهریور,1400 | 02:54 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 09 شهریور,1400 | 02:43 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 09 شهریور,1400 | 03:22 ب.ظ

تشریح آخرین وضعیت پرونده ترور شهید سلیمانی و واکسن‌های تقلبی/ شناسایی 6 نفر در ماجرای اوین

  • تشریح آخرین وضعیت پرونده ترور شهید سلیمانی و واکسن‌های تقلبی/ شناسایی 6 نفر در ماجرای اوین

سخنگوی قوه قضائیه، آخرین وضعیت پرونده های ترور شهید سلیمانی و واکسن های تقلبی را در نشست خبری خود با خبرنگاران تشریح کرد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، ذبیح‌الله خداییان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: قوه قضاییه حافظ جان، مال و آبروی مردم است؛ قوه‌ای است که نظارت بر حسن اجرای قانون را بر عهده دارد؛ لذا انتظار همگان از قوه قضاییه این است که بیش از سایر قوا ملتزم به اجرای قانون باشد.
 

تشریح آخرین وضعیت پرونده‌های واکسن تقلبی


سخنگوی قوه قضاییه در ادامه در خصوص پرونده واکسن‌های تقلبی گفت: در خصوص تهیه و توزیع واکسن‌های تقلبی در دادسرای تهران سه پرونده تشکیل شده که در یک پرونده دو نفر تحت تعقیب قرار گرفتند و اعتراف کردند که با تهیه واکسن‌های تقلبی به حدود ۳۰ نفر تزریق انجام داده‌اند.
 

وی بیان داشت: در پرونده دیگری دو نفر دیگر تحت تعقیب قرار گرفتند و در یک پرونده هم یک نفر تحت تعقیب است. روش کار به این شکل بوده که پوکه‌های واکسن را از طرق مختلف و با کمک بعضی از پرسنل مراکز درمانی و داروخانه‌ها تهیه و با تزریق داروی تقلبی، سعی می‌کردند مبالغی را به ازای هر تزریق بین دو تا سه میلیون از افراد اخذ کنند.
 

خداییان ادامه داد: در دادسرای البرز هم پرونده‌ای تشکیل شده که ۴۹ نفر شاکی دارد و افراد از طریق کلاهبرداری و تهیه و توزیع واکسن‌های تقلبی، حدود ۴۷۰ میلیون تومان از مردم اخذ کرده‌اند. این پرونده‌ها در مرحله تحقیقات مقدماتی است و در صورت ارجاع به دادگاه و صدور حکم، به اطلاع مردم شریف خواهد رسید.


روند رسیدگی به ماجرای فیلم‌های ندامتگاه اوین
 

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه درباره روند رسیدگی به ماجرای فیلم‌های ندامتگاه اوین گفت: صحنه‌هایی که در فیلم‌های منتشره مشاهده می‌شود، مغایر قانون بوده و به هیچ وجه قابل قبول و قابل توجیه نیست. بر این اساس قوه قضاییه اصرار بر برخورد با متخلفین دارد و از سوی ریاست قوه نیز در ابتدای امر دادستان کل کشور مسئول و مأمور پیگیری این موضوع شد تا نسبت به شناسایی مسببین این قضیه اقدام کند. وی نیز اکیپی را مأمور کرد و حدود سه روز در زندان اوین بودند و موضوع را بررسی کردند که بر این اساس شش نفر شناسایی شدند. چهار نفر به دادسرای نظامی و دو نفر به دادسرای عمومی و انقلاب تهران معرفی شدند که برخی از آن‌ها با قرار تأمین در بازداشت هستند. دستور احضار دو نفر دیگر صادر شده است و با برخی از متخلفین هم در زمان خودش برخورد شده است.
 

آخرین وضعیت پرونده پیگیری ترور شهید حاج قاسم سلیمانی


خداییان در پاسخ به سئوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده پیگیری ترور شهید حاج قاسم سلیمانی و همکاری‌های انجام شده فیمابین ایران و عراق در این زمینه، اظهار داشت: در سفری که سال گذشته ریاست وقت قوه قضاییه به عراق داشت تفاهم نامه‌ای بین دستگاه قضایی ایران و عراق به امضا رسید که در بند اول آن تفاهم نامه، مقرر شد که هر دو دستگاه قضایی این کشور‌ها صلاحیت رسیدگی به این پرونده را دارند و جهت تکمیل تحقیقات و جمع آوری دلایل و مدارک با یکدیگر همکاری لازم را داشته باشند.
 

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه افزود: در این ارتباط، پرونده از قبل در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شده بود که حدود ۴۵ نفر از مسئولان آمریکایی تحت تعقیب هستند، تعدادی از اتباع عراقی با این افراد همکاری داشته اند که به اطلاع کشور عراق رسیده و تقاضای معاضدات قضایی شده است. برای متهمان این پرونده که در واقع آمریکایی هستند، با رعایت موازین بین المللی، ابلاغیه‌هایی از طریق اداره کل امور بین الملل و از مبادی دیپلماتیک به آدرس‌های آن‌ها ارسال شده که ظرف مدت ۶۰ روز بتوانند از خودشان دفاع کنند.
 

وی در ادامه تصریح کرد: نیابت قضایی در راستای معاضدت قضایی برای تعدادی از کشور‌ها منطقه ارسال شده و منتظر اعلام نتیجه هستند و دلایل و مدارک بسیار زیادی جمع آوری شده، با دستگاه‌های اطلاعاتی، انتظامی، امنیتی بیش از ۵۰۰ مورد مکاتبه صورت گرفته که در زمینه جمع آوری دلایل و مدارک همکاری کنند و در آینده نزدیک قرار جلب به دادرسی این افراد صادر و به دادگاه ارسال خواهد شد، در این خصوص کشور عراق هم با مکاتباتی که صورت گرفته همکاری لازم را داشته است و منتظر نتیجه نهایی پرونده هستیم.

 

ارسال نظر: