X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 26 اردیبهشت 1400
تعداد بازدید خبر : 190
تاریخ ثبت : یکشنبه, 26 اردیبهشت,1400 | 11:23 ق.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 26 اردیبهشت,1400 | 10:52 ق.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 26 اردیبهشت,1400 | 11:38 ق.ظ

تظاهرات همبستگی با مردم فلسطین در کشورهای مختلف جهان

  • تظاهرات همبستگی با مردم فلسطین در کشورهای مختلف جهان

هزاران نفر در سراسر جهان در حمایت از مردم بی گناه غزه تظاهرات کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، با وجود ممنوعیت تظاهرات همبستگی با فلسطین در فرانسه از سوی وزرات کشور، حدود ۲۲ هزار نفر عصر شنبه در قالب ۶۰ گردهمایی و تجمع در مرکز پایتخت فرانسه و نیز در دیگر شهرهای این کشور علیه حملات رژیم صهیونیستی به فلسطینیان در نوار غزه و کرانه باختری راهپیمایی کردند.

بر اساس گزارش یورونیوز، بزرگترین گردهمایی در شهر استراسبورگ فرانسه با ۴ هزار شرکت کننده صورت گرفت. در مارسی نیز ۱۵۰۰ نفر و در لیون و نانت یک هزار نفر تظاهرات کردند. گرهمایی‌هایی نیز در شهرهای لیل، نیس، مونپولیه و تولوز برگزار شد.

ماموران پلیس در پاریس برای پراکندن تظاهرکنندگانی که شمارشان بیش از سه هزار نفر تخمین زده شد به شلیک گاز اشک‌آور و استفاده از خودروهای آب‌پاش متوسل شدند. پلیس فرانسه در این روز ۵۱ نفر را در سراسر فرانسه بازداشت کرد که ۴۴ مورد در پاریس صورت گرفت.

فرمانداری پاریس و وزارت کشور فرانسه پیش‌تر برگزاری تظاهرات حامیان آرمان فلسطین را ممنوع اعلام کرده بودند.



تظاهرات یوم‌النکبه در شهرهای مختلف جهان

روز جمعه و شنبه تظاهرات مشابه در انگلیس، آلمان، بلژیک، ترکیه، استرالیا و بنگلادش برگزار شد. ۱۴ مه ۱۹۴۸ میلادی سالروز تشکیل اسرائیل و پایان قیمومت انگلیس بر سرزمین فلسطین است. فلسطینی‌ها این روز را یوم‌النکبه (روز نکبت) نام‌گذاری کرده اند. این روز امسال با درگیری‌های مرگ‌بار میان ارتش و پلیس اسرائیل و شهرک‌نشینان یهودی با فلسطینیان کرانه باختری و سازمان‌های نظامی مستقر در نوار غزه همراه شد.

هزاران نفر روز شنبه در مرکز لندن در تظاهراتی در حمایت از مردم فلسطین از دولت انگلیس خواستند تا برای متوقف شدن عملیات و حملات نظامی اسرائیل علیه فلسطینیان مداخله کند. تظاهرکنندگان در این روز در نزدیکی هاید پارک لندن جمع شدند و از آنجا به طرف سفارت اسرائیل در آنسوی پارک حرکت کردند.

در آمریکا نیز هزاران شهروند آمریکایی در برابر ساختمان وزارت امور خارجه آمریکا در شهر واشنگتن تجمع کرده و حمایت دولت از مردم فلسطین را خواستار شدند. در این تجمع بزرگ، گروه‌های مختلفی از مسلمانان تا گروه‌های یهودی ارتدوکس حضور داشتند و «رشیده طلیب» عضو فلسطینی‌الأصل مجلس نمایندگان آمریکا نیز به سخنرانی پرداخت. 

طلیب در این سخنرانی، اقدامات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین را مصداق «نژادپرستی» توصیف و حمایت دولت بایدن از این رژیم را محکوم کرد.
 



همچنین در مادرید، پایتخت اسپانیا نیز تظاهرات هزاران نفری مشابهی برگزار شد.

در استانبول تظاهرکنندگان برای جان‌باختگان فلسطینی درگیری‌های هفت روز گذشته تشییع جنازه نمادین برگزار کرده و از ارتش ترکیه خواستند برای حمایت از مسلمانان به غزه برود.

در بروکسل پایتخت بلژیک صدها نفر در برابر سفارت اسرائیل تجمع آرام و مسالمت‌آمیز برگزار کردند.

در سیدنی هزاران نفر همزمان با روز نکبت و برای همبستگی با مردم فلسطین و قربانیان دور اخیر جنگ راهپیمایی کردند.

از هفته گذشته تاکنون ۱۳۹ فلسطینی در جریان درگیری‌های کرانه باختری و بیت‌المقدس و حملات ارتش رژیم صهیونیستی به غزه جان خود را از دست دادند. بیش از هزار نفر نیز در همین مدت زخمی شده اند.

دور اخیر بحران میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها از حدود یک ماه پیش و در پی احتمال اخراج ساکنان عرب منطقه شیخ جراح بیت‌المقدس و راهپیمای یهودیان ارتدوکس افراطی علیه اعراب در این شهر مقدس آغاز شد.
 

ارسال نظر: