X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: جمعه 07 خرداد 1400
تعداد بازدید خبر : 318
تاریخ ثبت : شنبه, 08 خرداد,1400 | 01:48 ب.ظ
تاریخ انتشار : جمعه, 07 خرداد,1400 | 09:36 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 08 خرداد,1400 | 01:48 ب.ظ

تصویب قطعنامه تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی جنایات رژیم صهیونیستی

  • تصویب قطعنامه تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی جنایات رژیم صهیونیستی

کمیته حقیقت یاب شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامه ای علیه رژیم صهیونیستی خواستار پایان یافتن جنایت صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی شد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، شورای امنیت سازمان ملل روز پنجشنبه یک کمیته تحقیق بین‌المللی درباره نقض حقوق بشر در سرزمین‌های اشغال شده توسط اسراییل طی ماه آوریل تشکیل داد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، میشل باچلت، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در جلسه فوق العاده شورای امنیت گفت: در صورتیکه مشخص شود در حملات اخیر اسراییل علیه غزه غیرنظامیان بدون هیچ تفکیکی هدف قرار گرفته اند، می‌توان این حملات را جنایت جنگی تلقی کرد.

وی تصریح کر: نشانه‌ای از حضور گروه‌های مسلح در ساختمان‌هایی که در غزه توسط اسراییل هدف قرار گرفته اند، دیده نشده است. راکت‌های شلیک شده توسط جنبش حماس نیز تمایزی بین اهداف نظامی و غیر نظامی قائل نشده اند و این اقدام نیز نقش آشکار حقوق بشر است.

جلسه شورای امنیت که به نقض حقوق بشر در سرزمین‌های فلسطینی اشغال شده از جمله شرق قدس و همچنین در اسراییل می‌پرداخت، به درخواست پاکستان و مقامات فلسطینی برگزار شد. پاکستان، هماهنگ کننده سازمان همکاری اسلامی است.

بر اساس قطعنامه‌ای که با ۲۴ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۱۴ ممتنع به تصویب رسید، یک کمیته تحقیق بین المللی مستقل و دائمی برای بررسی نقض حقوق بین المللی بشر دوستانه و حقوق بشر تشکیل خواهد شد.

از ۱۰ تا ۲۱ ماه مه جاری، ۲۵۴ فلسطینی بر اثر حملات اسراییل علیه غزه به شهادت رسیدند. در میان آن‌ها ۶۶ کودک نیز دیده می‌شود.
 

در این قطعنامه از کمیته تحقیق خواسته شده است که درباره دلایل عمیق تنش ها، بی ثباتی و ادامه مناقشه، تبعیض و سرکوب سیستماتیک بر مبنای وابستگی‌های ملیتی، قومی، نژادی و مذهبی نیز تحقیق نماید.

 این نخستین بار است که شورای حقوق بشر یک کمیته تحقیق با مدت مأموریت نامشخص تشکیل می‌دهد. معمولا مأموریت کمیته‌های تحقیق سازمان ملل سالانه تمدید می‌شود. از زمان تشکیل شورای حقوق بشر سازمان مل در ماه ژوئن ۲۰۰۶ میلادی ۹ جلسه از ۳۰ جلسه فوق العاده آن به موضوع نقض حقوق بشر توسط اسراییل اختصاص داشته است.

این در حالی است که هیئت نمایندگی آمریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل از تصویب قطعنامه تشکیل کمیته حقیقت یاب برای بررسی اقدامات خشونت بار بین اسرائیل و فلسطینی‌ها در نوار غزه به شدت ابراز تأسف کرد.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نیز ضمن اعلام مخالفت با تصویب قطعنامه شورای حقوق بشر برای تشکیل کمیته برررسی تخلفات اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی در جنگ علیه نوار غزه اعلام کرد: هرگز با این کمیته همکاری نخواهیم کرد.
 

ارسال نظر: