X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 21 اردیبهشت 1400
سخنگوی قوه قضائیه عنوان کرد:
تعداد بازدید خبر : 48
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 21 اردیبهشت,1400 | 02:36 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 21 اردیبهشت,1400 | 02:09 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 22 اردیبهشت,1400 | 09:12 ق.ظ

تشریح آخرین وضعیت پرونده ترور شهید سلیمانی/زاغری با قرار تامین آزاد است

  • تشریح آخرین وضعیت پرونده ترور شهید سلیمانی/زاغری با قرار تامین آزاد است

سخنگوی قوه قضائیه با تشریح آخرین وضعیت پرونده ترور شهید سلیمانی گفت: ستاد حقوق بشر و معاونت بین‌الملل قوه قضاییه با همکاری وزارت امور خارجه و کشورهای دوست و برادر یعنی عراق و سوریه، در تلاش برای طرح موضوع این پرونده در عرصه‌های بین‌المللی هستند.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در چهل و سومین نشست خبری خود با خبرنگاران، اظهار داشت: قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در دو ساله اخیر با ورود تخصصی و حمایتی در حوزه تولید و اشتغال و با احیاء و نجات حدود دو هزار واحد تولیدی گام هایی را در جهت تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و ارائه خدمت به مردم و تولیدآفرینی در جامعه برداشته است.

اسماعیلی افزود: این قوه در سال گذشته تجربه موفقی را با اجرای طرح پایش سراسری زندانیان در حوزه مسائل قضایی و بازنگری در پرونده های قضایی زندانیان به دست آورد که آثار مثبتی بر اجرای این طرح مترتب گردید.

رسیدگی به ۹۶ درصد گزارش‌های مردمی توسط سازمان بازرسی

وی بیان کرد: در سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۲۰ هزار گزارش مردمی توسط سازمان بازرسی کل کشور دریافت شده و ۹۶ درصد این گزارش‌ها مورد رسیدگی قرار گرفته است.

اسماعیلی گفت: از دیگر اقدامات قوه قضاییه و سازمان بازرسی کل کشور، راه‌اندازی سامانه گزارشگران فساد در شهریور ۱۳۹۹ بود. در این حدود شش ماه در سامانه گزارشگران فساد در سازمان بازرسی کل کشور هزار و ۲۸۰ گزارشگر ساماندهی شدند و طی همین مدت ۳۵ هزار گزارش از مجموعه گزارشگران فساد به سامانه گزارشگران فساد سازمان بازرسی کل کشور واصل و پیگیری شد.

سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های سازمان بازرسی حمایت از تولید و اشتغال زایی در کشور است، گفت: سازمان بازرسی کل کشور با فعالیت در این حوزه موفق به راه اندازی و یا رفع مشکل حدود ۴۰۰ واحد تولیدی شده که این واحد‌ها علاوه بر آن دو هزار واحدی است که توسط واحد‌های قضایی ما مورد حمایت قرار گرفته است.

نازنین زاغری با قرار تامین آزاد است

اسماعیلی در ادامه درباره ادعای وزیر خارجه انگلیس درباره نازنین زاغری گفت: وقتی که محکوم امنیتی بیرون از زندان تحت مراقبت الکترونیکی در خانه خود نگهداری می‌شود، این ادعا‌های واهی چه محلی از جایگاه‌های حقوقی و قانونی می‌تواند داشته باشد؟

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: در حال حاضر این فرد در بازداشت ما نیست و با قرار تامین آزاد است. اینکه گفته می‌شود این مصداق شکنجه است، از کسانی تعجب می‌کنیم که این قبیل ادعا‌ها را مطرح می‌کنند و خودشان بیشترین شکنجه‌ها و بدرفتاری‌ها و بیشترین نقض حقوق بشر را انجام می‌دهند.

اسماعیلی همچنین درباره ادعای تبادل زندانیان میان ایران و امریکا و انگلیس گفت: تا الان در مورد تبادل زندانیان بین ایران و امریکا هیچ موضوعی به قوه قضاییه منعکس نشده است.

وی ادامه داد: تروریست‌های دست پرورده و تحت حمایت آن‌ها در روز‌های اخیر و در کشور همسایه و اسلامی افغانستان بیش از ۵۰ دختر دانش آموز را بشهادت می‌رسانند و بیش از ۱۰۰ دختر دانش آموز را در یک اقدام تروریستی مجروح می‌کنند و یک جنایت علیه بشریت، کودکان و دختران صرفا به جرم مسلمان و شیعه بودن توسط عوامل دست پرورده آن‌ها انجام می‌شود وهیچ باک و هراسی ندارند و هیچ دلسوزی نمی‌کنند که این همه دختر معصوم و بیگناه توسط عوامل دست پرورده آن‌ها بشهادت رسیدند.

وی اظهار کرد: وقتی کسی متهم امنیتی است و بخشی از محکومیت خود را تحت مراقبت الکترونیکی در بیرون از زندان بوده و اکنون با قرار تامین آزاد و بیرون از زندان است، برای این قبیل افراد فریاد نقض حقوق بشر سر می‌دهند که این مواضع دوگانه کشور‌های اروپایی در ارتباط با حقوق بشر مایه تاسف است.

اسماعیلی در ادامه گفت: ما ضمن تسلیت به مردم عزیز کشور اسلامی افغانستان به واسطه این حادثه تلخ و دردناک امیدواریم اگر برخی از کشور‌های غربی و اروپایی در این ارتباط اقدامی نمی‌کنند، مجامع حقوق بشر و بین المللی در خصوص برخورد با عوامل این جنایت که دست پروردگان آمریکا و اسرائیل هستند، چاره‌ای بیندیشند.

آخرین وضعیت پیگیری‌های پرونده ترور شهید سلیمانی

اسماعیلی در ادامه در خصوص آخرین وضعیت پرونده ترور شهید سلیمانی، اظهار داشت: این پرونده دارای سه بخش است. در بخش نخست که در دستگاه قضایی عراق مطرح است در جریان سفر آیت‌الله رئیسی به عراق، ابعاد آن مورد بررسی قرار گرفت و در این بخش، پرونده دست‌اندرکاران این جنایت تروریستی با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده و در همین راستا، میان ایران و عراق و سوریه تبادلات اطلاعات در حوزه‌های مختلف انجام شد.

وی افزود: بخش دوم این پرونده در دادسرای تهران مطرح است که تحقیقات مرتبط با آن کامل شده و آماده صدور کیفرخواست است اما در برخی ابعاد امنیتی این پرونده نیاز به اظهارنظر دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی است که بر همین اساس، پرونده به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی منعکس شده و با اعلام نظر آن مرجع، کیفرخواست پرونده در این بخش نیز به دادگاه ارسال خواهد شد.

سخنگوی قوه قضا همچنین گفت: در بخش سوم پرونده مزبور، همکاری‌های بین بخشی میان ایران و عراق و سوریه در جریان است تا موضوع در مجامع بین المللی مطرح شود که این مسیر، فرآیند و روال خاص خود را دارد و ستاد حقوق بشر و معاونت بین‌الملل قوه قضاییه با همکاری وزارت امور خارجه و کشورهای دوست و برادر یعنی عراق و سوریه، در تلاش برای طرح موضوع این پرونده در عرصه‌های بین‌المللی هستند.
 

ارسال نظر: