X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: چهارشنبه 01 فروردین 1397
تعداد بازدید خبر : 390
تاریخ ثبت : چهارشنبه, 01 فروردین,1397 | 10:47 ب.ظ
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 01 فروردین,1397 | 10:47 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 01 فروردین,1397 | 10:47 ب.ظ

تحلیل پیام داهیانه رهبر معظم انقلاب

  • تحلیل پیام داهیانه رهبر معظم انقلاب
رهبر معظم انقلاب

فرمایشات مقام معظم رهبری در تحویل سال نو اهمیت بسیار زیادی داشت. علاوه بر اینکه به مسائل مهم تلخ و شیرین سال گذشته اشاره کردند، مانند هر سال تشریح و تبیین این مهم را قاعدتا در سخنرانی سالانه عیدانه مطرح می کنند.

 امسال نیز به دلیل اتفاقات اقتصادی که در کشورمان رخ داد، نامگذرای امسال هم با عنوان حمایت از کالای ایرانی حاوی نکات بسیار بود. این نامگذاری پیام های گوناگون و چند لایه ای را داشت که در دنباله فرمایشات ایشان در مساله اقتصاد مقاومتی مطرح کردند. دراینباره به چند نکته باید اشاره کرد:


به نظر می رسد در در شرایط حال حاضر جامعه بین الملل، همکاری آمریکا و همپیمانی رژیم سعودی با رژیم اشغالگر صهونیستی آشکارتر شود و ما در نمونه عینی آنرا در عهد شکنی های متعدد امریکا در سال گذشته شاهد بودیم ، زین پس هم احتمالا  تحرکات بیشتری مشاهده خواهیم کرد. از این جهت به نظر می رسد در بعضی زمینه های روابط بین الملل و تجارت بین الملل شاهد نوعی کارشکنی های جدی تری  باشیم و عملا نمی شود روی همکاری های بلند مدت  با کشورهای غربی هم پیمان آمریکا حساب باز کرد. اگر چه که در پسا برجام روابط و گشایشی با برخی دول اروپایی به وجود آمد اما در وضعیت فعلی با وجود ادعاها علیه کشورمان و هجمه ها به بهانه حضور فعال ایران در منطقه پرونده برجام هم کاملا منفعل مانده است.

خصوصا اینکه در اردبیهشت ماه ممکن است آمریکا از برجام خارج شود یا اینکه تعلیق تحریم ها را امضا نکند، بنابراین رهبر معظم انقلاب با هوشیاری بنا بر شرایط موجود جهانی به خودکفایی تاکید کردند و مسولان کشوری و لشگری را خطاب قرار دادند با این پیام که برای مقابله با اقدامات خصمانه کشورهای خارجی لازم است در داخل خودمان را تجهیز کنیم. در داخل به درون نگاه کنیم ، به سمت تولید بیشتر برویم و کالای داخلی به خصوص مصرفی داشته باشیم.
این اقدام  در وهله اول مقابله با سیاست های مغرضانه کشورهای خارجی و از طرف دیگر حمایت از تولید است. وقتی کالاهای داخلی از درون حمایت شود تولید افزایش پیدا می کند. اشتغال بیشتر می شود، معیشت مردم راحت تر می شود. در کنار اینها و مهمتر از آن اعتماد به نفس، اعتبار و حیثیت کشورمان افزایش پیدا می کند که ما در زمینه حمایت از کالاهای داخلی مصمم هستیم. این ابعاد بسیار مهم است، چرا که رهبر معظم انقلاب به کرات اشاره کردند به معیشت مردم، همانطور که پیشتر اشاره کرده بودند که دشمن جامعه کارگر را هدف قرار داده است، دشمن معیشت مردم را هدف قرار داده است. با توجه به اینکه در فرمایشات تحویل سال نو امام خامنه ای به موضوع اغتشاشات و نارضایتی مردم اشاره کردند، باز هم مساله نفوذ در شعار امسال مطرح است، رهبر معظم انقلاب با نامگذاری امسال خط نفوذ دشمن را برای مردم ایران تبیین کردند لذا حمایت از کالای داخلی پیام روشنی است به کشورهای خارجی با این مضمون  که برای پیشرفت رفاه چشم به کمک خارجی نداریم. و با اتکای به خود راه نفوذ را می بندیم.


پیام به مسولان و آحاد ملت


همانطور که مقام معظم رهبری طی فرمایشات خود مخاطب خود را آحاد ملت و مسولان خواندند و فرمودند که همه باید سخت کار کنند.
در تبین فرمایش رهبری به نظر می رسد که برای اینکار باید دستگاها های مختلف خودشان را با نیروی انسانی و نیروی مدیرتی بسیج کنند. حمایت از کالاهای داخلی باید فرهنگ سازی شود. کار یک روز، یک سال و دوسال نیست. مردم باید قبول کنند و باور کنند برای حمایت از اتباع ، کارگران و شهروندان خودشان، کالاهای داخلی مصرف کنند. این یک فرهنگ سازی بلند مدت می خواهد. دستگاه های فرهنگی در راس ان رسانه ملی باید به ان مبادرت جدی داشته باشند. این فرمایش را نصب العین و الگوی خودشان قرار دهند تا بتوانند ذائقه مردم را برای خرید کالای داخلی ترغیب کنند تا ذائقه عادت کند. چراکه جامعه متاسفانه به اجناس خارجی و فرهنگ بد مصرف گرایی تقریبا عادت کرده است و این تغییر عادت نیاز به زمان دارد و باید در راستای این مهم فرهنگ سازی کرد.
مهمترین ارگان در این مساله مجلس و دولت است. مجلس و دولت باید قوانین و مقررات در جهت تحقق این هدف قرار بگیرد یعنی باید شرایط برای تولید هرچه بییشترفراهم شود و در مقابل آن شرایط برای واردات کالاهای غیر ضرروری لوکس سخت تر شود. به نظر می رسد دولت در کنار مجلس شورای اسلامی  نقش بسیار جدی در این فرهنگ سازی دارد.


درکنار آن بعضی از ارگان های دولتی مانند گمرکات و نهادهایی مانند مبارزه با قاچاق کالا ، تعزیرات حکومتی و نهاد های ذی ربط باید نسبت به قاچاق، خصوصا قاچاق اجناس لوکس بسیج شوند، منافذی که در این زمینه است گرفته شود. هوشیار باشند و اجازه ندهند ورود کالاهای غیر قانونی کالای داخلی را به نابودی بکشاند. کما اینکه تحقق این امر و تحقق این فرهنگ سازی به خودی خود ایجاد اشتغال، کار و تولید  می کند و هم مقابله با توطئه خارجی است، باید همه دستگاه های ذی ربط بسیج شوند. ان زمان است که مردم همراه می شوند. به نظر مسولین ما انهایی که دارای تریبون هستند، آن هایی که مخاطب دارند، باید بیشتر در این زمینه تلاش کنند و دیده بشوند که انها به سمت کالای داخلی می روند و یک نوع الگو سازی کنند. حتی در زمینه ارائه برنامه در رادیو و تلویزیون به خصوص در سریال ها و تبلیغات صدا و سیما، پوشش ها و تبیلغات باید به گونه ای باشد که افکار عمومی را در این مسیر هدایت کند.
به هر حال تحقق این هدف حمایت از کالای داخلی هم عملی و هم ضروری است. این مهم باید فرهنگ سازی شود .که هم در داخل، معیشت، کار و اشتغال بیشتر شود، هم پیام روشن و محکمی برای کشورهای خارجی باشد که بدانند با انواع تحریم و تهدید نمی توانند با مردم و کشور ما مقابله کنند.
 مردم ایران تا کنون به دنیا نشان داده اند که برای ارمان هایشان از رفاه و معیشت خود می گذرند در صورتی که مشاهده کنند مسولین بدون تبعیض در کنار انها هستند تا پای جان از انقلاب اسلامی ایران و فرمایشات رهبر معظم انقلاب حمایت کرده و این مهم را بارها و بارها همانطور که رهبری به آن اشاره کردند مردم با حضور پرشور خود در انتخابات و راهپیمایی ها وفای به عهد خود را به نظام جمهوری اسلامی  نشان داده اند و پاسخ دشمن را به نحو احسنت داده اند.

زهره نوروزپور

برچسب ها:
ارسال نظر: