X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: یکشنبه 10 اسفند 1399
تعداد بازدید خبر : 158
تاریخ ثبت : یکشنبه, 10 اسفند,1399 | 04:17 ب.ظ
تاریخ انتشار : یکشنبه, 10 اسفند,1399 | 03:53 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : شنبه, 16 اسفند,1399 | 10:25 ق.ظ

سازمان ملل: بیش از ۱۶ میلیون یمنی گرسنه‌اند

  • سازمان ملل: بیش از ۱۶ میلیون یمنی گرسنه‌اند

سازمان ملل اعلام کرد که حدود ۱۶ میلیون شهروند که بیش از نیمی از ساکنان یمن هستند، از گرسنگی رنج می‌برند. مسؤول امدادرسانی سازمان ملل نیز نسبت به این امر هشدار داد که پنج میلیون تن از این افراد در لبه قحطی هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، «مارک لوکوک» معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه در سخنانی،گفت: بیش از ۱۶ میلیون یمنی از گرسنگی رنج می‌برند و پنج میلیون یمنی چیزی برای خوردن ندارند.
به نوشته وبسایت سوئیس اینفو، طبق اطلاعات سازمان ملل نزدیک به ۸۰ درصد مردم یمن به کمک نیاز دارند و ۴۰۰ هزار کودک زیر پنج سال به سوءتغذیه شدید مبتلا هستند و این در حالی است که یمن بخشی بزرگی از نیازهای غذایی خود را از طریق واردات تأمین می‌کند و جنگ شش ساله نه تنها واردات بلکه ورود کمک‌های بشردوستانه را نیز مختل کرده است.
«مارک لوکوک» به خبرنگاران گفت که یمن پیش از جنگ هم کشور فقیری بود اما حکومتی وجود داشت و اقتصاد در جریان بود و دولت بخش زیادی از نیازهای مردم را تأمین می‌کرد و جنگ تمامی این‌ها را تا حد زیادی از بین برده است.
همزمان ۱۲ سازمان کمک‌رسانی بین‌المللی همچون «آکسفام» و سازمان نجات کودکان و سازمان «کِر اینترنشنال» نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که اگر دولت‌ها در نشست روز دوشنبه میزان کمک‌های خود را افزایش ندهند، ۲.۳ میلیون کودک زیر پنج سال یمنی از گرسنگی رنج خواهند برد.
سازمان ملل امیدوار است که در نشست روز دوشنبه برای اعلام میزان تعهدات مالی کشورها که  به صورت مجازی برگزار می‌شود، نزدیک به ۳.۸۵ میلیارد دلار جمع‌آوری شود.
«مارک لوکوک» در این باره به خبرنگاران گفت که گرسنگی که به دست بشر در یمن رخ داده، بدترین چیزی است که جهان در طول دهها سال گذشته به خود دیده است.
نشریه اکونومیست اخیرا در گزارشی نوشته است که یمن از میان ۱۱۳ کشور، رتبه آخر را در امنیت غذایی در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص داده است.
در این راستا کارشناسان سازمان ملل اعلام کردند: تجاوزات گسترده علیه قانون بین‌المللی و حقوق بشر در حالی ادامه دارد که خطر ورود به جنگ داخلی در  سال آتی نیز وجود دارد. تاکنون فجایع انسانی و اقتصادی باعث مشکلات فقر، بیسوادی، کاهش سطح نظارت بهداشتی به نسبت بالایی شده است.
این گزارش که تقدیم شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو شده است، توسط سه کارشناس برجسته درباره یمن تهیه شده است، آنها شدیدا نسبت به خسارات فاحش ناشی از درگیری‌ها ابراز نگرانی‌ کرده‌اند.
از زمان آغاز جنگ در سال ۲۰۱۴ بیش از ۱۸ هزار و ۴۰۰ غیرنظامی کشته شده‌اند، به گفته سازمان ملل، ۸۰ درصد ساکنان این کشور که تعدادش بالغ بر ۲۹ میلیون تن است به کمک‌های انسانی نیازمند هستند و ۱۶ میلیون از گرسنگی رنج می‌برند.
کارشناسان می گویند در سایه شیوع کرونا در سراسر جهان یمن با وضعیت فوق‌العاده روبه‌رو است به طوری‌که نیمی از بخش‌های درمان و بهداشت یمن برای پذیرش بیماران آماده نیستند، کودکان یمنی بار جنگ را متحمل می‌شوند و جامعه جهانی تا حد زیادی رنج آنها را نادیده می‌گیرد.
 

 

ارسال نظر: