X
GO
اخبار
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 05 اسفند 1399
تعداد بازدید خبر : 91
تاریخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 05 اسفند,1399 | 04:38 ب.ظ
تاریخ انتشار : ﺳﻪشنبه, 05 اسفند,1399 | 04:21 ب.ظ
تاریخ آخرین بروزرسانی : ﺳﻪشنبه, 05 اسفند,1399 | 04:39 ب.ظ

ظریف: حمله صدام به ایران عملی جنایتکارانه است و هیچ توجیهی ندارد

  • ظریف: حمله صدام به ایران عملی جنایتکارانه است و هیچ توجیهی ندارد

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: حمله نظامی صدام به کشورمان در حالی که تازه از یک انقلاب وارد مراحل کشور سازی و ایجاد یک ساختار انقلابی شده بود عمل جنایتکارانه و تجاوزکارانه است و هیچ توجیهی ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، محمدجواد ظریف در همایش بین المللی مطالبات حقوقی-بین المللی دفاع مقدس که امروز در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، گفت: در اینکه در حمله صدام به ایران قواعد و قوانین حقوق بین‌الملل مورد نقض قرار گرفت تردیدی نیست. حمله نظامی گسترده به جمهوری اسلامی ایران، کشوری که تازه از یک انقلاب وارد مراحل کشور سازی و ایجاد یک ساختار انقلابی شده بود و به خیال خودشان در شرایط نامساعد و قابل خدشه قرار گرفته بود، عمل جنایتکارانه و تجاوزکارانه است و هیچ توجیهی ندارد.
وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه تجاوز صورت گرفته و با هدف توسعه طلبی بوده، نه دفع مشکل، ابراز داشت: این تجاوز به عنوان یک حرکت در شرایط ویژه منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور گرفتن امتیاز صورت گرفته و لذا یقینا طبق هر تعریفی، تجاوز محسوب می‌شود و استفاده گسترده از اقداماتی که در همه مقررات بین‌المللی مورد محکومیت حتی به عنوان جنایت جنگی است.
به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی گزارش‌های سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که عراق در تخریب مناطق مسکونی، اقدامات هدفمند صرفاً برای تخریب انجام داده است که بعد از فتح خرمشهر سازمان ملل متحد گزارش داد که عراقی‌ها با ابزار مکانیکی شهر را نابود می‌کردند؛ این خودش یک جنایت است. مناطق غیر نظامی را نابود کردند این یک جنایت دیگر است. استفاده از سلاح علیه مناطق مسکونی و همچنین ابزار نظامی برای هدف قرار دادن غیرنظامی هم جنایت است.
ظریف گفت: استفاده از سلاح شیمیایی علیه نظامیان علیه غیرنظامیان و ۲ یا ۷ گزارش سازمان ملل متحد اثبات شد که ایران از سلاح شیمیایی ابتدا علیه نظامیان و سپس علیه غیرنظامیان استفاده کرده است، حمله به کشتی‌ها جنگ نفتکش‌ها توسط عراق شروع شد.
وزیر امور خارجه عنوان کرد که صدام هموار تاکید داشت که باید آخرین موشک هم بزند حتی زمانی هم که دبیرکل ملل متحد می‌آمد و یک راهکاری برای توقف ارائه می‌کرد. البته سازمان ملل متحد پرونده درخشانی در دفاع از حقوق بین‌الملل ندارد.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ترور شهید سلیمانی، تصریح کرد: امروز شرایطی فراهم است که می‌توان از حقوق بین‌الملل و از ابزار‌ها در مورد اقدامات جنایتکارانه مانند جنایت آمریکا علیه سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» و برادر عزیزمان «ابومهدی المهندس» که خداوند روحشان را امروز میزان حضرت امیر که در آستانه ولادت ایشان هستیم قرار دهد، استفاده کرد و باید هم استفاده کرد.

وی اضافه کرد: این منطقه چه نیازی به صد میلیارد دلار سلاح در سال دارد؟ ۲۵ درصد کل تجارت جهان در سلاح در منطقه ما اتفاق می‌افتد و همه در آن شریک هستند. اکنون فرانسه می‌خواهد تلاش کند از فاصله‌ای که ممکن است بین عربستان و آمریکا ایجاد شده استفاده کند و سلاح بیشتری به عربستان بفروشد و این تبدیل به یک نگرانی برای امنیت منطقه شده است. چه کسی را گول می‌زنید؟

وی ادامه داد: جنگ نیابتی را عربستان در این منطقه انجام می‌دهد و ایران در منطقه نیابت ندارد ما دوست داریم؛ ارتباط ما با حزب‌الله و انصارالله ارتباط نیابتی نیست آن‌ها برای ما هزینه نمی‌کنند ما از آن‌ها برای خودمان هزینه نمی‌کنیم و سعودی تا وقتی که این را نفهمد هر چقدر در این منطقه هزینه کند به جایی نمی‌رسد.

ظریف در پایان گفت: ایران به لطف خدا و به برکت انقلاب اسلامی و برکت خون شهدا نیازمند سرزمین، پول، منابع، منابع انسانی شما نیست. ایران کشور بزرگ این منطقه است که نیازمند دوستی، همکاری و رفاقت با شما است؛ این فرصت فرصت بسیار خوبی است از سابقه تلخ چند دهه گذشته این منطقه درس بگیرید و یک راه جدید را در برابر منطقه و در برابر آیندگان باز کنیم.

ارسال نظر: