X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 09 تیر 1400
تعداد بازدید خبر : 861
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 09 تیر,1400 | 02:15 ب.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 09 تیر,1400 | 01:51 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 09 تیر,1400 | 02:23 ب.ظ

هفته حقوق بشر امریکایی؛ فرصتی مناسب برای تبیین جنایات واشنگتن

  • هفته حقوق بشر امریکایی؛ فرصتی مناسب برای تبیین جنایات واشنگتن

شخصیت‌های سیاسی و اندیشمندان جمهوری اسلامی ایران و پاکستان با انتقاد از رویکرد مغرضانه آمریکا در قبال کشورهای مستقل و استفاده از سیاست زور و تحریم، اعلام کردند سکوت جهان در برابر جنایات واشنگتن و نقض آشکار حقوق بشر باید به پایان برسد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، همزمان با هفته جهانی حقوق بشر آمریکایی و سالگرد واقعه تروریستی هفتم تیر، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد و همکاری ستاد حقوق بشر ایران و مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران،  نشست «حقوق بشر آمریکایی از منظر نخبگان پاکستانی» به صورت وبیناری برگزار شد.

در این نشست دکتر «محمود واعظی» استاد دانشگاه تهران، «سید احسان خاندوزی» نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ایران، دکتر «قندیل عباس کاظمی» تحلیل گر امور سیاسی و استادیار بخش سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه قائد اعظم اسلام‌آباد و دکتر «عبدالباسط مجاهد» پژوهشگر و استادیار علوم تاریخ دانشگاه علامه اقبال اسلام‌آباد به ارائه دیدگاه‌های خود در مورد ماهیت و عملکرد حقوق بشر آمریکایی پرداختند.

تحریم های دارویی امریکا علیه ایران نمونه بارز نقض حقوق بشر آمریکایی است

قندیل عباس استادیار بخش سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه قائد اعظم اسلام‌آباد و تحلیل گر امور سیاسی به موضوع حقوق بشر آمریکایی پرداخت و گفت: تحریم‌های اقتصادی ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران علاوه بر تحریم مسائل بهداشتی، شامل ممنوعیت ورود دارو نیز شده است و این یک نمونه بارز از نقض حقوق بشر از نوع آمریکایی می‌باشد.

وی افزود: رویکرد خصمانه آمریکا علیه ایران غیر منطقی و ناعادلانه است. ترامپ رئیس جمهوری وقت آمریکا در کنترل ویروس کرونا درمانده شد و نتوانست آن را مهار کند لذا چین را در این خصوص متهم کرد.

این اندیشمند پاکستانی افزود: حقوق بشر نه فقط امری مقدس است بلکه ابزاری برای دفاع از حقوق مردم نیز می‌باشد. حقوق بشر برای مقابله با تروریسم است و آمریکا به عنوان یکی از قدرت‌های جهانی نیز می‌بایست از ساختار سازمان ملل در زمینه حقوق بشر پیروی و تبعیت نماید. این در حالی است که آمریکایی‌ها با حملات هواپیماهای بدون سرنشین مردم بی‌دفاع را قتل عام می‌کنند و همواره در امور سایر کشورها دخالت می‌نماید.

وی پیرامون حقوق بشر گفت: پاسداشت حقوق بین الملل بشر برای همگان الزامی است و نباید از آن تخطی و یا بی‌احترامی صورت پذیرد. ارگان‌های مختلف حقوق بشر مسئولیت اجرای صحیح آن را بر عهده دارند و یک کمیته عالی برای نظارت آن وجود دارد ولی آمریکایی‌ها از حقوق بشر سوء استفاده می‌کنند.
 


همه باید بدون تبعیض از حقوق بشر استفاده کنند

دکتر سید احسان خاندوزی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ایران طی سخنانی در خصوص حقوق بشر آمریکایی اظهار داشت: باید از سیاسی‌سازی حقوق بشر پرهیز شود. براساس منشور حقوق بشر سازمان ملل متحد و سند حقوق بشر که در سال ۱۹۴۵ آماده و به زبان های زنده جهان ترجمه شده است، همه می‌توانند بدون تبعیض از حقوق بشر استفاده و بهره برداری نمایند، این در حالی است که قدرت‌های استکباری از حقوق بشر سوء استفاده می‌ کنند.

وی افزود: حمله آمریکا به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران نمونه ای از این جنایات و مصداق بارز نقض حقوق بشر می‌باشد.

جهان اسلام علیه اسرائیل باید موضع یکسانی اتخاذ کند

دکتر عبدالباسط مجاهد محقق و دانشمند استادیار علوم تاریخ دانشگاه علامه اقبال اسلام‌آباد نیز طی سخنانی در خصوص حقوق بشر آمریکایی گفت: اسرائیل به عنوان رژیم اشغالگر قدس به مردم بی‌گناه فلسطین با پشتیبانی آمریکا ظلم و ستم می‌کند و مانع ورود فلسطینی‌ها به مسجد الاقصی می‌شود.

وی اظهار داشت: امام خمینی (ره) رهبر بزرگ انقلاب اسلامی ایران به درستی فرمودند که آمریکا شیطان بزرگ است چون اسرائیل با پشتیانی آمریکا جنایات خود را در فلسطین ادامه می‌دهد و مردم بی‌گناه را فلسطین را به قتل می‌رساند. جهان اسلام باید متحد شود و مواضع مشترکی اتخاذ نماید.

این استاد پاکستانی افزود: کشورهای اسلامی باید یک اتحادیه مشترک کشورهای اسلامی تشکیل دهند تا بتوانند جلوی جنایت آمریکایی-صهیونیستی را بگیرند. مسلمانان جهان اگر در قبال جنایت و ظلم آنان پاسخ ندهند، در نتیجه استکبار جهانی حملات خود را وسیع‌تر خواهند کرد.

افشاگری چهره پلید آمریکا در هفته حقوق بشر آمریکایی دارای پیام مهمی است

دکتر واعظی استاد دانشگاه تهران نیز در این نشست به جنایات متعدد آمریکا علیه ملت بزرگ ایران نظیر سالگرد ترور نافرجام حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی) ، سانحه سقوط هواپیمای مسافربری، حمله شیمیایی به سردشت، حادثه هفتم تیر که همگی با حمایت مستقیم آمریکای جنایتکار صورت گرفته و نامگذاری ششم تا دوازدهم تیرماه از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به عنوان هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی اشاره کرد.

وی گفت: ابتکار مقام معظم رهبری در نامگذاری هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی دارای پیام‌های بسیار مهمی است و باید از این فرصت برای روشنگری و بصیرت‌افزایی بمنظور بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی و افشای چهره زشت آمریکا و تبیین حقوق بشر اسلامی در افکار عمومی و مجامع حقوقی داخلی و بین المللی استفاده کرد.


 

ارسال نظر: