X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 28 مهر 1397
تعداد بازدید خبر : 146
تاریخ ثبت : شنبه, 28 مهر,1397 | 03:16 ب.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 28 مهر,1397 | 03:16 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 28 مهر,1397 | 03:16 ب.ظ

سفارتخانه های عربی، دامی برای شکار مخالفان

  • سفارتخانه های عربی، دامی برای شکار مخالفان
سفارتخانه های عربی

پایگاه خبری 'عربی 21 ' با اشاره به مساله ناپدید شدن 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار منتقد سعودی پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول، نوشت: سفارتخانه های کشورهای عربی به دامی برای شکار مخالفان تبدیل شده است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر ، روز شنبه این پایگاه خبری گزارش داد:  مخالفان رژیم های کشورهای عربی پس از انتشار اخبار کشته شدن خاشقچی بلافاصله بعد از ورود وی به کنسولگری عربستان در استانبول برای ثبت یک سند رسمی، دچار ترس و وحشت شده اند، به ویژه که بسیاری از آنها عمدتا از رفتار نامناسب سفارت کشورشان رنج می برند.

برخی مخالفان حکومتهای عربی مقیم خارج، به مصائب خود هنگام برخورد سفارتخانه های کشورشان با آنها در شبکه های اجتماعی پرداختند. در این میان 'جمال الجمل' نویسنده و روزنامه نگار مصری در صفحه شخصی خود در فیسبوک نوشت که به دلیل ترس از مراجعه به سفارت مصر، مجبور شد یک سال بدون برگه اقامت زندگی کند.

الجمل افزود: به نهادهایی که به وظایف قانونی خود عمل نمی کنند و فقط تحت نظارت دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی هستند، مراجعه نخواهم کرد و در صورت ضرورت از طریق وکیل یا دفتر خدمات به صورت نیابتی اقدام می کنم.
وی با اشاره به اینکه نگرانی ها از مراجعه به سفارت مصر پس از ناپدید شدن خاشقچی کمی کاهش یافته، گفت: افشای جنایت یک عامل بازدارنده برای جنایتکاران است.

'عبدالله الاشعل' معاون وزیر خارجه پیشین مصر گفت: در صورتی که عاملان قتل خاشقچی مجازات نشوند، دیگر کشورهای عربی نیز تشویق به ارتکاب مجدد این اقدام می کند، زیرا در منطقه تمایل به استفاده از این روش قتل، به جای کمک به شهروندان، از سوی سفارتخانه ها وجود دارد.


عربی 21 افزود : اقدام 'محمد العتیبی' کنسول سعودی به ترک خاک ترکیه به رغم گزارش های رسانه ای که بیانگر دست داشتن وی در ناپدید شدن خاشقچی است، با قوانین کنوانسیون وین در تضاد است .

الاشعل افزود: اگر محرز شود که کنسول سعودی با این جنایت ارتباط دارد از مصونیت سیاسی محروم خواهد شد.

وی اضافه کرد: قوانین روابط دیپلماتیک کنوانسیون وین همچنان قابل اجرا است و مقامات ترکیه از این کنوانسیون استفاده نکردند، زیرا مشخص است که سفارتخانه فقط مکانی برای ارائه خدمات دیپلماتیک و برقراری روابط دوستانه میان کشورها است .

'محمد جمیل' رئیس سازمان عربی حقوق بشر به عربی 21 گفت: متاسفانه ما هیچ ابزاری برای حمایت از مخالفان کشورهای عربی در خارج نداریم و به مخالفان این کشورها توصیه می کنیم برای حفظ جان خود به سفارتخانه های کشورشان و نمایندگی های دیپلماتیک مراجعه نکنند.

وی افزود: هنگامی که یک مخالف وارد سفارت کشورش می شود، گویی از گذرگاه مرزی وارد این مکان شده است. در این روزها کشورها به مسئولیت دیپلماتیک خود احترام نمی گذارند و بدتر اینکه دست به اقدامات خرابکارانه می زنند و از مصونیت برای تعقیب مخالفان استفاده می کنند.

وی با اشاره به موضوع کشته شدن خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی ادامه داد که مخالفان کشورهای عربی باید به کشورهای حامی حقوق بشر که به آن احترام می گذارند، پناهنده شوند تا تحت حمایت آنها قرار گیرند و معمولا کشورهای اروپایی پس از مدتی از دریافت درخواست به آنها پناهندگی می دهند .

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) بامداد شنبه بنا بر تأیید مقامات دولتی این کشور اعلام کرد: خاشقچی در نتیجه مشاجره در کنسولگری ریاض در استانبول کشته شده است.

'واس' گزارش داد: دادستانی کل عربستان 18 نفر را که تمامی آنها اتباع سعودی هستند، در خصوص پرونده قتل خاشقچی در کنسولگری ریاض در استانبول بازداشت کرده است.

«سعود بن عبدالله المعجب» دادستان کل عربستان در بیانیه ای اعلام کرد: بر اساس تحقیقات اولیه دادستانی کل در خصوص پرونده ناپدید شدن خاشقچی، وی در نتیجه بحث ها و درگیریهایی که با افرادی در داخل کنسولگری در استانبول داشت، کشته شده است .

پیش از تأیید کشته شدن خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول، مقام های ریاض و آنکارا خبرهای ضد و نقیضی درخصوص محل کشته شدن این روزنامه نگار منتشر کردند.

مقام های ترکیه از همان دقایق نخستین ناپدید شدن این روزنامه نگار اعلام کردند، خاشقچی از زمان ورود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول از آن خارج نشده است، در حالی که مقام های ریاض منکر این ماجرا شدند و ادعا کردند، وی کنسولگری را ترک کرده است.

خاشقچی سردبیر پیشین روزنامه دولتی 'الوطن' و مشاور شاهزاده 'ترکی الفیصل' سفیر سابق سعودی در واشنگتن بود که پس از تعیین 'محمد بن سلمان' به ولیعهدی، خاک کشورش را ترک کرد.

این روزنامه نگار 59 ساله منتقد هیأت حاکمه سعودی، یک سال نیم پیش و پس از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت.

وی در سلسه مقالات خود در روزنامه 'واشنگتن پست' از سیاست های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد هیأت حاکم با رسانه های و فعالان مدنی به ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد می کرد.
این در حالی است که گزارشگر ویژه اعدام‌های غیرقانونی سازمان ملل متحد روز شنبه در واکنش به اعتراف عربستان به کشته شدن خاشقچی در کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه، اعلام کرد که توضیح عربستان در مورد اعدام خودسرانه این روزنامه نگار قابل قبول نیست.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              
منبع:ایرنا

برچسب ها:
ارسال نظر: