X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: شنبه 28 مهر 1397
تعداد بازدید خبر : 131
تاریخ ثبت : شنبه, 28 مهر,1397 | 03:12 ب.ظ
تاریخ انتشار : شنبه, 28 مهر,1397 | 03:12 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 28 مهر,1397 | 03:12 ب.ظ

ولیعهد، بدون واهمه مخالفان خود را به قتل می رساند

  • ولیعهد، بدون واهمه مخالفان خود را به قتل می رساند
ولیعهد عربستان

نشنال اینترست در گزارشی نوشت: قتل بی شرمانه 'جمال خاشقچی' در یک کشور خارجی به کمک پانزده مقام عربستان سعودی تنها حاوی یک پیام از سوی حاکم است؛ من می توانم دشمنانم را بدون نگرانی از مجازات، به قتل برسانم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر ،  'جیکوب هایلبرون' از سردبیران این نشریه آمریکایی در یادداشتی با عنوان 'آیا ترامپ واقعا با عربستان قطع رابطه می کند' افزود: آیا دولت ترامپ مجبور خواهد شد اساسا روابط دیرینه با عربستان سعودی را که از زمان 'فرانکلین روزولت' با 'ملک سعود' پادشاه عربستان دیدار کرده بود ؛ قطع کند؟

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از آغاز شروع به کار دولت خود بر روابط نزدیک با عربستان سعودی تاکید کرده است.
او با همکاری 'جراد کوشنر' دامادش که رابطه نزدیکی با 'محمد بن سلمان' ولیعهد عربستان دارد، به دنبال ایجاد روابط با پادشاهی سعودی برای فشار بر ایران و اطمینان از فروش اسلحه است. اما در حال حاضر این رویکرد به دلیل ناپدید شدن 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار واشنگتن پست اهل عربستان به شدت تحت فشار قرار گرفته است.

ترکیه می گوید که هم فایل صوتی و هم ویدئوی این جنایت که توسط 15 نفر انجام شده است را در دست دارد.
در ادامه یادداشت این نشریه آمریکایی آمده است: از همه اینها گذشته این موضوع سبب خشم بسیاری در آمریکا و کشورهای دیگر شده است؛ 'امانوئل مکرون' رئیس جمهوری فرانسه روز پنج شنبه گفت: 'در شرایط فعلی ما تصمیم گرفته ایم برخی بازدید ها و برنامه های سیاسی خود از عربستان را تعلیق کنیم.

' ترامپ نیز که در ابتدا اعلام کرده بود ناپدید شدن خاشقچی ممکن است کار عناصر سرکش باشد، دیروز گفت اگر عربستان سعودی مسئول این جنایت باشد، پیامدهای آن بسیار جدی خواهد بود.

در این میان 'استیو منوچین' وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرده است که از شرکت در نشست سران سرمایه گذاری آینده در عربستان سعودی انصراف داده است، هرچند او در ماه اکتبر برای شرکت در نشست مبارزه با تروریسم در ریاض شرکت می کند.

در سوی دیگر ماجرا ترکیه قرار دارد که پس از ناپدید شدن خاشقچی به طور پیوسته اطلاعاتی در مورد سرنوشت دهشتناک این روزنامه نگار منتشر کرده است و هر کاری می کند تا طوفان بپاخاسته در رابطه عربستان و آمریکا را شدت دهد و این دو کشور را از هم جدا کند.
از سوی دیگر هر گونه اقدام یا انفعال دولت ترامپ زیر ذره بین قرار گرفته است.
CNN گزارش می دهد که ترکیه از رویدادهایی که در عرض چند ساعت در کنسولگری سعودی رخ داده، خبر دارد.
در این میان به ویژه نقش بن سلمان مورد بررسی قرار گرفته است. لذا این خود سوالاتی در مورد اینکه آیا دولت ترکیه پیش از آنکه قتل خاشقچی به اطلاع عموم برسد، اطلاع داشته است.

در همان زمان، یازده سناتور دموکرات، در نامه ای به ترامپ خواستار اطلاعاتی در مورد هر گونه روابط مالی وی با عربستان سعودی شده اند.
به گزارش 'جاناتان فریدلند' از گاردین 'جنگ یمن، که معمار آن ولیعهد عربستان است به عنوان بخشی از برنامه افزایش قدرت عربستان بوده، همانگونه که سال گذشته صدها تن از مقامات بلندپایه سعودی و حتی اعضای خانواده او در راستای همین برنامه دستگیر شدند.

لذا قتل بی شرمانه خاشقچی در یک کشور خارجی به کمک پانزده مقام عربستان سعودی که با خود تمام وسایل لازم را نیز به استانبول برده اند تا بدن او را تکه تکه کنند و سپس گروهی دیگر تمام ردپای برجا مانده را تمیز کنند، تنها حاوی یک پیام از سوی یک حاکم است؛ من می توانم دشمنانم را بدون نگرانی از مجازات، بکشم. '

از طرفی ترامپ خود نگران هرگونه گسیختگی روابط با ریاض است و در مورد آینده فروش سلاح به این کشور هشدار داده است. علاوه بر این، چشم انداز افزایش بهای نفت، به شدت بر تصمیمات او تاثیر گذار خواهد بود. اما تاکنون ترامپ نه تنها انگشت اتهام خود را به سوی عربستان نشانه نگرفته بلکه سعی در حمایت از آن هم کرده است و در این میان برخی از نمایندگان جمهوری خواه مجلس نمایندگان هم تلاش کرده اند از موضع رئیس جمهوری آمریکا دفاع کنند و حتی ادعا کرده اند خاشقچی خود یک شخصیت سوال برانگیز است.

این موضع در بسیاری از رسانه های دیگر هم مطرح شده است. به عنوان مثال، 'فردی گری' سردبیر لندن سپکتیتور' به تازگی و به صراحت گفته است: بی شک عربستان در ناپدید شدن خاشقچی نقش دارد اما آیا این به این معنی است که خاشقچی تنها یک روزنامه نگار لیبرال بود؟ بی شک خیر.
اما 'تامارا کافمن ویتس' از بنیاد بروکینگز، دیدگاه بسیار متفاوتی دارد. او می گوید چنین ادعاهایی درباره خاشقچی به طرز ناخوشایندی 'هیپرتروفی' است.
اما در نهایت سوال بزرگتر، پرسش ژئوپلیتیک در مورد آینده روابط آمریکا و عربستان است؛ اینکه آیا ترامپ اساسا روابطی را که از زمان روزولت با ملک سعود در فوریه 1945 تاکنون برجا مانده را درهم می شکند؟
'نشریه آمریکایی نشنال اینترست در طول تقریبا سه دهه فعالیت از آغاز کار خود را با تمرکز بر سیاست خارجی شروع کرد. این نشریه در سال 1985 توسط 'ایروینگ کریستول' و 'اوون هریس' تأسیس شد و با متفکران و دولتمردانی همچون 'دیسرائیل'، 'بیسمارک' و 'هنری کیسینجر' ارتباط دارد. گرچه سیاست های بین المللی در چند دهه گذشته بطور قابل توجهی تغییر کرده است، اما اساسنامه این نشریه همچنان بدون تغییر باقی مانده است و تمرکز خود را بر روی سیاست خارجی در راستای منافع ملی آمریکا قرار داده است'            

منبع:ایرنا

برچسب ها:
ارسال نظر: