X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 29 فروردین 1400
تعداد بازدید خبر : 377
تاریخ ثبت : یکشنبه, 29 فروردین,1400 | 04:59 ب.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 29 فروردین,1400 | 04:49 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : یکشنبه, 29 فروردین,1400 | 05:14 ب.ظ

تجارت مرگ؛ افزایش فروش تسلیحات فرانسه و آلمان

  • تجارت مرگ؛ افزایش فروش تسلیحات فرانسه و آلمان

تحقیقات جدید نشان می‌دهد طی سال‌های اخیر دو کشور اروپایی آلمان و فرانسه با افزایش صادرات تسلیحات نظامی، نقش بسیار پررنگی در تشدید نظامی‌گری و جنگ در جهان داشته‌اند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، فرانسه و آلمان این دو کشور اروپایی با وجود پاندمی کرونا طی چندین سال اخیر و همچنین سال 2020 و 2021، هم بودجه نظامی و هم صادرات تسلیحات نظامی خود به دیگر کشورها از جمله عربستان سعودی را افزایش داده‌اند.
 

بودجه نظامی آلمان و فرانسه بارها در ناتو مورد مناقشه بوده که بیش از همه آلمان این مناقشه را به خود اختصاص داده است. بودجه این دو کشور اروپایی در سال جاری رکورد جدیدی را ثبت کرده است.
 

هزینه نظامی آلمان در سال ۲۰۲۱ به نسبت سال پیش حدود سه میلیارد یورو افزایش یافته و کنسرسیوم‌های فرانسوی نیز در صادرات تسلیحات به کشورهای جهان در سال 2020 افزایش 13.1 درصدی را  تجربه کردند.
 

افزایش بودجه نظامی آلمان و فرانسه
 

بودجه نظامی جمهوری اسلامی فدرال آلمان در سال 2020 (61/5 میلیارد دلار) و فرانسه (55 میلیارد دلار) است. بودجه نظامی آلمان در شرایط پاندمی کرونا به بیش از ۵۳ میلیارد یورو رسیده و دولت فرانسه نیز اعلام کرده بودجه نظامی خود را تا دو برابر نسبت به سال‌های قبل تا سال 2025 افزایش خواهد داد.
 

بر اساس پژوهش جدید مؤسسه بین‌المللی مطالعات امنیتی (IISS) مستقر در لندن که تحت عنوان (موازنه نظامی 2021) منتشر شده و توسط بنیاد هاینریش بول آلمان بازنشر شده است، قدرت‌های غربی از جمله اروپایی طی دو سال گذشته همزمان در حال افزایش بودجه و هزینه‌های نظامی و همچنین صادرات نظامی خود به بخش‌های مختلف جهان از جمله غرب آسیا بوده‌اند.
 

بنا به پژوهش جدید IISS، سهم کشورهای اروپایی در هزینه های نظامی کل جهان، در حال حاضر حدود 17/5درصد است. طبق برآورد مؤسسه «تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم»، فرانسه و آلمان از بزرگترین کشورهای صادرکننده تسلیحات طی پنج سال گذشته بوده‌اند. افزایش قابل توجه صادرات تسلیحات این دو کشور به کشورهای جهان و غرب آسیا حاکی از آن است که این دو کشور اروپایی به شدت خواستار افزایش منافع اقتصادی خود هستند. 
 



 

فرانسه سومین و آلمان چهارمین صادرکننده بزرگ تسلیحات در جهان

در میان صادرکنندگان تسلیحات نظامی به جهان، فرانسه سومین و آلمان چهارمین کشور بزرگ صادرکننده سلاح در جهان هستند. این دو کشور رشد قابل توجهی را بین دوره زمانی 2011 تا 2015 و 2016 تا 2020 تجربه کردند.
 

گزارش سالیانه مؤسسه سیپری، آلمان را در دوره پنج سال 2015تا 2019 چهارمین صادرکننده بزرگ تسلیحات در جهان برشمرده است .
 

همچنین بر اساس گزارش مؤسسه بین‌المللی صلح استکهلم، فرانسه در فاصله زمانی 2016 تا 2020 شاهد افزایش 44 درصدی فروش تسلیحات خود بوده و به عنوان سومین صادرکننده تسلیحات در جهان مطرح می‌باشد. فرانسه در این دوره در مجموع 11 و نیم میلیارد دلار فروش تسلیحاتی داشته است . در سطح منطقه‌ای، غرب آسیا با 48 درصد و آسیا و اقیانوسیه با 36 درصد مهم‌ترین خریداران تسلیحات فرانسوی در این دوره بوده‌اند.


صادرات تسلیحات فرانسه نیز در طول پنج سال به علت فروش هواپیماهای جنگنده «ساخت فرانسه»  44 درصد افزایش یافته است. فرانسه بین سال‌های 2016 تا 2020، هشت درصد از این بازار جهانی را به خود اختصاص داد و مقام سوم را در بین بزرگترین صادر کنندگان تسلیحات حفظ می‌کند. صادرات سلاح‌های آلمان نیز در پنج سال اخیر ۲۱ درصد افزایش داشته است.  آلمان ۵.۵ درصد از مجموع صادرات تسلیحات جهان را به خود اختصاص داده است.
 



 

سلاح‌های آلمان و فرانسه مرگبارتر می‌شوند

از نکات قابل توجه در ردیف‌های بودجه نظامی آلمان در سال 2021، افزایش 9 درصدی بخش پژوهش، توسعه و آزمایش است که سهم این بخش را به 10/3 میلیارد یورو می‌رساند. از جمله پروژه‌های مهم در حال پیگیری، توسعه و تولید یک جت جنگنده و یک تانک رزمی نسل آینده ، هر دو با همراهی فرانسه، خرید یوروفایترهای جدید و خودروهای ترابری و همچنین کار روی پهپادهای یورو است .
 

علاوه بر این ها، طرح‌هایی برای توسعه و تولید چندین رزمناو، به ویژه کشتی 126 و ساخت زیردریایی U212 است که بخش مهمی از برنامه بازسازی ناوگان نظامی آلمان محسوب می‌شوند. نیروی دریایی نیز به دنبال قایق‌های خدماتی کلاس 424، تانکرهای سوخت کلاس 797 وشش کشتی حمایتی جایگزین است و تهیه 9 قایق نجات به همراه تجهیزات کامل نیز برای نیروهای ویژه دریایی به علاوه گزینه خرید 12 قایق اضافه نیز در دستورکار قرار دارد .
 

صادرات صنایع تسلیحاتی آلمان در دوره پنج ساله 2010تا 2014، حدود 17 درصد افزایش داشت که بیش از سه برابر میانگین افزایش مبادلات تسلیحاتی 5/5 درصد بود.
 

این در حالی است که جت‌های جنگنده جدید فرانسه پیشانی نیروی نظامی اروپا در سال‌های آینده خواهد بود و همکاری های نظامی آلمان و فرانسه می تواند توازن قدرت را با سایر کشورهای اروپایی به حداکثر برساند.


آلمان و فرانسه به عنوان دو کشور مهم اقتصادی در اتحادیه اروپا در تلاشند تا صادرات تسلیحات خود را به کشورهای خاورمیانه به خصوص عربستان سعودی افزایش دهند . این دو کشور رقیب بلامانع آمریکا در سال‌های پیش رو محسوب می‌شوند.
 

جاه طلبی این دو کشور اروپایی و رقابت تسلیحاتی که با یکدیگر دارند سبب شده تا هر سال نه تنها صادرات تسلیحات به کشورهای جهان افزایش یابد بلکه حتی پاندمی کرونا نیز از این جاه طلبی نکاسته است .
 

بر اساس آمارهای رسمی، حجم مصارف نظامی جهان در سال 2020 به رکورد بی‌سابقه  1/83 تریلیون دلار رسیده که نسبت به سال 2019 حدود 3/9 درصد افزایش نشان می‌دهد. این رقم معادل 2/08 درصد کل حجم اقتصاد جهانی است که نسبت به گذشته رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد.

 

ارسال نظر: