X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 06 تیر 1400
زارع پور خبر داد:
تعداد بازدید خبر : 137
تاریخ ثبت : یکشنبه, 06 تیر,1400 | 11:47 ق.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 06 تیر,1400 | 11:33 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 06 تیر,1400 | 11:47 ق.ظ

انجام بیش از ۲۰۰ هزار جلسه دادگاه به صورت الکترونیک

  • انجام بیش از ۲۰۰ هزار جلسه دادگاه به صورت الکترونیک

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با اشاره به این مطلب که مرکز شبانه روزی در دستگاه قضا برای پالایش و امنیت سامانه‌ها وجود دارد، گفت: تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار جلسه دادگاه زندانیان به صورت الکترونیک انجام شده است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، عیسی زارع پور رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به برگزاری جلسات دادرسی به صورت الکترونیک اظهار داشت: در قانون و در ماده ۵۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری این اجازه به قوه قضاییه داده است و استفاده از ارتباطات تصویری را در دادرسی تجویز کرده است و این امکان بود؛ اما به دلیل عدم رغبتی که وجود داشت، این کرونا به اعتقاد ما تسهیل کننده بود و علی رغم اینکه برخی از استان‌ها تلاش کرده بودند از این ابزار‌های استفاده کنند خیلی انگیزه‌ای برای استفاده نبود؛ چرا که تجویز شده بود و اجباری وجود نداشت.
 

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در ادامه گفت: در تیرماه سال گذشته جلسه دادگاهی را داشتیم که زندانی در زندان رفسنجان بود و جلسه دادگاه در دادگاه کیفری یک در کرمان بود. رئیس کل دادگستری از اتاق خود در جلسه شرکت کرد و رئیس قوه قضاییه از اتاق خودر در تهران شرکت کرد و متهم در زندان بود و جلسه دادگاه به شکل حضوری با حضور سه قاضی برگزار شد.
 

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار جلسه رسیدگی و تحقیق از زندانی به شکل الکترونیکی برگزار شده و تمام زندان‌ها را تجهیز کردیم و تمام واحد‌های قضایی تجهیز شدند و امروز ۵ هزار اتاق دادرسی الکترونیک افتتاح کردیم که مجموع اتاق هایمان به هشت هزار رسیده است.
 

زارع پور بیان کرد: پیش از این دو زیرساخت داشتیم که یکی برای ارتباط با زندان بر شبکه ملی عدالت برای تحقیق از زندانی بود و زیرساخت دیگری برای ارتباط با مردم در خانه‌ها و محل کارشان بود. بر زیرساخت دوم تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار دادگاه در یک سال گذشته برگزار شده است که تعداد زیادی از آن‌ها با خارج از کشور بوده است. در یکی از موارد، خواهان پرونده از کارکنان نیروی دریایی ارتش روی عرشه کشتی در دریای عمان بود و در ماموریت بود. پیش از این، این دادگاه‌ها تجدید وقت می‌شد و همین امر باعث اطاله دادرسی می‌شد.
 

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اذعان کرد: یکی دیگر از طرح‌هایی که امروز افتتاح شد، این است که ما این دو زیرساخت را یکی کردیم؛ یعنی بر یک بستر همکار ما در شعبه نشسته است و از پشت همان سیستمی که کار‌های اداری خود را انجام می‌دهد هم می‌تواند به زندان متصل شود و هم می‌تواند به خانه‌های مردمی متصل شود.
 

وی بیان کرد: هفته پیش جلسه دادگاهی را داشتیم که در اراک برگزار شد که متهم در زندان بود و شاکی در خانه خود بود و همکارمان در شعبه بود. این چیز‌ها قبلا جزء آرزو‌های قوه قضاییه بود. در همان ابتدای امر که به قوه قضاییه می‌خواستم بیایم، گفته شده بود که دادگاهی در آمریکا برگزار شده که هفت وکیل از هفت نقطه آمریکا در این دادگاه شرکت کردند. در جمهوری اسلامی زیرکوه نیز چنین امکاناتی دارد.
 

زارع پور با اشاره به بخشنامه رئیس قوه قضاییه گفت: بر اساس این بخشنامه مکلف شدیم ظرف شش ماه کل کشور را تجهیز کنیم و اکنون بیش از ۶۰ درصد از شعب ما تجهیز شدند و تا آخر شهریور همه شعب تجهیز می‌شوند و رئیس قوه قضاییه در این بخشنامه تاکید کرد که هر جا تجهیزات وجود دارد اولویت با برگزاری دادگاه به شکل آنلاین و برخط است.
 

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه بیان کرد: امیدواریم با راه افتادن این زیرساخت مردم ما در همه جای کشور بتوانند از این امکان استفاده کنند. بیش از ۷۰ درصد اعزام‌های فیزیکی حذف شده است. گواهی عدم سوء پیشینه در حال حاضر در برخی از شهر‌ها کمتر از یک ساعت انجام می‌شود و از امروز رونوشت الکترونیکی این درخواست را برای مرجع مورد نظر ارسال می‌کنیم. امروز قوه قضاییه را برای مدیران دستگاه قضا تبدیل به اتاق شیشه‌ای کرده‌ایم.
 

وی ادامه داد: یکی از معضلات طول کشیدن پرونده‌ها رفت و آمد لوایح است که کاملا الکترونیکی شده است و  تاکنون ۴۰ استعلام را الکترونیکی کرده‌ایم. ثبت شکواییه از داخل منزل از کار‌های مهم هست که مردم در صورتی که برایشان مشکلی پیش بیاید از همان منزل شکواییه را ثبت کنند. یکی از بخش‌هایی که امروز افتتاح شد سامانه‌ای است که دارایی افراد در آن مشخص می‌شود.

 

ارسال نظر: