X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 04 مرداد 1400
تعداد بازدید خبر : 134
تاریخ ثبت : دوشنبه, 04 مرداد,1400 | 11:19 ق.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 04 مرداد,1400 | 11:01 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 04 مرداد,1400 | 11:19 ق.ظ

اثرات مخرب تحریم‌ها بر ورزش ایران

  • اثرات مخرب تحریم‌ها بر ورزش ایران
وزیر ورزش و جوانان کشورمان گفت: تحریم ها تاثیرات خیلی مخربی روی ورزش کشور گذاشته، تقریبا همه مبادلات ارزی ما متوقف شده و در حد خیلی محدود از کانال‌های غیررسمی و از طریق صرافی‌های نه چندان مطمئن کارها انجام می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، ورزش یک پدیده اجتماعی و البته تاثیرگذار است، چرا که اتفاقات و نتایج آن تنها معطوف به فرد یا گروهی خاص نیست و پیروزی‌ها و شکست قهرمانان، ورزشکاران و حتی تیم‌های ورزشی، کل جامعه را در بر می‌گیرد. شادی مردم از پیروزی تیم‌های ملی ورزشی و ناراحتی آنها از شکست‌هایی که در میدان ورزش رقم می‌خورد نشان از اهمیت این موضوع دارد.

در همین روزهای اخیر دیدیم مدال طلای جواد فروغی در تیراندازی بازی‌های المپیک توکیو تا چه حد برای مردم غرورآفرین بود. یا بردهای شیرین تیم ملی والیبال به ویژه در برابر لهستان و یا پیش از آن صعود تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات انتخابی جام جهانی 2022 از گروهی که شاید خیلی ها به آن ناامید بودند و ...

اثرات مخرب تحریم بر ورزش

مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان در گفت‌وگو با ایرنا در خصوص اثرات مخرب تحریم بر ورزش می‌گوید: من در پایان ۴ سال خدمت در عرصه مدیریت ورزش کشور باید به مردم عزیزمان بگویم تحریم ها تاثیرات خیلی مخربی روی ورزش کشور گذاشت، تقریبا همه مبادلات ارزی ما متوقف شده و در حد خیلی محدود از کانال‌های غیررسمی و از طریق صرافی‌های نه چندان مطمئن کارها انجام می شود ضمن اینکه افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی هم باعث شد که ما در اعزام ها دچار مشکل شویم.

وی می‌افزاید: در گذشته اگر با ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان اعزامی را  انجام می دادیم الان همان اعزام با یک و نیم میلیارد انجام می شود. قیمت بلیت هواپیما، اسکان هتل ها افزایش پیدا کرده و این مشکل ساز است. البته هزینه ها به لحاظ ارزی همان است اما چون ورزش سهم ارزی دولتی نداشته و برای هزینه های خود از دولت ریال دریافت می کند، طبیعی است با افزایش نرخ دلار مشکلات مالی بیشتر هم می شود. 

پاداش ها و جوایز دلاری که وجود دارد اما به دلیل تحریم ها قابل بهره برداری و استفاده نیست

وزیر ورزش و جوانان در ادامه تصریح کرد: پول هایی داریم که نمی توانیم انتقال دهیم، تیم های باشگاهی و ملی ما به دلیل نتایج و صعودهایی که داشتند جوایزی را دریافت کرده اند اما امکان انتقال آن وجود ندارد. این جوایز به دلیل صعود از مراحل گروهی و بردهای تیم های فوتبال باشگاهی ایران است، مثلا پرسپولیس حدود ۳ میلیون و دویست هزار دلار و استقلال حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار از AFC  طلبکار هستند اما این پول غیرقابل استفاده است.

وی یادآور شد: فدراسیون فوتبال هم حدود ۷ میلیون دلار از فیفا طلبکار است که بابت کمک‌هایی است که کشورهای مختلف در قالب برنامه‌های مصوب دریافت کرده اند اما به دلیل همین تحریم ها قابل انتقال، بهره‌برداری و استفاده نیست.

تحریم اجازه حضور خارجی ها را در ورزش نمی دهد

سلطانی فر بیان کرد: تحریم هایی ناجوانمردانه ای که علیه ورزش اعمال شده این بخش را درگیر کرده و شرایط سختی را به وجود آورده است. به عنوان مثال همین مشکلاتی که امروز در باشگاه‌ها شاهد هستیم به دلیل مسایلی است که برایمان رقم زده اند، بازیکنان و مربیان خارجی به ایران می آیند و کار می کنند اما به دلیل تحریم نمی توانیم در موعد مقرر مطالبات آنها را پرداخت کنیم تا در نهایت کار به شکایت رسیده و پرونده هایی علیه ایران در محاکم بین المللی تشکیل و خسارت هایی نیز در نهایت به ورزش ما وارد می شود.

وی همچنین تاکید کرد: این ها عوارض ظاهری و ملموس تحریم‌هایی است که علیه مردم ایران اعمال می شود. تصمیم فدراسیون فوتبال که در حدود یک سال و نیم قبل گرفته شد نیز بابت همین مساله بود تا از بازیکن و مربیان خارجی استفاده نشود تا مشکلات به حداقل برسد.



برچسب ها:
ارسال نظر: