X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 24 خرداد 1400
سخنگوی وزارت خارجه خبر داد:
تعداد بازدید خبر : 95
تاریخ ثبت : دوشنبه, 24 خرداد,1400 | 06:16 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 24 خرداد,1400 | 05:48 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 24 خرداد,1400 | 09:39 ب.ظ

ارسال اقلام مورد نیاز نمایندگی های ایران در سایر کشورها برای رای دادن شهروندان ایرانی

  • ارسال اقلام مورد نیاز نمایندگی های ایران در سایر کشورها برای رای دادن شهروندان ایرانی

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بر اساس برآورد‌های غیر رسمی ما حدود ۳ و نیم میلیون نفر واجد شرایط در خارج از کشور داریم. در فروردین ماه سال جاری هم تمامی اقلام ملزومات و نیاز‌های نمایندگی‌ها ارسال و تامین شد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود با بیان اینکه بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران تمامی ایرانیان فارغ از اینکه در کجای این عالم خاکی هستند می‌بایست این دسترسی را برای رأی دادن داشته باشند که در تعیین سرنوشت خودشان و فرزندانشان مشارکت داشته باشند، اظهار داشت: در همین چارچوب انتخابات ریاست‌جمهوری همواره علاوه بر ایران در تمامی نقاطی که ممکن بود در سراسر دنیا صندوق رای گذاشته شود برگزار شده است.
 

وی افزود: مسئول برگزاری انتخابات در خارج از کشور مطابق مقررات جمهوری اسلامی ایران وزارت امور خارجه است. ستاد مرکزی انتخابات هم ناظر است و هم این ساز و کار در وزارت خارجه و برای وزارت خارجه در خارج از کشور هم وجود دارد. ما ستاد انتخابات داریم و هم ناظر وزارت امور خارجه.
 

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید براینکه این از فرایند حداقل ۶ ماه قبل در وزارت امور خارجه آغاز شده است، گفت: برای تسهیل این انتخابات در خارج، در معاونت امور کنسولی، مجلس و ایرانیان خارج از کشور ستاد انتخاباتی تشکیل داده است که  در آذر ماه سال گذشته ما به کلیه نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج و سفارتخانه‌ها طی نامه‌ای، دستورالعملی را صادر کردیم و از آن‌ها خواستیم که پس از ابلاغ این دستورالعمل تمامی واجدین شرایط شان را برای اخذ رأی در حوزه ماموریتی خودشان ارسال و به مرکز اعلام کنند.


خطیب‌زاده تصریح کرد: بر این اساس و بر اساس برآورد‌های غیر رسمی ما حدود ۳ و نیم میلیون نفر واجد شرایط در خارج از کشور داریم. در فروردین ماه سال جاری هم تمامی اقلام ملزومات و نیاز‌های نمایندگی‌ها ارسال شد و سعی شد تامین شود. با هماهنگی ستاد انتخابات کشور و حضور نمایندگان آن‌ها و نمایندگان شورای نگهبان، حدود یک میلیون تعرفه انتخابات تخصیص داده شده است که حدود ۶۷۹ هزار تعرفه برای دور اول و دوم تا همین امروز به نمایندگی‌ها ارسال شده است و بقیه هم عندالزوم ارسال می‌شود.
 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه تحقیقاً در تمامی کشور‌هایی که دارای نمایندگی هستیم یک یا بیشتر صندوق رأی خواهیم داشت، افزود: این در ۳ کشور میسر نشده که مهمترین آن‌ها کانادا است. همه عزیزان می‌دانند دولت کانادا در انتخابات قبل هم همراهی لازم را با وزارت امور خارجه نداشت. حتی آن سال‌هایی که ما روابط سیاسی هم با کانادا داشتیم سنگ اندازی‌های زیاد و گسترده‌ای انجام می‌داد و اجازه نمی‌داد که انتخابات به راحتی برگزار شود.
 

وی ادامه داد: جز اتاوا در شهر‌های دیگر که تمرکز ایرانیان وجود دارد مثل تورنتو، ونکوور و ... نتوانستیم صندوق رای داشته باشیم و متاسفانه دولت کانادا این دوره همین رویه را ادامه داده است. نماینده ما در سازمان ملل با نماینده آن‌ها این موضوع را مطرح کرده و از طریق حافظ منافع دولت کانادا، سفارت سوئیس در ایران این درخواست را داده است. اما دولت کانادا از پذیرفتن این موضوع استنکاف کرده است.


خطیب‌زاده ابراز داشت: عطف به ماده ۵۳ قانون انتخابات با توجه به زمان باقی مانده، عملاً دیگر امکان برگزاری انتخابات را در کانادا نداریم که یک بار دیگر نشان می‌دهد دولت کانادا نه تنها بر روند و فرآیندهای دموکراتیک و مردم سالارانه با نگاه ابزاری نگاه می‌کند، بلکه حقوق فردی ایرانیان فرهیخته و جامعه بزرگ ایرانیان در کانادا را نادیده می‌گیرد و سنگ اندازی می‌کند.
 

وی تاکید کرد: این رویه شناخته شده توسط دولت کانادا است که همه ایرانیان می‌دانند ما از ایرانیان مقیم کانادا به خاطر این قصور و استنکاف دولت کانادا عذرخواهی می‌کنیم. مثل همیشه وزارت امورخارجه و دولت جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده که در این زمینه فراهم کرده است که هموطنان ما رای بدهند و صندوق‌هایی در نقاط مرزی کانادا تعبیه شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره توییت رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بیان کرد: دولت متبوع آقای مالی مسبب مرگ بسیاری از ایرانیان مریض در داخل ایران بوده دولت متبوع این کشور شریک جنایت‌های ترامپ بر علیه این ملت بوده و با ادامه این تروریسم اقتصادی بر علیه ملت ایران طی چند ماه گذشته از دولت جدید ایالات متحده هیچکدام از تحریم‌های قبلی یکجانبه و فرامرزی و غیرقانونی ایالات متحده برداشته نشده است.
 

وی اضافه کرد: لذا بهتر است که به جای اشک تمساح توجه کنند به رکورد بسیار تاریخی که در تاریخ روابط خارجی به جا گذاشتند. واقعاً هیچ کشوری و هیچ ملتی باید دست در دنیا که بتواند به امضا و تعهدات دولت ایالات متحده اعتماد کنند؛ چرا که نشان دادند چرا نقض کننده تمامی تعهداتشان حتی تعهداتی که در کنگره تصویب می‌کنند هستند.


خطیب زاده همچنین درباره آخرین روند خرید واکسن گفت: وزارت امور خارجه با تمام قوا تمامی توان خود را از روز اول گذاشته است برای اینکه چقدر مردم عزیز ما بدانند که در تمامی این واکسن‌هایی که وارد شده است. وزارت امور خارجه بر اساس دستورالعمل‌هایی که داده شده و بر اساس هماهنگی‌ها با تمامی قوا انجام داده است و می‌توانم به شما و مردم ایران گزارش کنند که وزارت امور خارجه در حوزه واکسن مشترک به کوچه باید در حوزه واکسن وارداتی از چین روسیه و هند هم نقش معرفی کننده، هم نقش تصفیه‌کننده،و نقش مذاکره‌کننده در کنار دوستان ما در وزارت بهداشت را داشته و این نقش را با افتخار تا آخرین لحظه ادامه خواهد داد. واردات واکسن در کنار ساخت واکسن‌های غرور آفرین ملی ادامه خواهد داشت و احتمالاً خبر‌های خوبی در روز‌های آینده خبر‌های خوبی در حوزه واردات واکسن در آینده خواهند شد.

 

ارسال نظر: