X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 20 اردیبهشت 1400
تعداد بازدید خبر : 342
تاریخ ثبت : دوشنبه, 20 اردیبهشت,1400 | 04:38 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 20 اردیبهشت,1400 | 04:32 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : چهارشنبه, 22 اردیبهشت,1400 | 02:22 ب.ظ

افغانستان خواستار رسیدگی به جنایات جنگی در دیوان بین المللی کیفری شد

  • افغانستان خواستار رسیدگی به جنایات جنگی در دیوان بین المللی کیفری شد

مقامات افغانستان در دیدار با دادستان دیوان کیفری بین المللی خواستار رسیدگی به جنایات جنگی در این کشور شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، دیوان کیفری بین المللی امروز یکشنبه اعلام کرد فاتو بنسودا دادستان کل دیوان کیفری بین المللی در خصوص ادعا‌ها درباره بروز جنایات جنگی در افغانستان با وزرای افغان دیدار کرد.

دیوان کیفری بین المللی در بیانیه‌ای اعلام کرد هیئتی به ویژه متشکل از وزیر امور خارجه افغانستان و وزیر دادگستری این کشور جمعه عازم دیوان کیفری بین المللی شد و گفتگو‌های ثمربخشی با دادستان این دیوان داشت.

دیوان کیفری بین المللی مارس ۲۰۲۰ در دادگاه تجدید نظر با آغاز تحقیقی درباره جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت در افغانستان موافقت کرد. این ادعا بیشتر مربوط به جنایات جنگی آمریکاست.

دولت ترامپ ماه سپتامبر فاتو بن سودا دادستان دیوان کیفری بین المللی و مسئولان دیگر را تحریم کرد. جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا این تحریم‌ها را در ماه آوریل لغو کرد.

پس از آنکه کابل مارس ۲۰۲۰، از دادستان دیوان کیفری بین المللی درخواست کرد این تحقیق را به تأخیر بیندازد، گفتگو‌های روز جمعه برگزار شد. براساس اساسنامه رم، دیوان کیفری بین المللی، که سال ۲۰۰۲ برای قضاوت درباره وخیم‌ترین جنایات جهان ایجاد شد، جایگزین قضاوت‌هایی که در دادگاه‌های هر کشور انجام می‌گیرد نمی‌شود. دیوان کیفری بین المللی تنها در صورتی وارد عمل می‌شود که این دادگاه‌ها قادر نباشند به وظایف خود عمل کنند.

دیوان کیفری بین المللی اعلام کرد این مذاکرات «امکان می‌دهد تا از روندی که مقامات افغان می‌خواهندبرای دادگاهی کردن عاملات جنایات جنگی انجام دهند یا در نظر دارند مطلع شد».

 

ارسال نظر: