X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: دوشنبه 18 اسفند 1399
تعداد بازدید خبر : 356
تاریخ ثبت : دوشنبه, 18 اسفند,1399 | 05:56 ب.ظ
تاریخ انتشار : دوشنبه, 18 اسفند,1399 | 05:45 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : دوشنبه, 18 اسفند,1399 | 05:56 ب.ظ

استانداردهای دوگانه غربی در مواجهه با زنان

  • استانداردهای دوگانه غربی در مواجهه با زنان


به مناسبت روز جهانی زن، سازمان ملل متحد خواستار تقویت نقش مدیریتی زنان در عرصه جهانی شده، اما این فراخوان بین المللی در حالی است که آمار خشونت و تبعیض علیه زنان در جهان بیانگر واقعیت های تلخی است که به دلیل کتمان کردن و مخفی شدن در پس استانداردهای دوگانه جوامع غربی دردناکتر خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، امروز هشتم مارس، مصادف با روز جهانی زن است. حقوق زنان بخش حائز اهمیتی از حقوق بشر است که اسناد بین المللی بسیاری در ابعاد مختلفی بدان پرداخته اند.
 

بدون تردید، خشونت علیه زنان در همه جای جهان مذموم است و همگان در پیشگیری و مقابله با آن مسئولیت دارند، اما غرب با رویکرد دوگانه و نادیده انگاشتن نقض های گسترده حقوق بشر زنان، انگشت اتهام خود را پیوسته به سمت دیگر کشورها نشانه گرفته و آن را به دستاویزی برای مداخله در امور داخلی آن ها مبدل ساخته است. اما واقعیت های آماری از جایگاه اسفناک زنان در غرب سخن می گویند.
 

سخن گفتن راجع به تقویت نقش و جایگاه اجتماعی زنان و اولویت بخشیدن به مدیریت آن در سطح جوامع زمانی می تواند قابلیت تحقق داشته باشد که زنان در فضایی آرام و عاری از هرگونه خشونت به امورات خود بپردازند. چگونه می توان از مدیریت زنی صحبت کرد که محیط زندگی ناآرام و خشنی دارد؟ خشونت علیه زنان همانطور که بیان شد، پدیده ای جهانی است و نباید نگاهی سیاسی به آن داشت اما واقعیت آن است که قدرت های بزرگ به ویژه کشورهای غربی این واقعه را در جوامع خود نادیده انگاشته و معتقدند خشونت و بی عدالتی علیه زنان تنها مختص کشورهای جهان سوم است.
 

بر اساس گزارش تارنمای خبری آر. تی. بی. اف نتایج یکی از جدیدترین مطالعاتی که در آمریکا بر روی حدود ۱۳۳۱۰ زن با میانگین سنی ۴۴-۱۸ سال در بازه زمانی ۲۰۱۱ الی ۲۰۱۷ میلادی صورت گرفته بیانگر آن است که ۶.۵ درصد زنان قربانی تجاوز جنسی؛ ۵۶ درصد در معرض خشونت های کلامی و ۲۵ درصد نیز مورد خشونت های جسمی قرار گرفته اند.

همچنین آمارهای سازمان ملی زنان آمریکا (NOW) نشان می دهد که سالانه ۴.۸ میلیون زن مورد خشونت خانگی از تجاوز تا خشونت بدنی قرار می گیرند اما کمتر از ۲۰ درصد این بانوان در روند درمانی قرار می گیرند.  بر اساس اعلان سازمان ملی زنان که از بیش از نیم قرن گذشته به منظور حمایت از حقوق زنان در آمریکا تاسیس شده، همچنان آمار قتل، آزار جنسی، خشونت خانگی و تجاوز در این کشور بالا گزارش شده است.
 

طبق گزارش‌ سال گذشته (۲۰۱۹ میلادی) وزارت کشور فرانسه نیز، از مجموع ۱۴۹ قربانی خشونت‌های خانگی در این کشور،  ۱۲۱ نفر را زنان شامل می‌شوند.  تعداد زنانی که بر اثر این خشونت‌ها جان خود را از دست داده‌اند، با ۲۵ قربانی بیشتر، نسبت به سال ماقبل آن، رشد ۲۸ درصدی را نشان می‌دهد.
 

همچنین در کشور آلمان بنا به آمار رائه شده از سوی پلیس جنایی آلمان، خشونت‌های خانگی به طور متوسط، موجب می شود در هر سه روز یک زن جان خود را از دست بدهد. تنها در سال ۲۰۱۸ میلادی، ۱۲۲ زن در این کشور بر اثر خشونت خانگی خود جان باخته اند.
 

در انگلیس گزارش ها حاکی از آن است که ۱۳۹ زن در ۲۰۱۷ میلادی در این کشور به دست مردانی از آشنایان خود کشته شده‌اند که دو پنجم آن ها بر اثر خشونت شدید و بیش از حد جان باخته‌اند. همچنین به دلیل شدت گرفتن این خشونت ها، دولت انگلیس را وادار کرده است تا در بازه زمانی ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ میلادی، ۱۰۰ میلیون پوند به خدمات خشونت علیه زنان و دختران اختصاص دهد.
 

همچنین آمارهای منتشره به ویژه با شیوع بیماری کووید ۱۹، حاکی از افزایش خشوت ها علیه زنان است. در این راستا دبیر کل ملل متحد تاکید کرده است که قرنطینه خانگی و ماندن در محل زندگی روش مهمی برای مقابله با شیوع کرونا است، اما «این نباید سبب زندانی شدن زنان با کسانی شود که شریک زندگیشان هستند و به آن‌ها ستم می‌کنند».

 

باید گفت مجموعه تلاش های بین المللی برای صیانت از حقوق زنان در گرو پرهیز از سیاسی کاری و وضع استانداردهای دوگانه راجع به زنان و تقسیم بندی آن ها به زن غربی یا زن شرقی است. زنان در هر جای جهان که باشند باید مورد احترام واقع شده و تبعیض و خشونت و بی عدالتی را از سیمای آنان زدود.

 

طبق گزارش ایرنا، تارنمای رسمی سازمان ملل در گزارشی نوشت: امسال، روز جهانی زن (۸ مارس)، قدرت تحول آفرین مشارکت زنان به طور برابر با مردان بیش از پیش نمود یافته است.
 

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به مناسبت روز جهانی زن (۸ مارس) بیان کرد: واقعیت این است که وقتی زنان حکومت می کنند، گویی دولت در راستای حمایت اجتماعی سرمایه گذاری بیشتری می کند و میزان فقر سریع تر کاهش می یابد.
 

وی افزود: وقتی زنان نمایندگان پارلمان هستند، اقدامات کشورها در مبارزه با تغییرات آب و هوایی تحکیم می یابد؛ وقتی زنان در مذاکرات صلح شرکت می کنند، توافق نامه ها از دوام و پایداری بیشتری برخوردارند.
 

دبیرکل سازمان ملل تأکید کرد: وقتی شمار زنان در مناصب مدیریت سازمان ملل همانند مردان افزون باشد، اقدامات سازمان بین المللی در جهت صلح، توسعه پایدار و حقوق بشر هماهنگ تر است.

 

ارسال نظر: